۰
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹

پاس گلهای مدعیان انقلابیگری به دشمنان

نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری طی سال‌های اخیر برای انتقاد از دولت، تیم دیپلماسی و تصمیمات نظام اظهاراتی را بیان کردند که به منبع خبری تندروهای آمریکایی از جمله ترامپ تبدیل شده است.
نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری طی سال‌های اخیر برای انتقاد از دولت، تیم دیپلماسی و تصمیمات نظام اظهاراتی را بیان کردند که به منبع خبری تندروهای آمریکایی از جمله ترامپ تبدیل شده است.
در زمان دفاع مقدس وقتی هواپیماهای بعثی به پالایشگاه‌های کشور حمله می‌کردند ولی اهداف خود را کامل نمی زدند، فرماندهان ایرانی برای فریب آنان از آتش زدن لاستیک در اطراف پالایشگاه‌ها استفاده می‌کردند تا به این ترتیب از حملات بعدی آنان جلوگیری کنند. اما همان زمان عده‌ای به اشتباه این فریب را از پشت تریبون‌های رسمی اعلام می‌کردند.

اما این پایان قصه پاس گل‌هایی نبود که در نبرد سیاسی به کشورهای دیگر دادیم. چند روز قبل خبرگزاری فارس به نقل از حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم، مدعی شد: در جریان مذاکرات هسته‌ای، آمریکا به 2500 نفر از ایرانیان از جمله خانواده مقامات، شهروندی آمریکا را اعطا کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالت متحده نیز با استناد به این مصاحبه مجدد آن را مطرح کرد. اما جان کربی؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد این موضوع، توضیح داده: «نمی‌دانم کدام یک نگران‌کننده‌تر است؛ این که رئیس جمهوری، عامدانه قصد اعتبار بخشیدن به روایت یک نماینده تندروی ایرانی را دارد یا اینکه او حتی به خود اجازه نداده تا صحت آن را با نزدیکانش بررسی کند؛ هزینه‌اش فقط یک تماس تلفنی بود.»

شبکه فاکس‌نیوز نیز ضمن پیگیری ابعاد موضوع، تأکید کرد: «شواهدی مبنی بر تأیید این ادعا که از سوی نماینده نزدیک به جبهه پایداری و ترامپ مطرح شده، نیافته است.»

در داخل نیز محمدجواد ظریف وزیر امورخاجه کشورمان نیز در گفت‌وگو با سایت الف این ادعا را از اساس دروغ خواند و گفت: اگر دوستان چنین امتیاز عجیبی را گرفته‌اند بحث دیگری‌ است. آقایان اگر اسامی دارند منتشر کنند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگویی با پانا این اظهارات را دروغ خواند و گفت: آقای ذوالنوری هیچ سندی در این باره نداشتند اما رسانه‌ای شدن اظهارات این نماینده مجلس تیری است که از کمان خارج شده و دیگر قابل کنترل نیست.

**گرای کریمی قدوسی به آمریکا
البته این نخستین پاس گل به بیگانگان نیست. آبان‌ماه سال 95 نیز جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد با انتشار متنی از جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی با وزیر امور خارجه، مدعی شد محمدجواد ظریف در این جلسه اعتراف کرده که در جریان مذاکرات برجام بر سر لغو آیسا به صورت شفاهی با مقامات آمریکایی توافق کرده و این توافق شفاهی اشتباه بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که منابع خبری مدعی شدند مسئولان آمریکایی در پی آن بودند که آیسا را به طریق مرسوم در آمریکا مختومه کنند.

هرچند مقامات وزارت خارجه ایران و اعضای کمیسیون امنیت ملی ادعاهای کریمی را کذب و خلاف واقع دانستند اما واقعیت امر این بود که پخش سخنان ظریف و بازتاب رسانه‌ای آن نوعی گرادادن به مقامات دولت جدید آمریکا و مجلس سنا درباره تاکتیک‌های مذاکراتی تیم دیپلماسی ایران بود که نتایج آن امروز و بعد از خروج آمریکا از برجام بیش از آن روزها حس می‌شود.

** بازی رسانه‌های معاند
حجت‌الاسلام محمود نبویان؛ از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس نهم در ماجرای توافق وین در سال 92 مدعی شده بود ساعت‌ها با ظریف و عراقچی درباره توافق گفت‌وگو کرده است.

وی با استناد به مهارتش در زبان انگلیسی تأکید می‌کرد: «هدف از این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع در مورد توافق دو طرف بوده است و باید یقین پیدا شود که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است و جای این سؤال است که آمریکا چه زمانی یقین پیدا می‌کند؟! هرچه به این مملکت ضربه زده‌ شده بخاطر واژه 'mutheri” به معنای دوطرفه است.» این در حالی است که چنین واژه‌ای اساسا در زبان انگلیسی وجود ندارد و اما توانست سوژه درخوری به رسانه‌های معاند ازجمله سایت خبری منافقین و رادیو فردا بدهد.

**آدرس حمله به نطنز
از دیگر گرا دادن‌های پرهزینه برای کشور پخش تصاویری از تأسیسات هسته‌ای نطنز از صداوسیما بود. یکی از مقامات عالی‌رتبه امنیتی آمریکا در مستندی با عنوان «روز صفر» مدعی شده که یکی از منابع آمریکایی‌ها برای شناسایی تأسیسات هسته‌ای ایران، تصاویری بود که در جریان بازدید محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت، از تأسیسات هسته‌ای نطنز در سال 86 از تلویزیون ایران پخش شده بود. آنگونه که این مقام امنیتی مدعی می‌شود، این تصاویر پخش شده از رسانه ملی شامل لحظاتی بوده که صفحات مانیتوری تأسیسات هسته‌ای را نیز نمایش می‌دهد و سازمان‌های امنیتی آمریکا با استناد به آنها توانسته‌اند جزئیات لازم را برای حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران را به دست آوردند.

حال باید پرسید، آیا برای رقابت سیاسی می توان از منافع ملی هزینه کرد و کسی هم پیگیر این اقدامات نشود؟ نکته قابل تأمل این است که تا به حال نهادی نظارتی با این افراد برخورد قانونی نداشته است.

سیدکمال دهقانی فیروزآبادی درباره این اظهار نظر ذوالنوری به خبرنگار ایرنا گفت: در کمیسیون امنیت ملی صحبتی درباره این اقدام نمیاندگان نشده است و آقای ذوالنوری هم از موضع کمیسیون امنیت صحبتی نکردند و نظر شخصی‌شان را گفتند.

وی در ادامه افزود: به نظرم نمایندگان خودشان در قبال صحبتی که می‌کنند مسئول‌اند و باید در علت این اظهارنظرها از خودشان سؤال کنید.
کد مطلب: 90027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *