۰
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۹

توضیحات ستاد مرکزی معاینه فنی درباره یک گزارش

در پی انتشار گزارشی با عنوان «شهروندان و چهارمساله معاینه فنی» در «مردم‌سالاری آنلاین»، روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران توضیحاتی ارسال کرده که متن آن بدین شرح است:
در پی انتشار گزارشی با عنوان «شهروندان و چهار مساله معاینه فنی» در «مردم‌سالاری آنلاین»، روابط عمومی ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران توضیحاتی ارسال کرده که متن آن بدین شرح است:
ضمن تشکر از زحمات آن رسانه در اطلاع رسانی به شهروندان، در ارتباط با خبر منتشر گردیده در روزنامه مردم‌سالاری در مورخ 08/07/1397 با موضوع  «شهروندان و چهارمساله معاینه فنی» به استحضار می‌رساند:
1- داشتن معاینه فنی برای کلیه خودروهای شخصی با سن تولید بالای چهار سال و برای خودروهای عمومی با سن تولید بالای یکسال طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی الزامی و رانندگان خودرو مکلفند قبل از تردد نسبت به معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل نمایند. بدیهی است براساس قانون خودروهای فاقد معاینه فنی خارج از اجرای هرگونه طرحی (طرح کاهش) و یا روش کنترلی توسط پلیس به صورت مکانیزه و یا دستی اعمال قانون و جریمه خواهند شد.
2- در حال حاضر در شهر تهران در حدود دو میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو مشمول معاینه فنی در حال تردد است که با ایجاد 13 مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و چهار مرکز معاینه فنی تک خطه سیار ظرفیت لازم جهت معاینه فنی این خودروها در شهر تهران در دو شیفت کاری ایجاد گردیده است. در همین راستا جهت رفاه حال شهروندان مراکز در دو شیفت  یا سه شیفت کاری فعالیت می‌نمایند و به زودی با هدف افزایش کمی مراکز تعداد دو مرکز دو خطه (ثابت)، یک مرکز ده خطه (ثابت) در شرق تهران و پنج واحد سیار تک خطه نیز به مراکز اضافه خواهد شد.
علاوه براین در راستای مدیریت امور مشتریان با هدف مشتری مداری ستاد معاینه فنی نسبت به راه‌اندازی سامانه نوبت دهی آنلاین، سامانه اعلام مدت انتظار و سامانه پاسخگو 41787 اقدام نموده است. شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران علاوه بر اطلاع از آخرین وضعیت ساعت کاری مراکز با استفاده از سامانه نوبت دهی آنلاین با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر در لاین مجزا خارج از نوبت مراجعه نمایند و یا با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2000112 از وضعیت صف در مراکز مطلع و به خلوت‌ترین مرکز مراجعه کنند. شایان ذکر است در حال حاضر با تمهیدات انجام شده وضعیت مراجعات به مراکز در شرایط عادی بوده و در کمتر از یک ساعت خودروها در صورت نداشتن نقص فنی می‌توانند نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام نمایند.
3- روزانه به مراکز معاینه فنی شهر تهران در حدود 5000 دستگاه خودرو مراجعه می‌نماید و تمام تلاش کارکنان این مجموعه ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان با رعایت تمامی استانداردها و رویه‌های کاری با صحت و دقت تمام می‌‌باشد. به رغم این مساله شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مشکل و یا برخورد نامناسب پرسنل موضوع را جهت رسیدگی، به مدیریت مرکز و یا سامانه 41787 اطلاع دهند. پرواضح است تعمیم اشتباه فردی یکی از کارکنان، جهت قضاوت و ارزیابی منفی کل مجموعه، تنها موجب دلسردی و تضییع زحمات کلیه کارکنان این مجموعه خواهد شد.
4- ارزیابی وضعیت آلایندگی خودروها براساس حدود مجاز سازمان حفاظت از محیط زیست در مراکز انجام می‌شود خودروها در صورت مردودی در این آزمون بایستی جهت تشخیص و رفع ایراد به مراکز خدمات پس از فروش و یا تعمیرگاه‌های تخصصی مراجعه نمایند. بدیهی است رانندگان در انتخاب تعمیرگاه کاملا مختار و خودرو پس از رفع ایراد مجددا در مرکز معاینه فنی تست می‌گردد. در صورت دریافت مبلغ اضافی و بالاتر از نرخ مصوب اتحادیه در تعمیرگاه‌ها از شهروندان، مسوولیت رسیدگی به آن برعهده دیگر سازمان‌ها بوده و خارج از وظایف این ستاد می‌باشد.
5- در شهر تهران در حدود 400 هزار دستگاه خودروی فرسوده و کاربراتوری در حال تردد است که این خودروها سهم 10 درصدی از تعداد کل خودروها را دارند. تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که 40 درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از تردد تنها این 10 درصد از خودروها است. با عنایت به وضعیت حاد آلودگی هوا در کلان شهر تهران بایستی هرچه زودتر نسبت به ممنوعیت تردد و از رده خارج کردن این خودروها راهکارهای لازم برنامه‌ریزی و اجرا گردد. بدون تردید انجام معاینه فنی نمی‌تواند در کاهش تولید آلایندگی این خودروها به دلایل فنی نظیر فرسوده بودن قطعات، عدم پایداری تنظیم موتور و بالا بودن آلایندگی در سیستم‌های سوخت رسانی کاربراتوری کارا باشد.
 
کد مطلب: 94920
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *