۰
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱
ليلي رشيدي:

دوست دارند تئاتر كودك فقير و حقير بماند

ليلي رشيدي معتقد است: امكانات و شرايط تئاتر كودك و نوجوان در حد شرايط ۲۰ سال پيش است.
اين بازيگر تئاتر كه تجربه بازي در چند نمايش ويژه كودكان و نوجوانان را دارد،گفت: نگاه غيرجدي مسئولان به تئاتر كودك و نوجوان موجب مي‌شود ديگران هم نگاهشان به اين مقوله جدي نباشد و به آن بها ندهند.

رشيدي در آستانه برگزاري جشنواره كودك و نوجوان همدان با تاكيد بر اينكه بايد به تئاتر كودك و نوجوان بسيار بيش از اين بها داده شود، افزود: گويا مسئولان دوست دارند تئاتر كودك در حد تئاتري فقير و حقيرانه بماند و در سالن‌هايي كه چندان هم مناسب نيستند، اجرا شود. چراكه هيچ تلاشي نمي‌كنند تا امكانات موجود ارتقاء پيدا كند.

بازيگر نمايش‌هاي «هملت شازده كوچولوي دانمارك» و «فقط خدا حق دارد بيدارم كند» اضافه كرد: گويي تصميم ندارند براي كودك و نوجوان سرمايه گذراي كنند و دلايلش هم معلوم نيست. در حاليكه هنرمنداني داريم كه بدون چشمداشت و با كمترين توقع كار تئاتر كودك و نوجوان انجام مي‌دهند.

وي اظهار تاسف كرد: شرايط فعلي تئاتر كودك و نوجوان به گونه‌اي است كه هنرمندان كمتري به سمت اين مقوله كشيده مي‌شوند. با اين وضعيت، تئاتر كودك و نوجوان نيازمند نگاه جدي مسئولان است و با سالي يك‌بار جشنواره برگزار كردن چيزي عوض نمي‌شود.

اين بازيگر تئاتر، سينما و تلويزيون اظهار گله‌مندي كرد: فكر مي‌كنند چون مخاطب تئاتر كودك، كوچك است، همه‌چيز اين تئاتر هم بايد كوچك شود. به همين دليل كمترين بودجه و امكانات را به آن اختصاص مي‌دهند و اين گونه است كه در مملكت ما فرهنگ تئاتر ديدن وجود ندارد.

ليلي رشيدي گفت: نمي‌دانم چه كساني دوست ندارند تئاتر كودك رشد كند، چون اگر تئاتر مملكت غني باشد آينده بچه‌ها و سرزمين‌مان بهتر مي‌شود و فرهنگ‌مان بالا مي‌رود و مي‌آموزيم از حق خود دفاع كنيم. اما در حال حاضر چنين علاقه‌اي وجود ندارد.

او كه چند ماه پيش در نمايش «اسكليگ و بچه‌هاي پرواز» بازي كرده بود، با ابراز تاسف از وضعيت قرارداد اين نمايش گفت: نمايش ما در بدترين فصل و با كمترين حمايت اجرا شد. هيچ‌گونه امكانات تبليغي نداشتيم. نه رسانه‌ها تيزر پخش كردند و نه بيلبوردي برايمان نصب شد و به جز مطبوعات هيچ‌كس در زمينه اطلاع‌رساني به ما كمك نكرد.

وي اضافه كرد: دستمزدمان براي بازي در اين نمايش، يك‌سوم دستمزد هميشه بود. در حاليكه كارمان بسيار دشوارتر بود، چون مي‌خواستيم براي بچه‌ها نمايش اجرا كنيم. ما با جان و دل كار كرديم، اما هنوز همان دستمزد ناچيز را هم دريافت نكرده‌ايم. قرار بود مركز هنرهاي نمايشي كمك‌ هزينه‌اي به ما بدهد كه هنوز اين اتفاق هم نيفتاده است.

ليلي رشيدي در پايان متذكر شد: من بازيگر حرفه‌اي تئاتر كودك نيستم، اما اگر كسي بخواهد از تئاتر كودك حمايت كند همان مسئولان هستند. هرچند اين گونه نمايشي نيازمند همكاري شهرداري ،‌ آموزش و پرورش و ديگر نهادهاي فرهنگي است و همه بايد در قبال آن احساس مسئوليت كنند.
کد مطلب: 9409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *