۰
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۶

فشار تورم ارزی بر حقوق بگیران

وی با بیان اینکه تورم در مواد غذایی از تورم در نرخ سکه و ارز اهمیت بیشتری دارد، گفت: مردم شاید با نخریدن طلا و سکه بتوانند زندگی کنند، ولی قیمتها اگر به این شکل باشد مردم با نخریدن مواد غذایی نمی‌توانند زندگی کنند.

قدس آنلاین نوشت:

دلار همچنان شاخص تورم کشور را به بازی گرفته است، شاخصی که برای هیچ کس خوشایند نیست این شاخص در ماههای گذشته نشان از رشد قابل توجهی دارد، ...

با این حال چون این شاخص میانگینی از رشد قیمتها را به تصویر می‌کشد نمی‌تواند بازگو کننده تحمیل هزینه‌ها به قشرهای مختلف جامعه بویژه کارمندان و حقوق بگیرانی باشد که در طول سال دریافتی‌های ثابتی دارند .

بنابراین گزارش، طی چند ماه گذشته بویژه دوماه اخیر اینقدر قیمت کالاها درنوسان بوده است که حتی به گفته کارشناسان در برخی از کالاها تا ۱۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته است، بنابراین حتی شاخص تورم ماه‌های گذشته هم نمی‌تواند کسری بودجه خانوارها با درآمد ثابت را بخوبی تبیین کند، اما از آنجا که نرخ تورم به طور رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود مبنا قرار گرفتن همان نرخ نیز از برخی واقعیتهای تلخ معیشتی مردم پرده برمی‌دارد، به طوری که انعکاس صدای آنان را می‌توان از اظهارات مراجع تقلید، علما و نمایندگان مجلس شنید.

با این وصف چنانچه نرخ تورم مبنا قرار گیرد، به نظر می‌رسد از اوایل سال جاری فاصله این نرخ با نرخ افزایش حقوقها بیشتر می‌شود، این فاصله بیانگر کاهش درآمدهای واقعی حقوق بگیران است.

اوایل بهار زمانی که چانه زنی‌ها برای افزایش نرخ دستمزد داغ شده بود، کارشناسان تصریح می‌کردند نرخ دستمزد برابر بانرخ تورم افزایش یابد تا اینکه دولت تصمیم گرفت دستمزد کارگران را ۱۸ درصد وکارمندان را ۱۵ درصد افزایش دهد، در صورتی که نرخ تورم در فروردین ماه ۸/۲۱ درصد اعلام شد یعنی در همان زمان هم یک فاصله بین ۳ تا ۶ درصدی بین نرخ تورم وافزایش دستمزد وجود داشت .با این حا ل نرخ تورم در ماههای بعد روند روبه افزایش خود را شتاب داد، در حالی که دستمزد حقوق بگیران همچنان ثابت بود، بنابراین با افزایش نرخ تورم ارزش واقعی همان دستمزد نیز در حال آب شدن بود.

اما اکنون با تغییرات لحظه‌ای قیمتها، حقوق بگیران هر روز با کسری بودجه بیشتری مواجه می‌شوند.

در این‌باره نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس می‌گوید: اگر امروز بازار ارز و سکه دچار اخلال شده فرآیند آن در طول یک شب و روز رخ نداده و در طول یک بازه زمانی وضعیت اقتصاد کشور به این روز افتاده است.مسعود پزشکیان افزود: تورم بالا این روزها نه تنها بر بازارهای سکه و ارز، بلکه بر نان شب مردم هم تأثیر منفی زیادی گذاشته است.این نماینده مجلس با اشاره به گزارش مرکز آمار مبنی بر تورم ۴۶ درصدی در مواد غذایی، تصریح کرد: این رقم را مرکز آمار در حالی منتشر کرده است که حقوق بگیران مشکلات متعددی دارند.

وی با بیان اینکه تورم در مواد غذایی از تورم در نرخ سکه و ارز اهمیت بیشتری دارد، گفت: مردم شاید با نخریدن طلا و سکه بتوانند زندگی کنند، ولی قیمتها اگر به این شکل باشد مردم با نخریدن مواد غذایی نمی‌توانند زندگی کنند.

در هر حال همان‌طور که کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس اذعان می‌کنند، افزایش لجام گسیخته نرخ ارز تاکنون نیمی از ارزش پول ملی را کاسته است که دقیقاً آثار آن را می‌توان در دریافتی‌هایی دید که همچنان ثابت است، در این فضا تورم وگرانی‌های حاصل از نوسانهای شدید نرخ ارز سبب شده آنها نسبت به گذشته کالای کمتری خریداری کنند. بر این اساس مدیریت نرخ ارز که تأثیر تعیین کننده‌ای روی نرخ تورم وقیمت کالاها دارد امر حیاتی است، چنانکه بارها نمایندگان مجلس، کارشناسان، علما وحتی مراجع تقلید به این نکته اشاره کرده‌اند.

در این راستا آیت ا... بجنوردی در همایش بانکداری اسلامی اظهار داشته بود: رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده در پایان مرداد‌ماه نرخ تورم ۵/۲۳ درصد بوده است و براساس مصوبه مجلس دولت موظف است حقوق کارمندان را براساس این نرخ زیاد کند. در این راستا دولت شرعا موظف است با توجه به گرانی دو تا سه برابری اجناس و فشار‌هایی که به کارمندان وارد می‌شود حقوق آنها را افزایش دهد.
کد مطلب: 9242
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *