۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۰

نظر کمال تبریزی درباره کاریکاتور جنجالی

کمال تبریزی، خالق آثاری درباره دفاع مقدس همچون «لیلی با من است» و «شیدا» یادداشتی را درباره ماجرای جنجالی یک کاریکاتور در روزنامه شرق با عنوان «اندر معانی کاریکاتور شرق» منتشر کرد.
به گزارش " ایران آباد" متن این یادداشت به شرح ذیل است:

اندر معني کاريکاتور شرق

اول بايد در نظر داشته باشيم که اثر هنري -از هر نوعي که باشد- يک معنا نزد خالق اثر دارد و بسياري معاني و استنباط، نزد مخاطبين که بسته به جهان بيني و نوع نگرش و حال و احوال هريک از آنان دارد و با اين تفسير، بايد پرسيد که معني کاريکاتور از نظر خالق اثر، يعني آقاي هادي حيدري چيست؟ هرچه که باشد خودش که به صراحت مي گويد در معني مورد نظرش توهيني به رزمندگان عزيز و شهداي گرانقدر دفاع مقدس، هرگز نيست و قاعدتا بايد همين اندازه را از او پذيرفت. اما در عين حال، و در ظاهر و جزئيات کاريکاتور هم اثري از آثار جبهه و دفاع مقدس نيست. پس مي توان پذيرفت که معني مورد اتهام، در استنباط بعضي از مخاطبين بوده و ابداً مربوط به معني مورد نظر آقاي هادي حيدري نيست و نمي تواند مبناي اتهام به او باشد؛

دوم اينکه مي خواهم خودم را به عنوان يکي از مخاطبين، مثال بزنم؛ من وقتي کاريکاتور را ديدم؛ معني اي که از آن استنباط کردم؛ مقايسه و تفاوت زمان حال، با گذشته پرافتخار دوران دفاع مقدس بود. کاريکاتور به من گفت : يادش بخير دوراني که رزمندگان اسلام، همچون صحنه اي که در فيلم ليلي با من است" بود؛ روبان مطهر به اسامي معصومين (ع) به پيشاني يکديگر مي بستند؛ اما امروز عده اي که از فرهنگ بسيج و بسيجيان فاصله گرفته اند؛ (به شهادت وضعيت افرادي که در کاريکاتور مي بينيم) به چشمان هم چشم بند مي زنند تا حقيقت ديده نشود! در هر صورت بايد توجه داشت که زمان کاريکاتور با توجه به طراحي فضاي آن، مربوط به حال و يا آينده مي تواند باشد و نه گذشته پرافتخار دفاع مقدس که باز هم تاکيد مي کنم؛ اثري از آن، در فضا و طراحي کاريکاتور موجود نيست.
کد مطلب: 9130
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *