۰
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۰

سیاست جدید بانک‌های مرکزی

بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال حرکت به سمت افزایش نرخ بهره و پایان دادن به سیاست های انبساطی خود هستند.
بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال حرکت به سمت افزایش نرخ بهره و پایان دادن به سیاست های انبساطی خود هستند.
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ قرار دارد و این احتمال وجود دارد که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، یک مرتبه دیگر نرخ بهره افزایش یابد؛ امری که بسیاری از کشورهای نوظهور نظیر هند و آرژانتین را برای مدیریت ارزش پول ملی خود با مشکل مواجه کرده است.
از ۲۲ بانک مرکزی که در مطالعات بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفته اند، ۱۰ بانک تصمیم قطعی برای افزایش نرخ بهره دارند. بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد به جمع بانک هایی که تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته اند اضافه می شود و تنها احتمال می رود بانک مرکزی ژاپن برای تداوم سیاست های محرک فعلی مصمم باشد.
بلومبرگ در ادامه، آینده نرخ های بهره را چنین پیش بینی کرده است:
فدرال رزرو: نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مرکزی آمریکا در حال حاضر ۲.۲۵ درصد است که انتظار می رود تا پایان سال اینده به ۳ درصد افزایش یابد.
بانک مرکزی اروپا: نرخ بهره کنونی منطقه یورو منفی ۰.۴ درصد است و انتظار می رود این رقم سال‌آینده نیز در چنین سطحی باقی بماند اما در سال ۲۰۱۹ به منفی ۰.۱۵ درصد کاهش یابد.
بانک مرکزی ژاپن: انتظار می رود بانک مرکزی ژاپن تا ۲ سال آینده نیز به سیاست کنونی خود ادامه دهد و نرخ بهره بدون تغییر و در سطح منفی ۰.۱ درصد باقی بماند.
بانک مرکزی انگلیس: با توجه به شرایط ویژه پیش آمده برای اقتصاد انگلیس به دلیل بریگزیت، این بانک مصمم است نرخ بهره را افزایش دهد. در حال حاضر نرخ بهره انگلیس ۰.۷۵ درصد است و انتظار می رود این رقم سال آینده نیز ثابت بماند اما در سال ۲۰۱۹ به سطح ۱.۲۵ درصد برسد.
بانک مرکزی کانادا: نرخ بهره فعلی کانادا ۱.۵ درصد است. انتظار می رود این رقم در سال آینده به ۱.۷۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ به ۲.۳۸ درصد برسد. هم چنین انتظار می رود بانک مرکزی کانادا تلاش کند نرخ تورم را در محدوده ای بین ۲ تا ۲.۵ درصد نگه دارد.
بانک مرکزی چین: بانک مرکزی چین نیز احتمالا به مانند ژاپن سیاست باثباتی را اتخاذ خواهد کرد و نرخ بهره امسال، سال آینده و سال ۲۰۱۹ بدون تغییر و در سطح ۴.۳۵ درصد باقی خواهد ماند.
بانک مرکزی ترکیه: به دلیل تورم بالا، سیاست گذاری این بانک در جهت کاهش نرخ بهره است. پیش بینی می شود نرخ بهره ترکیه در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ درصد کاهش یابد. این نرخ در حال حاضر ۲۴ درصد است.
کد مطلب: 95178
برچسب ها: بانک مرکزی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *