۰
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹

مروری بر گروههای تروریستی سوریه

گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) به همراه گروه تروریستی جیش الفتح در هشتم فروردین سال 1394 در یورشی سریع استان ادلب در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه را که تا پیش از آن استانی امن محسوب می شد، به اشغال خود درآوردند.
گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره) به همراه گروه تروریستی جیش الفتح در هشتم فروردین سال 1394 در یورشی سریع استان ادلب در شمال غرب سوریه هم مرز با ترکیه را که تا پیش از آن استانی امن محسوب می شد، به اشغال خود درآوردند.
14 هزار عنصر تروریستی از سراسر جهان که در ترکیه تجمع کرده و تجهیز و سازماندهی شده بودند، در هشتم فروردین ماه 1394 به استان ادلب حمله کردند و به سرعت تمام خاک این استان را به غیر از دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال شهر ادلب به اشغال خود درآوردند (شش هزار و نهصد نفر از مردم این دو شهرک بالاخره پس از بیش از سه سال محاصره در 28 تیر ماه سال 1397 توانستند از حصر تروریست ها رهایی یابند)؛ دلیل اشغال نشدن این دو شهرک نیز حضور نیروهای دفاع وطنی (بسیج مردمی) و شماری از رزمندگان حزب الله لبنان در فوعه و کفریا و مقاومت آنها در مقابل تروریست های تکفیری بود.
از زمان اشغال استان ادلب توسط گروه های تروریستی، این استان به یکی از مراکز مهم تروریست ها در سوریه درآمد؛ با آغاز پیروزی های مرحله ای ارتش سوریه که در دی ماه سال 1395 از شرق شهر حلب و قسمت هایی از این استان شروع شد و سپس به آزادسازی استان های 'دیرالزور' و 'الرقه' در آبان ماه سال 1396 و همچنین 'غوطه شرقی' به ویژه شهر 'دوما' در 25 فروردین 1397 و همچنین آزادسازی شهرک 'یرموک' و منطقه 'حجر الاسود' در استان 'ریف دمشق' در 31 اردیبهشت ماه همین سال رسید، استان ادلب نقش و اهمیت ویژه برای هر دو طرف جنگ پیدا کرد.
آزادسازی دو استان جنوبی سوریه یعنی درعا در اول تیر ماه سال جاری و قنیطره در تاریخ پنجم مرداد ماه همین سال که از پیروزی های دیگر ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان بود بر اهمیت مضاعف استان ادلب افزود، چرا که تروریست هایی که در نقاط مختلف سوریه از ارتش این کشور و نیروهای همپیمان شکست می خوردند یا باید تسلیم می شدند یا با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود و فقط با سلاح سبک به استان ادلب می رفتند که از این رو این استان به محل تجمع تروریست های تکفیری با عقاید مختلف تبدیل شد.
اگر به گذشته بازگردیم می بینیم که با آغاز بحران سوریه در 24 اسفند ماه سال 1389، گروه های مختلف تروریستی نیز در این کشور متولد شدند که جبهه النصره (تحریر الشام فعلی) و ارتش آزاد از اولین گروه های تروریستی در سوریه بودند که با تلاش آمریکا، عربستان، قطر، امارات، ترکیه و رژیم صهیونیستی تشکیل شدند و تاکنون نیز به فعالیت های ضدانسانی و تروریستی خود در سوریه ادامه می دهند.
با آغاز بحران سوریه در اواخر اسفند ماه سال 1389، ارتش سوریه نیز با بحران نیرو و انشقاق مواجه شد؛ ارتش سوریه در همان زمان به سه قسمت تقسیم شد؛ گروه اول با جدایی از ارتش سوریه، ارتش آزاد و جبهه النصره را تشکیل دادند و گروه دوم با جدایی از ارتش این کشور به دلیل این که نتوانستند تشخیص دهند که حق با حکومت دمشق می باشد و یا افراد مسلح مخالف، خانه نشین شدند و اعلام کردند که نه با حکومت سوریه هستند و نه با گروه های تروریستی.
گروه سوم نیز که همان نیروهای ارتش سوریه بودند به همان شکل باقی ماندند و به دفاع از کشور و مردم خود پرداختند، البته با این تفاوت که شمار زیادی از نیروهای این ارتش یا به النصره و یا ارتش موسوم به آزاد پیوسته و یا خانه نشین شده بودند.
گروه تروریستی ارتش آزاد شامل نیروهای جداشده از ارتش سوریه می باشد که تفکر سکولار دارند؛ عناصر ارتش آزاد نیروهای قوی ارتش سوریه بودند که با شروع بحران سوریه به یکباره از ارتش و حکومت دمشق جدا و خود را در ابتدا به ترکیه رساندند و با تجهیز و سازماندهی از سوی جبهه غربی - عربی برای جنگ به سوریه بازگشتند.
شمار دیگری از نیروهای ارتش سوریه نیز با جدایی از ارتش این کشور، گروه تروریستی جبهه النصره را تشکیل دادند؛ عناصر این جریان از نیروهای اسلام گرای تندرو با تفکر وهابی بودند که در ارتش سوریه حضور داشتند؛ سرویس جاسوسی عربستان پیش از آغاز بحران سوریه، شماری از نیروهای ارتش این کشور را جذب و با تفکرات وهابی - تکفیری آشنا و مسلح کرده بود.
پس از ایجاد ارتش آزاد و جبهه النصره، شماری از مردم سوریه با تبلیغات وسیع رسانه های غربی - عربی نیز به آنها پیوستند؛ از همان زمان پای تروریست های خارجی نیز با تبلیغات مسموم و خلاف واقع رسانه های غربی - عربی به سوریه باز شد.
می توان گفت که شاکله گروه تروریستی تحریر الشام (النصره سابق) حدودا 70 درصد سوری می باشد و 30درصد باقی مانده نیز تروریست های خارجی پیوسته به آن هستند.
با گذشت چند ماه از بحران سوریه، گروه های تروریستی النصره و ارتش آزاد به همراه چند گروه تروریستی که به سرعت در حال تولد و رشد و نمو بودند، نتوانستند اهداف حامیان خود را در سوریه تامین و موجب براندازی حکومت دمشق شوند، از همین رو بود که گروه تروریستی داعش با توطئه جبهه غربی - عربی - عبری پا به عرصه سوریه گذاشت.
نام 'ابوبکر البغدادی' در سال 2010 ابتدا در عراق بر سر زبان ها افتاد و پس از آن در ابتدای سال 2012 بود که وی و عناصرش به دستور آمریکا، انگلیس، عربستان، ترکیه و قطر راهی سوریه شدند و از همان زمان گروه تروریستی - تکفیری داعش پا به عرصه منطقه گذاشت و نام ابوبکر البغدادی به کمک غربی ها و کشورهای مرتجع عرب به عنوان سرکرده این گروه تروریستی بین المللی شد.
هدف اصلی آمریکا و همپیمانان غربی - عربی آن از ایجاد، تجهیز و حمایت گروه تروریستی داعش و قبل از آن گروه های تروریستی جبهه النصره (تحریر الشام فعلی) و دیگر گروه های تکفیری به منظور تامین امنیت رژیم صهیونیستی بود.
شعله ورکردن بحران سوریه طرح و برنامه انگلیس با فرماندهی آمریکا برای هدف قرار دادن مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی بود؛ برنامه ای که تاکنون به قیمت جان نزدیک به ششصد هزار نفر از مردم بی دفاع سوریه تمام شده و بسیاری از زیرساخت های این کشور ضدصهیونیستی ویران شده است.
در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان در حال تدارک انجام عملیات آزادسازی استان ادلب و بخش های اشغالی استان های حلب، لاذقیه و شمال حماه می باشند که از این عملیات به عنوان 'ام المعارک ' (مادر نبردها یا نبرد نهایی) یاد می شود.
در حال حاضر کمتر از 10 درصد خاک سوریه در تصرف گروه های تکفیری می باشد و این در حالی است که تا دی ماه سال 1395 ارتش و حکومت سوریه بر 80 درصد خاک این کشور تسلط نداشتند.

** گروه های تروریستی حاضر در شمال غرب سوریه
بنابر اعلام منابع امنیتی و رسانه ای هم اکنون نزدیک به 100 هزار تروریست به همراه خانواده های خود که شمار نسبتا زیادی از آنها خارجی هستند در استان ادلب در شمال غرب سوریه و نزدیک مرزهای این کشور با ترکیه ساکن می باشند و عملیات ارتش سوریه و نیروهای همپیمان برای حمله به مواضع تروریست ها به لحظه صفر خود نزدیک می شود.
در بخش زیر به محل استقرار و نام گروه های تروریستی حاضر در شمال غرب سوریه اشاره می شود.
- استان حماه (شمال و شمال غرب): گروه تروریستی 'جیش العزه' بیشترین حضور را در مناطق اشغالی شمال استان حماه دارد که ارتباط عمیقی هم با گروه تروریستی هیات تحریر الشام (جبهه النصره) دارد.
گفته شده که 'جمیل الصالح' فرمانده این گروه تروریستی به صورت مخفیانه و محرمانه با 'ابو محمد جولانی' سرکرده گروه تروریستی تحریر الشام بیعت کرده است.
گروه های تروریستی 'جبهه النقاذ، هنگ 111 به همراه جبهه الوطنیه لتحریر' در مناطق اشغالی استان حماه حضور چشمگیری دارند.
- استان ادلب: این استان در اشغال گروه های تروریستی با ملیت خارجی 'قفقازی، چچنی، ترکستانی و ...' و همچنین سوری است؛ بخش های شرقی این استان سال گذشته به کنترل نیروهای سوری و همپیمان درآمد.
'فیلق الشام، ارتش ادلب الحر، گروه ترکمانیه ساحلی اول و دوم، گروه پیاده نظام اول و دوم، ارتش نخبه، ارتش النصر، تیپ موسوم به شهدای اسلام داریا، تیپ الحریة و گروه 23، احرار الشام، نورالدین زنکی، ارتش الاحرار، الویه صقور الشام و تجمع دمشق' از جمله گروه های تروریستی به شمار می آیند که در مناطق اشغالی استان ادلب حضور دارند.
اما گروه تروریستی هیات تحریر الشام که متشکل از ده ها گروهک تروریستی است، بخش های وسیعی از استان ادلب و مناطق مرزی مشترک با کشور ترکیه را در اشغال دارد؛ عناصر تروریستی حزب الترکستانی نیز که ملیت چینی دارند در منطقه 'درکوش' در حومه شهر جسر الشغور مستقر و وابسته به گروه تروریستی هیات تحریر الشام هستند.
عناصر گروه های تروریستی 'حراس الدین و انصار التوحید به فرماندهی ابوذیاب سرمین که در استان ادلب و ارتفاعات شمال شرق لاذقیه نیز حضور دارند، تحت گروه مشترک 'حلف نصره الاسلام' فعالیت می کنند و وابسته به گروه تروریستی هیات تحریر الشام هستند.
- استان حلب: گروه های تروریستی هیات تحریر الشام، نور الدین زنکی، احرار الشام، ترکمانیه ساحلی اول و دوم (تحت حمایت مستیم دولت ترکیه) بیشترین حضور را در مناطق اشغالی غرب استان حلب دارند.
- گروه های تروریستی با ملیت های چچنی و قفقازی از جمله «حراس الدین، حزب الترکستانی، ترکمانیه ساحلی اول و ترکمانیه ساحلی دوم، جنود الشام به فرماندهی مسلم الشیشانی(چچنی)، حرکه القفقاز به فرماندهی عبدالحکیم الشیشانی (چچنی) و جیش العسر» در شمال شرق استان لاذقیه حضور محسوس دارند.
ارتش ترکیه نیز با ورود غیرقانونی به خاک سوریه و اشغال شهر عفرین در استان حلب تاکنون بیش از 10 پایگاه در دو استان ادلب و حلب در حمایت از گروه های تروریستی ایجاد کرده است.
وجود چنین کلکسیونی از تروریست ها موجب شده است تا عملیات ارتش سوریه در ادلب به یکی از حساس ترین اقدامات نظامی تبدیل شود ، نبردی که می تواند سرنوشت هشت ساله بحران در این کشور را یکطرفه کند.
کد مطلب: 93362
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *