۰
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۸

افغانستان هم برای ایران شاخ شد

سفیر افغانستان در عربستان با بیان اینکه امیدوارم ایران در امور کشورمان دخالت نکند، گفت: دولت‌مان نگرانی‌اش نسبت به این امر را به تهران ابلاغ کرده است.
سفیر افغانستان در عربستان با بیان اینکه امیدوارم ایران در امور کشورمان دخالت نکند، گفت: دولت‌مان نگرانی‌اش نسبت به این امر را به تهران ابلاغ کرده است.
به گزارش ايسنا، جلال کریم سفیر و فرستاده ویژه افغانستان در ریاض در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ در پاسخ به ادعای حمایت ایران از داعش، القاعده و گروهک‌های معارض در افغانستان و پناه دادن به آنها، گفت: دولت‌مان نگرانی‌اش نسبت به این امر و حمایت ایران از معارضان را به تهران ابلاغ کرده است اما تهران این حمایت‌ها را انکار کرده است، امیدواریم که آنها در امور داخلی کشورمان چه به صورت حمایت از معارضان و چه به شکل‌های دیگر دخالت نکنند.
وی افزود: ما در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم و امیدوارم که آنها نیز بگذارند مشکلات داخلی‌مان را خودمان حل کنیم، ما بر این باوریم که اگر حمایت‌های خارجی از گروه‌های معارض و یا گروهک‌های تروریستی دیگر صورت نگیرد تمام مشکلات حل خواهند شد.
به گزارش ایسنا، نشریه تایمز چاپ لندن نیز پیش از این در گزارش ادعایی خود نوشت: مقامات افغانستان و طالبان می‌گویند که صدها جنگجوی طالبان در حال آموزش پیشرفته نظامی در خاک ایران هستند. هم اکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ عضو طالبان در مراحل مختلف سرگرم آموزش نظامی هستند. یک منبع آگاه گفته است که مذاکرات میان آن‌ها در بهار سال جاری (میلادی) زمانی که رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی خروج از توافق هسته‌ای بود، آغاز شد.
یک منبع آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در گفت وگو با ایسنا، ادعای مطرح شده درباره آموزش نیروهای طالبان در ایران را قویا تکذیب کرد.
همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هرگونه اتهامی در این خصوص را به شدت تکذیب کرده و ضمن تاکید بر این نکته که تروریسم و افراط‌ گرایی تهدیدی مشترک برای همه کشورها است، تلاش و همکاری جمعی برای مقابله با چنین تهدیدی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانسته و همچون گذشته تعهد دولت متبوع خود برای کمک به تقویت صلح و استقرار ثبات در کشور دوست و همسایه افغانستان را یادآوری می‌کند.
به نظر می‌رسد هدف از طرح این قبیل اتهامات غیرواقعی و غیرمستند به راه انداختن جنگ روانی در میان افکار عمومی افغانستان و آسیب زدن به روابط حسنه فیمابین دولت‌های ایران و افغانستان ‌باشد. لازم است که این رسانه‌ها به جای طرح اتهامات بی‌اساس به کشورهای همسایه افغانستان که امنیت آن‌ها به ثبات این کشور پیوند خورده، به ارزیابی دلایل و ریشه‌های واقعی ناکامی دولت‌هایی که عنوان مسئولیت مبارزه با تروریسم را در افغانستان دارند، پرداخته و از فرافکنی و انحراف افکارعمومی پرهیز کنند.
جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام داشته هیچ‌گاه اختلافات خود با دیگر کشورها را به محیط داخلی افغانستان منتقل نکرده و معتقد به افزایش تلاش همگانی برای تقویت دولت افغانستان و تخفیف آلام مردم این کشور است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان پیش از این در برابر چنین ادعاهایی تاکید کرده است: ما کسانی نبودیم که از صدام حمایت کردیم. ما از طالبان، داعش و جبهه‌النصره حمایت نکردیم. ما کسانی نیستیم که از افراط‌گرایی در سرتاسر جهان حمایت می‌کنیم.
بهرام قاسمی ،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز پیش از این در واکنش به توافق دولت افغانستان و گروه طالبان در برقراری آتش‌بس در این کشور، ضمن استقبال از این اقدام گفت: جمهوری اسلامی ایران از تصمیم دولت افغانستان برای اعلام آتش بس موقت با گروه طالبان حمایت و آن را گامی مثبت برای دستیابی به توافقات بزرگتر و بازگشت ثبات و امنیت دائمی به افغانستانارزیابی می‌کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه کمک و مساعدت به پیشبرد روند صلح در کشور همسایه افغانستان تحت هدایت و رهبری دولت این کشور تاکید کرد.
 
کد مطلب: 90175
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *