۰
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵

افزایش قیمتها در بازار لوازم التحریر

شهریور که از راه می‌رسد اولین دغدغه‌ خانواده‌ها تامین احتیاجات فرزندان محصل شان است ولی با توجه به افزایش قیمت های انواع لوازم التحریر، این بازار در حال حاضر با رکود همراه است و گلایه مندی خانواده ها از قیمت ها شنیدنی است. البته برعکس والدین، این روزها ذوق و شوقی زیادی را برای دانش‌آموزان بویژه برای کلاس‌ اولی‌ها که برای اولین بار فضای مدرسه و انواع لوازم‌التحریر رنگارنگ را تجربه‌ می‌کنند بهمراه دارد.
شهریور که از راه می‌رسد اولین دغدغه‌ خانواده‌ها تامین احتیاجات فرزندان محصل شان است ولی با توجه به افزایش قیمت های انواع لوازم التحریر، این بازار در حال حاضر با رکود همراه است و گلایه مندی خانواده ها از قیمت ها شنیدنی است.
البته برعکس والدین، این روزها ذوق و شوقی زیادی را برای دانش‌آموزان بویژه برای کلاس‌ اولی‌ها که برای اولین بار فضای مدرسه و انواع لوازم‌التحریر رنگارنگ را تجربه‌ می‌کنند بهمراه دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، این شرایط دانش‌آموزان خانواده‌ها را به تکاپو می‌اندازد تا بخشی از هزینه‌های سبد خانوار را به این امر اختصاص دهند، اما ظاهرا در آستانه مهر 97 بازار لوازم التحریر آنچنان که باید با والدین مهربان نیست.
اقتصاد کشور طی 6 ماهه اخیر دستخوش تغییرات و تلاطم‌های بسیاری شده است، هرچند جزر و مد قیمت‌ها همیشه وجود داشته، اما ظاهرا امسال تنها "مَد" قیمت‌ها را شاهد هستیم و از "جزر" خبری نیست.
افزایش قیمت انواع کالا قدرت خرید جامعه را کاهش داده و در این بحران خانواده‌ها تامین مایحتاج اصلی خود را یک اولویت اصلی می دانند، اما فرا رسیدن ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس برای خانواده‌هایی که دارای فرزندان محصل هستند، فشار دوچندانی را ایجاد کرده است.
هرساله در این موقع از سال فروشگاه‌های لوازم‌التحریر از دانش‌آموزان و خانواده‌ها پر بود، اما کافی است که امسال گذرتان به این فروشگاه‌ها بیفتد، تک و توک فروشندگان مشغول فروش هستند و البته از رکود بازار گلایه دارند.
رشد 80 درصدی قیمت‌ها
یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر با اشاره به اینکه حداقل شاهد 80 درصد رشد قیمت انواع اقلام در این بخش هستیم، گفت: اقلام لوازم التحریر گران شده اند و در تامین آنها با مشکل مواجه هستیم. این اجناس به سختی پیدا می‌شود و حتی در مواردی فروشندگان عمده اقدام به فروش نمی‌کنند.
رجبی با بیان اینکه یک خانواده برای خرید اقلام مختلف لوازم‌التحریر یک دانش‌آموز کلاس اولی باید بیش از 150 هزار تومان هزینه کند، افزود: این رقم فقط برای خرید کامل لوازم‌التحریر لازم است و شامل کیف، کفش و لباس و ... نمی‌شود در حالی که این رقم سال گذشته حدود 80 هزار تومان برآورد می‌شد و در واقع امسال دو برابر رشد داشته است.
دفتر؛ پیشتاز رشد قیمتی/تنوع اقلام کاهش یافته است
وی با تاکید براینکه قیمت ارقام به حدی بالا رفته است که نمی‌شود سمت خرید لوازم‌التحریر رفت، بیان کرد: بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر می‌شود چراکه قیمت کاغذ به شدت رشد یافته است به طوری که اگر سال گذشته یک دفتر به صورت متوسط 2500 تومان بود امروز به 5000 هزار تومان رسیده است.
این فروشنده تصریح کرد: تا به امروز قمقمه آب ویژه مدارس با رقم 25 هزار تومان نداشتیم، افزود: شرایط به طوری پیش رفته است که افزایش قیمت مشکلات بسیاری به جامعه تحمیل می‌شود و در کنار آن نیز برخی از عمده‌فروشان اقدام به عرضه کالا نمی‌کنند که همین امر باعث کاهش تنوع اقلام در بازار شده است چراکه اجازه واردات کالاهای جدید داده نمی‌شود و حتی اقلام در گمرک باقی مانده اند.
رجبی گفت: سال گذشته من نزدیک به 32 قلم جامدادی داشتم، اما امسال هرچقدر بازار را گشتم جنس مناسبی پیدانکردم و مجبور به خرید اقلام معمولی و با تنوع بسیار کمتر شدم.
افزایش قیمت مدادرنگی و جامدادی
یکی دیگر از فروشندگان لوازم ‌التحریر با بیان اینکه همه کالاها 2 برابر افزایش قیمت داشته‌ و بیشترین قیمت مربوط به دفتر است، گفت: در کنار دفتر قیمت مداد رنگی نیز به شدت رشد داشته است.
احمدی در خصوص قیمت‌ها عنوان کرد: به عنوان مثال دفتر سیمی 100 برگ جلد شده و تک فنر با کیفیت بالا سال گذشته 6 هزار تومان بوده است که امسال به 9 هزار تومان و 50 برگ آن 3500 تومان بوده است که امسال به 6 هزار تومان رسیده است البته در دفاتر ته‌چسب رشد چندانی دیده نمی‌شود به طوری که 50 برگ این دفاتر سال گذشته 2500 تومان بوده است که امسال به 3500 تومان و 100 برگ آن 5500 تومان بوده است که به 7000 تومان رسیده است.
عمده‌فروشان نقدی کار می‌کنند
وی درخصوص افزایش قیمت مداد رنگی بیان کرد: رشد قیمت‌ برای مداد رنگی بسیار بالا بوده است به طوری که مدادرنگی فابرکاستل 12 رنگ سال گذشته 20 هزار تومان بوده است که به 30 هزار تومان و 24 رنگ فلزی از قیمت 50 هزار تومان به 80 هزار تومان رسیده، همچنین برند پیکاسو 12 رنگ از 13 هزار تومان به 20 هزار تومان و 24 رنگ آن از 30 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده است.
این فروشنده در خصوص قیمت جامدادی نیز گفت: اغلب جامدادی‌ها چینی هستند و قیمت شان افزایش یافته برای مثال قیمت یک جامدادی از 18 هزار تومان سال گذشته به 28 هزار تومان رسیده، قمقمه از 20 هزار تومان به 28 تا 30 هزار تومان رسیده است. امسال برای تامین نیاز خود و خرید اقلام با مشکل مواجه بودیم چراکه عرضه به بازار محدود شده و تمامی عمده‌فروشان به صورت نقدی فروش دارند درصورتی که قبلا غیرنقدی و با چک نیز خرید انجام می‌شد.
بیش از 300 هزار تومان؛ هزینه خرید لوازم‌التحریر کلاس‌ اولی‌ها
وی تصریح کرد: امسال یک خانواده اگر یک فرزند کلاس اولی داشته باشد باید حدود 300 هزار تومان هزینه کند و با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، آنها اغلب اقدام به خرید تعداد محدود می‌کنند به شکلی که اغلب برای مصرف یک ماه فرزند خود دو تا سه دفتر، خودکار و مداد و ... خرید می‌کنند.
احمدی با تاکید بر اینکه سال‌های گذشته این موقع از سال و با شروع شهریور ماه بازار مدرسه بسیار پرتلاطم و همه مغازه‌ها شلوغ و پر از خریدار بود، اما امسال خیلی خلوت است.
افزایش‌ قیمت‌ها روزانه شده است
یکی از فروشندگان قدیمی بازار لوازم‌التحریر اراک با بیان اینکه متاسفانه افزایش قیمت‌ها روزانه شده است و این امر فروش را محدود کرده، گفت: در گذشته دولت خود اقدام به عرضه دفتر دولتی می کرد که این امر تعادل بازار را حفظ می‌کرد، اما طی یک دهه اخیر این امر متوقف شده و هرساله قیمت‌ها افزایش یافته و امسال نیز این افزایش به اوج خود رسیده است درحالی که اگر روند عرضه دفتر دولتی ادامه می‌یافت قیمت‌ها متعادل‌سازی می‌شد.
قیمت بالاست، از بازار مدرسه صرفنظر کردیم/خانواده‌ها توان خرید ندارند
فروشنده یکی از مراکز فروش کتاب اراک که اقلام لوازم‌التحریر نیز عرضه‌ می کند، بیان کرد: امسال هیچ خرید جدید و ثبت سفارشی در حوزه لوازم‌التحریر نداشتیم چراکه قیمت‌ها بسیار بالا بود و هرآنچه در حال حاضر عرضه می‌شود مربوط به سال گذشته است، در واقع از بازار مدرسه صرفنظر کردیم.
وی با اشاره به رشد 100 درصدی قیمت اقلام با کیفیت لوازم‌التحریر گفت: این افزایش باعث شده است که بازار مدرسه و خرید لوازم‌التحریر داغ نشود و حتی با وجود اینکه اقلام سال گذشته عرضه می‌شود به دلیل کاهش قدرت خرید جامعه مردم تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند.
حقوق یک ماه یک بازنشسته برابر است با هزینه خرید مدرسه
یکی از والدین با بیان اینکه بچه‌های این دوره اغلب خواستار لوازم فانتزی هستند، گفت: قیمت‌ها به شکل سرسام‌آوری بالاست و با توجه به کاهش قدرت خرید جامعه، خرید اقلام لوازم‌التحریر فشار بالایی به خانواده وارد می‌کند به ویژه برای خانواده‌هایی که دارای فرزندانی در مقاطع بالاتر هستند این فشار بسیار بیشتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای یک دانش‌آموز کلاس هشتم در کنار لوازم‌التحریر باید هزینه بیش از 700 هزار تومانی کتاب، کتاب‌های کمک‌آموزشی، اقلام دیگر تحصیلی، کیف مناسب و با کیفیت، لباس و کفش در نظر گرفت که با این افزایش قیمت روزانه شاید حقوق یک ماه یک بازنشسته را باید برای خرید مدرسه یک دانش‌آموز اختصاص داد.
این خریدار لوازم التحریر با اشاره به برگزاری برخی نمایشگاه‌های لوازم‌التحریر افزود: مگر قیمت اقلام در نمایشگاه با بازار چقدر می‌تواند تفاوت داشته باشد؟ یک فروشنده قطعا حاضر نیست که جنس خریداری شده با قیمت بالا را به قیمت پایین‌تر بفروشد پس در واقع نمایشگاه‌ها هم در وضعیت بازار و کمک به اقشار متوسط جامعه تاثیر چندانی نخواهند داشت.
وی تصریح کرد: متاسفانه فضای مدارس به شکلی شده است که برخی خانواده‌ها توان خرید بهترین لوازم‌التحریر را دارند و این امر فضای چشم و هم‌چشمی را میان دانش آموزان ایجاد می‌کند.   
مقصر گرانی‌ها خودمان هستیم
این خریدار با تاکید بر اینکه مردم خود مقصر ادامه گرانی‌ها هستند چراکه با گران شدن هر کالایی به سرعت برای خرید آن هجوم می‌برند در صورتی که می‌توانند برای مقابله با این گرانی خرید نکنند تا قیمت‌ها به تعادل برسد، افزود: باید اتحاد در جامعه حاکم شود و اگر این شرایط ادامه یابد قطعا متضرر خواهیم شد.
یکی از خریداران لوازم‌التحریر که فرزند وی امسال به کلاس اول می‌رود با انتقاد شدید از وضعیت بازار و قیمت‌ها افزود: وضعیت اقتصادی جامعه گویای همه چیز هست، این قیمت‌ها عملا دست ما را برای خرید بسته است و حتی نمی‌دانیم چه کنیم.
نمی‌توان برای بچه کلاس اولی لوازم‌التحریر نخرید
وی گفت: فرزند من امسال به کلاس اول می‌رود، در کنار هزینه مدرسه، سنجش، لباس، کیف، کفش و ... باید هزینه بسیار بالایی برای لوازم‌التحریر پرداخت کنم و امکان صرفنظر از خرید هم وجود ندارد چراکه نمی‌توان یک بچه‌ کلاس اولی را با کمترین اقلام به مدرسه فرستاد.
قربانی افزود: فرزند من هنوز قدرت تحلیل بالایی ندارد و ممکن است که در مدرسه هم‌کلاسی‌هایش لوازم‌التحریر خاص و جذابی داشته باشند که این امر در روحیه بچه تاثیر منفی می‌گذارد و از طرفی این وضعیت قیمت‌ها توان خریدی باقی نگذاشته است.
بچه ها غایبان بزرگ خرید
این افزایش قیمت ها باعث شده است که حتی برخی والدین بدون توجه به حق انتخاب فرزندان خود در خرید لوازم‌التحریر شخصا خود اقدام به خرید کنند به طوری که در جریان این گزارش والدین بسیاری بودند که در غیاب فرزندان خود که مصرف‌کنندگان اصلی لوازم‌التحریر هستند اقدام به خرید اقلام ضروری کرده و بدون توجه به تنوع و صرفا با تاکید بر مناسب بودن قیمت اقدام به خرید می کنند، البته نمی‌توان بر آنان خرده گرفت چراکه قدرت خرید کاهش یافته و شاید والدین توان "نه" گفتن به فرزندان خود در انتخاب لوازم‌التحریر را نداشته باشند پس ترجیح می‌دهند در غیاب آن خرید کنند .
به گزارش ایسنا، در شرایط کنونی که قیمت‌ها افسارگسیخته بالا رفته است کسی امیدی به کاهش قیمت‌ها ندارد و عملا جامعه در برزخی اسیر شده که نه راه پس دارد و نه راه پیش و تنها تلاش می کند که از این گذرگاه باریک و نفس‌گیر عبور کند و به پشت این دیوار بلند و بتنی قیمت‌های سرسام‌آور امید بسته است.
متاسفانه تلاش‌های خبرنگار ایسنا جهت گفت‌وگو با رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر درخصوص جهت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها به نتیجه نرسید.
کد مطلب: 92901
برچسب ها: مدرسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *