۰
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷

اسناد تازه از همکاری بابک زنجانی و ضراب /این ماجرای فراموش نشدنی!

یکی از شرکای تجاری سال‌های پیش زنجانی در جزیره کیش نیز می‌گوید: «زنجانی سال 81 برای واردات نوعی خمیردندان با من وارد قرارداد شد و در نهایت نزدیک به 50میلیون تومان در همان سال‌ها کلاهبرداری کرد و تمام زحمات ما برای ساخت و مونتاژ محصولات بهداشتی مشترک بین ایران و ترکیه و صادرات آن به کشورهای منطقه بر باد رفت. او اسنادی از شرکتش را در ترکیه برای ما فرستاد که بعدتر متوجه شدیم همه آنها جعلی است و تنها صفحه اول سایت به‌دلیل کلاهبرداری ایجادشده و اصلا چنین شرکتی در ترکیه وجود خارجی ندارد.»
اسناد تازه از همکاری بابک زنجانی و ضراب /این ماجرای فراموش نشدنی!
هیاتی از نمایندگان ایرانی به‌زودی راهی ترکیه خواهند شد تا ردپای جدید به‌دست‌آمده درباره همکاری‌های رضا ضراب و بابک زنجانی را بررسی کنند.

امیرعباس سلطانی همچنین خبر داده که برخی روزنامه‌نگاران ترک در سفر به ایران مدعی شده‌اند اسناد و مدارک تازه‌ای از همکاری نزدیک ضراب و زنجانی در اختیار دستگاه قضایی ترکیه قرار گرفته و به‌همین منظور، به‌زودی هیاتی از پارلمان ایران راهی ترکیه خواهد شد تا اطلاعاتی پیرامون محتوای این اسناد کسب کنند. او همچنین تاکید دارد که امکانات مالی زیادی متعلق به ایران در حال‌حاضر در دولت یا شرکت‌های ترکیه مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار گرفته است.

عضو کمیته تحقیق‌ درباره ابعاد پنهان مانده پرونده بابک زنجانی می‌گوید: «یکی از ابعاد پنهان‌مانده در پرونده زنجانی، کمرنگ‌شدن ارتباط میان رضا ضراب و شخص او در معاملات تجاری در کشور ترکیه بوده که این هیات در نظر دارد ابعاد تازه‌ای از این ارتباط تجاری را واکاوی کند.» به گفته او، علاوه بر ضراب یکی، دو نفر دیگر هم در ارتباط با پرونده زنجانی در ترکیه شناسایی شده‌اند که در این بخش نیز باید تعامل خوبی بین ایران و ترکیه اتفاق افتاده و اسناد به‌دست‌آمده در اختیار دو طرف قرار گیرد. به نوشته روزنامه «تودیز‌زمان» رضا ضراب، سرمایه‌دار ایرانی‌- ترک، در جریان بازداشت برخی نزدیکان رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه، اواخر آذر سال گذشته دستگیر شد. او در اعترافاتش از بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی، به‌عنوان «رییس» خود در این فساد مالی گسترده نام برد. کمتر از یک‌ماه بعد بابک زنجانی نیز در تهران بازداشت شد و اگرچه ضراب در ترکیه آزاد شد اما زنجانی هنوز در زندان است.

نمی‌شود ماجرای ضراب را در پرونده زنجانی فراموش کرد

امیرعباس سلطانی همچنین می‌گوید: «ماجرای پرونده زنجانی در ایران به‌طوری هدایت شد که نفش ضراب در آن، کمتر از آنچه هست دیده شده، عده‌ای هم - در طرف ایرانی و ترک- می‌خواهند این‌طور جلوه دهند که ضراب تابعیت ایرانی ندارد و مساله را حل‌وفصل کنند؛ اما در همکاری تنگاتنگ مالی و تجاری این دو، تردیدی وجود ندارد و باید ابعاد مختلف مساله بررسی شود. زنجانی سال‌هاست در ترکیه مشغول تجارت بوده و جالب اینکه در آن کشور هم، کارنامه مالی سالمی ندارد.»

یکی از شرکای تجاری سال‌های پیش زنجانی در جزیره کیش نیز می‌گوید: «زنجانی سال ۸۱ برای واردات نوعی خمیردندان با من وارد قرارداد شد و در نهایت نزدیک به ۵۰میلیون تومان در همان سال‌ها کلاهبرداری کرد و تمام زحمات ما برای ساخت و مونتاژ محصولات بهداشتی مشترک بین ایران و ترکیه و صادرات آن به کشورهای منطقه بر باد رفت. او اسنادی از شرکتش را در ترکیه برای ما فرستاد که بعدتر متوجه شدیم همه آنها جعلی است و تنها صفحه اول سایت به‌دلیل کلاهبرداری ایجادشده و اصلا چنین شرکتی در ترکیه وجود خارجی ندارد.»

کلاهبرداری زنجانی از همان سال ۸۱ برای همه مشخص بود

او که سال‌هاست در جزیره کیش تجارت می‌کند، می‌‏افزاید: «سوال من این است که چطور وزارت نفت و دیگر مسئولان وقت، پرونده‌های عجیب‌وغریب مالی او و انواع چک‌‏های برگشتی زنجانی را ندیدند و میلیاردها تومان ارزش مالی کشور و بیت‌المال را در اختیار او گذاشتند، حتی برای من جای سوال است که چطور او این‌همه سال در ترکیه مشغول فعالیت بوده و حالا در پرونده ضراب به سادگی از کنار همکاری دوجانبه این دو عبور شده است.»

دبیر بخش گزارش‌های ویژه روزنامه ترک «زمان» نیز به تازگی در سفر به ایران به دنبال اطلاعاتی از پرونده زنجانی و نحوه فعالیت تجاری او در ایران بود. او تاکید داشت که رسانه‌های ایران کمتر به همراهی زنجانی و ضراب اشاره دارند اما نحوه پوشش کامل رسانه‌ای درباره ابعاد پرونده زنجانی در ایران برای ما جالب بود. پیشنهاد رسانه‌ای او به روزنامه‌نگاران ایرانی این بود که از نقش رضا ضراب در پرونده زنجانی و همکاری‌های گسترده این دور در کشور ترکیه غافل نشوند.

همه اسناد همکاری بابک زنجانی و رضا ضراب موجود است

سلطانی پیش از این نیز به سایت «تدبیر» گفته بود: «همه اسناد همکاری بابک زنجانی و رضا ضراب و اسناد مربوط به حساب‌های بانکی مشترک آنها و همین‌طور کارهای تجاری‌ای که باهم انجام می‌دادند، موجود است. به‌طور قطع کسانی‌که به‌نوعی با زنجانی در ارتباط بودند، باید به قوه‌قضاییه جواب بدهند. رضا ضراب به ایران بیاید، حتما تحت‌پیگرد قرار می‌گیرد.»

حالا هیات پارلمانی ایران به‌زودی راهی ترکیه خواهد شد تا ببیند اطلاعات و ردپای تازه‌ای از ضراب و زنجانی به دست می‌آید یا نه؟ اما هر چه باشد هنوز ناگفته‌ها درباره این همکاری بسیار است. سلطانی تاکید دارد که «با وجود پیگیری پرونده در دستگاه قضا این مساله به معنای نهایی‌شدن کار نیست و کمیته پیگیری زنجانی در بهارستان، اطلاعات به‌دست‌آمده جدید را نیز برای هیات قضایی پرونده زنجانی خواهد فرستاد.» سال گذشته غایله فساد دامن‌گستر رضا ضراب، تاجر ایرانی در ترکیه ابعاد تازه‌ای از فساد در پرونده بابک زنجانی را برای افکارعمومی رو کرد. اگرچه ضراب، زنجانی را رییس خود خوانده بود اما زنجانی این مساله را به طور کامل تکذیب کرده بود. البته با گذشت چند ماه از بازداشت زنجانی واقعیت نشان از آن دارد که چندان نمی‌شود به حرف‌های زنجانی اعتماد کرد و خیلی از حرف‌های پیشین او، دروغ بوده است.

تاکید «تودیز‌زمان» بر اعتراف ضراب در ارتباط با زنجانی

روزنامه «تودیز‌زمان» ترکیه نوشت که رضا ضراب علاوه بر انتقال پول به ایران، به پرد‌اخت رشوه به نزد‌یکان اعضای د‌ولت برای تسهیل سرمایه‌گذاری و تسریع د‌ریافت تابعیت ترکیه برای خود‌ و نزد‌یکانش متهم شده است. این روزنامه همچنین نوشته: «برخلاف رسانه‌ها و افکارعمومی در ایران، سیاستمداران ایرانی نسبت به روابط بابک زنجانی با ترکیه و همچنین روابط رضا ضراب با ایران، بسیار محتاط هستند و اصلی‌‌ترین دلیل این مساله این است که نمی‌خواهند این امر روی روابط بین دو کشور تاثیر منفی بگذارد. حتی افرادی که پرونده زنجانی را فرصتی برای پاکسازی فساد از چند سال اخیر اقتصاد ایران می‌دانند، سکوت معنادار و عمیقی درباره ضراب دارند. اما در بین حلقه‌های بازرگانی قضیه فرق می‌کند و بسیاری از تجار از جمله آنهایی که تجارت نفت و انتقال پول به ایران را در دوران تحریم‌ها ضروری می‌دانند، معتقدند اقدامات غیرقانونی زنجانی و ضراب و فعالیت‌های انتقال پول آنها باید در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.»

منبع: شرق
کد مطلب: 40549
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *