۰
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۵

ازحمل زندانی باتاکسی تا فروش جای خواب در زندانها

رئیس سازمان زندان ها می گوید: ظرفیت زندان های ماخوب است و برای هر زندانی ۱۳ونیم متر جا درنظر گرفتیم، البته این حد استاندارد را الان نداریم زیرا بخشی از آن محیط های فرهنگی، آموزشی و کلاس است.
رئیس سازمان زندان ها می گوید: ظرفیت زندان های ماخوب است و برای هر زندانی ۱۳ونیم متر جا درنظر گرفتیم، البته این حد استاندارد را الان نداریم زیرا بخشی از آن محیط های فرهنگی، آموزشی و کلاس است.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه، مهدیه محمدی- آمارها از افزایش ورودی به زندان ها خبر می دهند بطوریکه در سال  ۹۶ ورودی زندان ها ۴۱۸ هزار و ۳۰۷ نفر بوده است. تا پایان سال ۹۶هم تعداد زندانیان ۲۲۴هزار و ۲۷۲نفر بوده است.
اگر چه قرار بود با اعمال و ترویج مجازات های جایگزین حبس و استفاده از پابندهای الکترونیک و اجرای دستورالعمل سامان دهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری،از تعداد زندانیان کاسته شود اما با توجه به عوامل بیرونی و افزایش جرائم ارتکابی، شاهد افزایش ۳درصدی تعداد زندانیان در سال گذشته بودیم. اما نکته قابل تامل این است که با تاکید مسئولان عالی قضایی مبنی بر اهمیت به موضوع قراربازداشت ها و به خصوص بازداشت موقت ها، شاهد کاهش ۹درصدی ورودی زندان ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ بودیم.
افزایش تعداد زندانیان در حالی اتفاق افتاده است که بسیاری از زندان های کشور، عمر طولانی دارند و درصد زیادی از انها با مشکلاتی مواجه هستند.اگر چه برخی از زندان ها هم بازسازی شدند اما در آن ساختمان های جدید هم مشکلاتی از سوی زندانیان گزارش شده است . ندامتگاه تهران بزرگ یکی از همان ساختمان های جدید الاحداث است که در دو فاز طراحی شده است. پروژه تهران بزرگ به خودی خود، پروژه ای قابل قبول است و در صورت تکمیل نهایی، می تواند برخی از مشکلات موجود را رفع کند.
اگر چه قرار بود این زندان باری از جمعیت کیفری زندان های تهران را به دوش بگیرد اما تراکم جمعیت کیفری بالا اکنون یکی از مشکلات جدی این زندان است. مسئول بند یکی از بندهای این زندان به نمایندگی از تعدادی از زندانیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات این زندان می گوید: تراکم جمعیت کیفری بسیارزیاد است و حتی برخی از زندانیان نزدیک سرویس های بهداشتی می خوابند.
وی با اشاره به اینکه اگر چه بازدید هایی از سوی مسئولان عالی قضایی از زندان انجام می شود اما این بازدید ها از همه بندها به ویژه بند مالی انجام نمی شود،گفت: بسیاری از زندانیان بند ما قدیمی هستند و نیاز دارند که در مورد وضعیت خود با مسئولان قضایی صحبت کنند.
خرید و فروش جای خواب
این زندانی به موضوع خرید و فروش جای خواب در زندان هم اشاره می کند و می گوید: تراکم بالای جمعیت زندانی ها باعث شده است که برخی از آنها اقدام به خرید و فروش جای خواب کنند به طوری که برخی جای خواب و به نوعی تخت خود را هفته ای یا حتی ماهانه به زندانیان تازه وارد می فروشند.
رئیس سازمان زندان ها: ارائه گزارش وضعیت زندان ها به رئیس قوه قضائیه هر ۹۰ روز
اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با انتقاد تعدادی از زندانیان ندامتگاه تهران بزرگ نسبت به عدم بازدید مسئولان قضائی از وضعیت زندانیان این ندامتگاه و در پاسخ به این سئوال که چرا بازدید های مناسب و مستمری از این زندان در رابطه با پیگیری وضعیت زندانیان به خصوص زندانیان مالی انجام نمی شود، گفت: جزء معدود دستگاه هایی هستیم که بیشترین بازدید را در طول سال داریم و مقامات و دستگاه های زیرمجموعه سازمان زندان ها از جمله مسئولان مرتبط با حفاظت غیره مسائل مختلف زندان را نظارت کرده و گزارش می دهند.

وی افزود: علاوه بر مسئولان سازمان زندان ها، مقامات قضایی هم از بندهای مختلف بازدید می کنند.
رئیس سازمان زندان ها از بررسی نتایج گزارشات خبر داد و گفت: گزارش های این مقامات را هر سه ماه یکبار به محضر رئیس قوه قضائیه تقدیم می کنیم تا گزارشات بازدید مقامات را در جریان باشند.
جهانگیر از بررسی وضعیت تمامی بندهای زندان ها خبر داد و گفت: در بازدیدها مسائل مختلف قضائی و سایر موارد زندانیان پیگیری می شود.
وی افزود: علاوه بر اینها مسائل حقوق شهروندی را هم نهادهای حقوق شهروندی که در مجموعه قوه قضائیه و دادگستری ها هستند به صورت مرتب نظارت داشته و بازدید می کنند.
رئیس سازمان زندان ها از بررسی انتقادات خبر داد و گفت: اگر کسی مدعی باشد بازدید صورت نمی گیرد؛ این بی انصافی است چرا که از همه زندان ها و بندها  بازدید انجام می شود و اگر کسی معترض است که بازدیدی انجام نمی شود حتما این را پیگیری می‌ کنیم.
وی با اشاره به خواسته های زندانیان، گفت: ممکن است برخی افراد خواسته هایی داشته باشند که قابل قبول نیست به عنوان مثال متهمی که پرونده اش جای دیگری مفتوح است اما زادگاهش جای دیگری است و خواهان اعزام به زادگاه خود است که مقررات این اجازه را نمیدهد و پس از قطعی شدن حکم این اتفاق قابل اجرا است.
درخواست جا به جایی و انتقال، علت بخشی از اعتراضات زندانیان
به گفته رئیس سازمان زندان ها، بخشی از اعتراضات می تواند به خاطر جابه جایی ها و عدم انتقال ها باشد  که با توجه به مقررات قانونی است.
وی با اشاره به ندامتگاه تهران بزرگ، اظهارداشت: در حال حاضر در این زندان تراکم جمعیت داریم و اگر نسبت به   استانداردهای کشور نگاه کنیم دچار کمبود ظرفیت هستیم ولی نسبت به برخی کشورها ظرفیت خوبی داریم .
سرانه هر زندانی در آمریکا ۲ متر است/ در ایران ۱۳ و نیم متر
وی افزود: در مقایسه با زندان های امریکا که ظرفیت نگهداری در زندان ها برای هر دو متر جا یک زندانی قرار دارد، ظرفیت زندان های ما خوب است به طوری که هر ۱۳و نیم متر جا برای یک زندانی فضای استاندارد در نظر گرفتیم. البته این حد استاندارد را الان نداریم  به این دلیل که بخشی از آن محیط های فرهنگی و آموزشی وکلاس است و اینها را در برمی گیرد که فضا از حد مطلوب کمتر می شود.
جهانگیر ادامه داد: بنا به نوع جرم و شرایط جرم ما با تراکم در برخی زندان ها رو به رو هستیم، البته در برخی از زندان ها هم تراکم کمتر است.
با خرید و فروش جا برخورد می کنیم/ ممکن است وجود داشته باشد
 وی در خصوص خرید و فروش جا در زندان ها گفت: اینکه جا خرید و فروش می شود ادعای زندانیان است. اگر خرید و فروش انجام شود با آن مقابله می کنیم.
رئیس سازمان زندان ها در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش جای خواب الان  وجود ندارد؟ گفت: ممکن است وجود داشته باشد که در صورت مشاهده  در بازرسی ها به محض شناسایی نسبت به برخورد با آن اقدام می کنیم. قبلا گزارشاتی در این رابطه داشتیم و تهمیدات لازم را در جاهایی که خرید و فروش می شد، به کار بردیم و از جمعیت کیفری آنجا کاستیم. زندانیان به جای دیگه منتقل  شدند در این رابطه هم اگر وجود داشته باشد قطعا بررسی می کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی مسئولان از جمله مسئولانی در دادگستری های شهرستان های مختلف می گویند در برخی موارد زندانی با تاکسی و وسایل نقلیه این چنینی اعزام و جا به جا می شود،در صورت صحت داشتن، موضوع امنیت زندانی چه می شود؟ گفت:  اعزام و بدرقه شرایط خاصی دارد و محدودیت های ترابری زندان وجود دارد.ما اعزام های زیادی داریم انجام می دهیم که ما فوق امکانات خودمان است .به عنوان مثال در بحث  خدمات رسانی بیشتر به زندانیان به محض اینکه زندانی احساس تالم می کند و پزشک زندان مجوز لازم برای ارسال به بیمارستان بیرون را می دهد تدارک برای اعزام به بیمارستان را می دهیم که قدرت مانور ما را در اینجا کم می کند.
رئیس سازمان زندان ها ادامه داد: علاوه بر اعزام به دادگستری ها ، اعزام به بیمارستان ها و مراکز فرهنگی و مسابقات بیرون از زندان را هم در دستور کار داریم.
لذا گاها ممکن است با محدودیت هایی در اعزام مواجه بشیم که همیشگی نیست.در بعضی از زمان که درگیری یا شلوغی اتفاق افتاده و تعدادی گروهی دستگیر شدند مثل حادثه پاسداران که یک دفعه تعدادی دستگیر شدند اعزام آنها به دادسرا و اینها چون گروهی است و یا در نزاع ها و آشوب ها ،حجم بیشتری از ترابری را می طلبد که ممکن است ما نداشته باشیم و سیستم را با یک وقفه مواجه می کند با این حال فعلا مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی در ادامه به  آخرین وضعیت تولید خودرو ویژه حمل زندانیان اشاره کرد و گفت:در رابطه با حمل زندانیان یک نمونه خودروی تولید داخل طراحی شده است و به دنبال این هستیم اگر اعتبارات لازم جذب شود، بتوانیم تولید این خودرو را به صورت انبوه پیگیری کنیم.
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی افزود: خودروی طراحی و تولید شده، علاوه بر دارا بودن ضریب ایمنی بالا، امکان فرار زندانیان را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد و تولید هر خودرو بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد..
وی همچنین به مشکلات مالی سازمان زندان ها اشاره و تصریح کرد: همچنان بالای هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و در حال حاضر حدود ۳۰ میلیارد تومان به نهادهای دولتی از جمله ادارات برق و آب و... بدهی داریم.
به رغم تمامی کمبودها و امکانات سازمان زندان ها، ارزیابی عملکرد قوه قضائیه در رابطه با کنترل زندان ها قابل قبول نبوده است به طوری که حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در خصوص کنترل زندان ها گفت: در این رابطه خیلی موفق نبودیم چرا که امکانات لازم را نداریم و اعتبارات زیادی تعلق نگرفته است. موبایل به زندان وارد شده است و گاهی فیلم هایی به بیرون می آید که این نشان ضعف ما است.
استفاده از ۱۰۰۰ پابند الکترونیک، راهکاری برای کاهش جمعیت کیفری
یکی از راهکاری کاهش جمعیت کیفری علاوه بر اعمال مجازات های جایگزین حبس، استفاده از پابندهای الکترونیک برای زندانیان است، در همین رابطه، حجت السلام حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، گفت:  در خصوص پابند های الکترونیک از سوی رییس سازمان زندانها به مدیران کل زندان های کشور ابلاغ و اعلام شده که آمادگی لازم برای بهره گیری از پابندهای الکترونیک در قوانین مربوطه وجود دارد.

شهریاری افزود: بر اساس اخبار دریافتی در هفته گذشته، علاوه بر سه استانی که طرح استفاده از پابندهای الکترونیک در آنها اجرا شده بود تعداد دیگری از استان ها نیز، به این طرح می پیوندند و ما بالغ بر ۵۰ مورد داشتیم که زندانی به جای تحمل حبس در زندان، از طریق پابندهای الکترونیک حبس خود را در خانه می گذراند.
وی گفت: این آمادگی وجود دارد تا پایان سال استفاده از پابندهای الکترونیک به ۱۰۰۰ عدد برسد که البته به ابلاغ هر چه سریع تر آیین نامه مربوطه بستگی دارد.
کد مطلب: 90045
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *