۰
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۷

با توییت به توافق بهتری نمیتوان دست یافت

وندی شرمن معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از توئیت های ترامپ، نوشت : اگر از گذشته درس بگیریم، ترامپ، جان بولتن مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برای ترتیب دادن یک نشست با روحانی به تهران می فرستد.
وندی شرمن معاون پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با انتقاد از توئیت های ترامپ، نوشت : اگر از گذشته درس بگیریم، ترامپ، جان بولتن مشاور امنیت ملی کاخ سفید را برای ترتیب دادن یک نشست با روحانی به تهران می فرستد.
به گزارش ایرنا؛ شرمن معاون وزارت امور خارجه آمریکا در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور، عضو بلندپایه اندیشکده مرکز بلفر و مخالف خروج واشنگتن از برجام، در واکنش به پیام های تهدیدآمیز توئیتری دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و سخنان مداخله جویانه مایکل پمپئو وزیر امور خارجه کنونی آمریکا، افزود: توئیت ها، توافق بهتری برای ما به ارمغان نخواهند آورد.
رئیس جمهوری آمریکا اواخر یکشنبه شب در واکنشی انفعالی به هشدارهای حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان که تاکید کرده بود؛ «آمریکایی ها باید خوب بفهمند، صلح با ایران مادر صلح ها و جنگ با ایران، مادر جنگ هاست'، در صفحه توئیتر شخصی خود با حروف بزرگ نوشت: هرگز و هیچگاه دوباره آمریکا را تهدید نکنید.
شرمن در توئیت خود افزود: اگر از گذشته درس بگیریم، ترامپ، (جان) بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) را برای ترتیب دادن ملاقاتی با (حسن) روحانی (رئیس جمهوری ایران) به تهران می فرستد.
رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته (یکشنبه) در همایش روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه، با بیان این نکته که توطئه آخر آمریکا، تلاش برای خسته کردن ملت ایران است، تصریح کرد: بدانید، ملت ایران آقاست و هرگز نوکر کسی نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه «تنگه های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست»، افزود که قادر نیستید ایرانیان را علیه امنیت و منافع ایران تحریک کنید.
رییس جمهوری کشورمان اظهارکرد: به ملت ایران اعلام جنگ می کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید، معنای حرف هایتان را بفهمید.
روحانی افزود: اقدامات خصمانه ترامپ علیه ایران می تواند به جنگ منتهی شود جنگی که مادر همه جنگها خواهد بود. البته صلح با ایران نیز امکان پذیر است که مادر همه صلح ها خواهد بود.
ترامپ در ادامه پیام توئیتری یکشنبه شب خود که پس از سخنان وزیر امور خارجه اش منتشر شد، با خشم آورده بود: ما کشوری نیستیم که گفته های خشونت آمیز شما را تحمل کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی شامگاه یکشنبه (به وقت محلی) در گردهمایی ایرانی تباران مخالف حکومت ایران در کتابخانه رونالد ریگان در لس آنجلس کالیفرنیا، گفته است که دولت آمریکا به ایرانیان ناراضی، کمک خواهد کرد، اما حد و حدود و چگونگی این کمک واشنگتن را تعیین نکرد.
مقام های آمریکا اخیرا به رویترز گفته اند: دولت ترامپ نوعی تبلیغات ضد ایرانی به راه انداخته تا به موازات اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و کمک به گروه های شبه نظامی مخالف حکومت ایران، بتواند در داخل ایران موجب ناآرامی های سیاسی شود.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به سخنان پمپئو گفت: سخنان وزیر امور خارجه آمریکا بیش از همیشه نشانگر درماندگی بی حد و حصر دولت آمریکا، در شرایط پس از خروج غیرقانونی این کشور از برجام و عدم دستیابی به اهداف خود از این اقدام یک سویه و نابخردانه و انزوای جهانی ناشی از آن است.
پمپئو، دولت روحانی و وزیر خارجه کشورمان را ضدغربی دانست که در لباس اعتدال ظاهر شده اند و تاکید کرد: رژیم انقلاب اسلامی کاملا مخالف غرب است.
پمپئو همچنین از کشورهای دیگری که از رفتار ایران ناخرسندند خواست تا به مبارزه واشنگتن که ظاهرا متشکل از رژیم های صهیونیستی، سعودی و امارات است، بپیوندند.
وی همچنین خواستار مذاکره با ایران شد و اظهار کرد: زمانی فشارها را کم خواهیم کرد که به طور ملموس تغییری در سیاست های ایران ببینیم.
پمپئو مدعی شد: ایالات متحده از مردم ایران حمایت می کند، ما برای اینکه کشور آزادی شویم، از ورای رنج و آلام گذر کرده ایم.
وزیر خارجه آمریکا به رغم ادعای حمایت از مردم ایران، نتوانست به فشارهای ظالمانه و تحریم های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و در تنگنا قرار دادن اقتصاد کشورمان اشاره نکند و گفت: ما بر قدرت جابجایی پول ایران، فشار حداکثری اعمال خواهیم نمود.
کد مطلب: 90958
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *