۰
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵

آخرین خبر از وضعیت مسجد جامع ساری

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: ۷۰ درصد مسجدجامع ساری سالم است و بعد از آواربرداری مسجد و مهار کامل آتش، کار مرمت این بنا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی آغاز می‌شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: ۷۰ درصد مسجدجامع ساری سالم است و بعد از آواربرداری مسجد و مهار کامل آتش، کار مرمت این بنا با استفاده از اعتبارات ملی و استانی آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا، عصر روز گذشته - پنج‌شنبه ۲۱ تیر- آتش‌سوزی در قسمت شبستان مسجد جامع ساری آغاز شد و آتش به مرور به بخش‌های دیگر هم سرایت کرد هر چند بعد ازگذشت بیش از چهار ساعت اعلام شد که آتش را مهار کرده‌اند و برخی رسانه‌ها و کاربران در فضاهای مجازی نسبت به تخریب کامل این مسجد بعد از آتش‌سوزی عظیمِ آن خبرهایی را منتشر کردند، اما مسئولان میراث‌فرهنگی بعد از بررسی کامل مسجد اکنون اعلام می‌کنند، حدود ۷۰ درصد این مسجد در وضعیت سالمی به سر می‌برد.
محمدحسن طالبیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: مسجد جامع ساری که اصل آن به مساجد قرون اولیه اسلامی می‌رسد، در دوره‌های مختلف بارها تجدید بنا شده است، دارای چهار شبستان است که شبستان جنوبی آن متعلق به دوره‌ی قاجار و سه شبستان دیگر از دوره‌ی پهلوی هستند، سقف‌ها و درهای آن‌ها با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول دست‌کم پنج سال گذشته تعویض شده و چوبی بودند که آن‌ها سوخته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: فقط ایوان جنوبی مسجد یک تیر چوبی با پوشش قمی‌پوش (نازک) داشته که با توجه به قرار گرفتن یک تیر چوبی قاجاری زیرِ آن  - که البته روز گذشته در آتش سوخت - سقف را پایین آورده است و از سوی دیگر یک مناره در ایوان جنوبی چون زیر آن یکپارچه نبوده و خود آن قدری دفرمه شده و در گذشته تغییر شکل داده بود و آتش سوزی داخل چوبِ مناره‌ها نفوذ کرده است، بخش زیادی از آن خراب شده و بخش دیگری که نمی‌دانیم امکان باقی ماندن آن هست یا نه.
او می‌گوید: یک مناره دیگر از مسجد در خطر است چون آتش به چوب‌های داخل آن سرایت کرده و هنوز در حال سوختن است، هر چند آتش نشانی و نیروهای یگان حفاظت همچنان در محل هستند و به مرور آتش را مهار می‌کنند.
به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، این‌ که حدود ۷۰ درصد از بخش تاریخی و اصلی مسجد که دست نخورده و متعلق به دوره قاجار است، سالم باقی مانده است.
طالبیان به وجود یک مدرسه علمیه با نام "امامیه" متعلق به دوره قاجار در پشت مسجد جامع ساری که سقف آن نیز در این آتش سوزی، دچار آسیب شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسجد و برخی مغازه‌های بازار نیز در این آتش‌سوزی بین بازار و مسجد قرار داشته‌اند که  وضعیت خوبی ندارند.
وی یکی از علت‌های آتش‌سوزی رخ داده را نبود یکپارچگی در مدیریت این مسجد تاریخی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: این مسجد هیات امنایی اداره می‌شود و 6 امام جماعت دارد،بنابراین یک مدیریت غیریکپارچه آن‌جا حاکم است که بخشی از این مشکلات به آن دلیل است. از سوی دیگر امشب در جلسه‌ای با این ائمه جماعت، درمورد لزوم مدیریت یکپارچه در این مسجد صحبت می‌شود. چون باید در این منطقه یک مدیریت واحد ایجاد شود و بعد از این یک طرح تاسیساتی یکپارچه و مهندسی در مسجد ایجاد شود.
او همچنین با اشاره به افزایش سیستم‌های خنک کننده به مسجد در طول چند سال گذشته با توجه به شرجی بودن هوا و کابل‌های زیادی که در مسجد کشیده شده‌اند، می‌گوید: طبق آن‌چه که تا امروز اعلام کرده‌اند، احتمالِ اتصالی یکی از آن کابل‌ها وجود دارد.
وی با این وجود اضافه می‌کند: براساس اعلام آتش نشانی ساری؛ بررسی‌های این سازمان تا امشب به پایان می‌رسد و علت آن به صورت رسمی اعلام می‌شود، اما چیزی که همه اکنون اعلام می‌کنند این است که  آتش‌سوزی از یک حجره‌ی مسجد شروع شده و به دیگر نقاط سرایت کرده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که از صبح کار آواربرداری بخش‌های سوخته آغاز شده و آتش‌نشان‌ها نیز همزمان وضعیت را کنترل می‌کنند، تاکید می‌کند: به محض این‌که آتش مهار شده و آواربرداری انجام شود، بلافاصله سازه نگهبان ایجاد و کارگاه مرمت دایر می‌شود. همچنین قرار شد با استفاده از منابع ملی و استانی و با نظارت میراث‌ فرهنگی کار مرمت در این مسجد تاریخی آغاز شود.
طالبیان هم‌چنین در مورد قدمت این مسجد تاریخی توضیح می‌دهد: این مسجد روی پایه‌های ساسانی سوار شده است. عده‌ای می‌گویند آن در آتشکده بوده، اما برخی دیگر معتقدند مسجد از سال ۱۴۰ هجری قمری به سبک معماری خراسانی و تک ایوانی ساخته شده  و بارها تجدید بنا شده است. بنابراین اکنون با مسجدی روبه‌رو هستیم که بخش قاجار آن درست روی پلان صفوی ساخته شده و خود آن قاجاری است که البته این بخش خوشبختانه سالم‌ترین بخش است و فقط قمی‌پوش آن ریخته است.
کد مطلب: 90339
برچسب ها: مسجد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *