۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۹

توزیع یارانه ارزی به جای عدالت تورم را توزیع می کند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر تورم زا بودن توزیع یارانه نقدی از محل ارز تصریح کرد: اقتصاد کشور پیشرفت نمی کند مگر این که موتور آن را روشن کنیم و نباید فراموش کرد که موتور محرک اقتصاد کشور تولید بوده و توزیع ثروت به صورت نقدی در بین مردم جامعه منجر به ایجاد عدالت نمی شود.
محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با  خبرگزاری خانه ملت گفت:پرداخت یارانه ها در مدت زمان گذشته نشان داد، هر چه پرداخت یارانه را به صورت نقدی انجام دهیم، آثاری از قبیل افزایش شدید حجم نقدینگی ،افزایش تقاضای کاذب در جامعه ، واردات بی رویه و تورم را برای بازارهای اقتصادی جامعه به ارمغان می آوریم.
نماینده مردم کرمان و راوردر مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که یارانه ها باید در قالب یارانه سرمایه گذاری تعریف کنیم، افزود:پیشنهاد می کنیم دولت تعهدات خود به مردم را در قابل یارانه سرمایه گذاری به جامعه عرضه کند.
سهام عدالت به اسم مردم به کام دولت
نماینده مردم کرمان و راوردر مجلس با انتقاد از وضعیت و وجود سهام عدالت در وضعیت امروز اقتصادی جامعه تاکید کرد: ۴۰ درصد بنگاه های بزرگ اقتصادی امروز کشور در اسم به نام سهام عدالت هستند اما در عمل به کام دولت هستند .

امروز ۴۰ درصد بنگاه های بزرگ اقتصادی امروز کشور در اسم به نام سهام عدالت هستند اما در عمل به کام دولت هستند

وی با تاکید بر این که دولت باید از اقدامات تورم زا و توزیع بی منطق یارانه از محل فروش ارز خودداری کند، افزود:امروز زمان آن است که یارانه ارزی را در قالب برنامه زمان بندی ارائه دهیم به نحوی که مردم بتوانند سرمایه گذاری های خود را، خودشان اداره کنند و سودحاصل از آن را نیز را دریافت کنند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح مزایای این برنامه ریزی و اقدام برای فرد و جامعه گفت:حداقل امتیازات این موضوع این است که پول به بازار سرمایه تزریق می شود و سرمایه بسیاری از شرکت هااز قالب مسلط سهام عدالت خارج شده و میزان آن افزایش می یابد.
وی در خصوص شرکت هایی که سهام اصلی آن ها، سهام عدالت است تاکید کرد:امروز بسیاری از شرکت های بزرگ ما به دلیل این که سهام عدالت، سهام دار اصلی آنها است نمی توانند افزایش سرمایه داشته باشند و از توسعه باز مانده اند.
پور ابراهیمی در تشریح استدلال و برنامه ریزی دولت در خصوص توزیع یارانه ارزی گفت:دولت مدعی است که من پیشنهادی دارم مبنی بر این که، اگر من مازاد مبنی بر بودجه را از محل تفاوت فروش ارز به دست آورم، این مبلغ را به عنوان سرانه به مردم پرداخت کنم تا این مبلغ به صورت حمایت نقدی از مردم در برابر گرانی ها و افزایش قیمت های ناشی از نوسانات اقتصادی باشد.

دولت اول بدهی خود را به تولیدبپردازد، بعد یارانه ارزی توزیع کند
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بدهی های دولت در جریان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها و توزیع یارانه نقدی گفت: در وهله اول دولت باید بدهی های خود در فاز اول هدفمندی به خصوص سهم ۳۰ درصدی بخش تولید را پرداخت نماید.
پور ابراهیمی با این پیش فرض که دولت بدهی های خود را پرداخت کرده و باز هم مازاد درآمدی از فروش ارز دارد تاکید کرد:در وهله دوم فرض را بر این می گذاریم که فکر کنیم دولت بدهی ندارد و یارانه مربوط به تفاوت سود را هم می تواند بپردازد و تفاوت های بودجه را نیز می تواند پرداخت کند ، حالا در این بین اگر مازاد درآمدی از فروش ارز می خواهد به دست آورد این مازاد در آمد باید در حوزه سرمایه گذاری اولویت با فاز اول هدایت سرمایه به بخش های سرمایه گذاری و تولیدی است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که دولت باید در راستای تحقق اقتصاد مردمی گام بردارد، افزود:اقتصاد مردمی که بارها رهبر انقلاب نیز برآن تاکید داشته اند مصداق کامل تعریفی است که ارائه می کنم به این معنی که مردم سرمایه داشته باشند و سرمایه های خود هر اندزه کم را در سرمایه گذاری ها شرکت دهند و در مورد آن نیز تصمیم گیری کنند و سود آن را نیز دریافت کنند.
بدهی دولت دغذغه مجلس
پورابراهیمی با تاکید بر این که هنوز بحث بدهی های دولت دغدغه جدی مجلس است،تصریح کرد: اولین و نخستین و اولویت ها باید به بدهی های دولت اختصاص یابد.
این نماینده مجلس توزیع یارانه نقدی از محل فروش ارز را توسط دولت در شرایط حاضر سیاستی مخرب و تورم زا توصیف و تصریح کرد:هر گونه پرداختی که حتی در اسم و ظاهر در جامعه مطرح شود، یک نوع افزایش انتظارات و افزایش قیمت است و دامن زدن به باز تورمی غیر قابل تصوری است که به جامعه تحمیل می شود.
پور ابراهیمی با ابراز تاسف از تورم ایجاد شده در دو سال گذشته ناشی از توزیع یارانه نقدی گفت: آمارها و
هر گونه پرداختی که حتی در اسم و ظاهر در جامعه مطرح شود، یک نوع افزایش انتظارات و افزایش قیمت است و دامن زدن به باز تورمی غیر قابل تصوری است که به جامعه تحمیل می شود

گزارش های این مدت در خصوص میزان و حجم نقدینگی حاکی از این است که بخش زیادی از تورم و نقدینگی، مربوط به همین میزان از پرداخت هایی بوده است که دولت بابت سهمیه یارانه ها در جامعه توزیع کرده است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم تمرکز سرمایه های نقدی سرگردان بر بخش های تولیدی تصریح کرد:این دست از مسائل از قبیل یارانه ارزی می تواند برای مردم به صورت توانمند سازی اقتصادی تعریف شود.
وی با اشاره به تبعات مخرب توزیع یارانه نقدی و افزایش حجم نقدینگی گفت: پول نقدی که به صورت نقدی در حال توزیع بین مردم است می تواند به منبعی برای سرمایه گذاری تبدیل شو و این عدد سرانه آنها شاید مبلغ قابل توجهی نباشد اما حجم کلی آنها رقم قابل توجهی برای ارتقا سرمایه گذاری در کشور می شود.
واحدهای تولیدی تشنه نقدینگی هستند
پور ابراهیمی با تاکید بر این که واحد های تولیدی تشنه نقدینگی و حمایت مالی هستند، افزود: امروز دولت بر فرض مثال در پی توزیع عدد ۲۰هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در بین مردم است که با توزیع این رقم در راه سرمایه گذاری تعداد بی نهایت و ورای تصوری واحد تولیدی احیا می شود.
وی تاکید کرد:اعطای تسهیلات و کمک مالی به بنگاه های اقتصادی که امروز ما در خصوص آنها به شدت دچار مشکل هستیم، اولویت بسیار بالاتری در قیاس با توزیع یارانه نقدی دارد .
پور ابراهیمی با اشاره به بی نتیجه بودن توزیع یارانه نقدی از محل ارز در ارتقا شاخص های اقتصادی کشور گفت: اقتصاد کشور پیشرفت نمی کند مگر این که موتور آن را روشن کنیم و نباید فراموش کرد که موتور محرک اقتصاد کشور تولید است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس موتور محرک اقتصادی یک کشوررا خلق ثروت توصیف و تصریح کرد:موتور محرک اقتصاد کشور تولید است نه توزیع ثروتو توزیع درآمد موتور محرک اقتصاد در هیچ دوره ای نیست.
وی با اشاره به مشکلات بخش های تولیدی افزود: وقتی بنگاه های اقتصادی کشور ما دچار چالش هستند باید موتور این بخش را روشن کنیم.

سرمایه متعلق به مردم را صحیح در اختیار آن‌ها بگذاریم
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که باید سرمایه متعلق به مردم را صحیح در اختیار آن‌ها بگذاریم، گفت:امروز دولت می خواهد از محل فروش مابه التفاوت قیمت ارز یارانه نقدی توزیع کنیم.
وی تصریح کرد: این رقم متعلق به مردم است اما باید آن را به صورت سهم مردم در سرمایه گذاری به آن ها اعطا کنیم به صورتی که هم منجر به افزایش سرمایه گزاری شود و هم مردم از سود آن بهره مند شوند.

پرداخت هر گونه مبلغی از محل مابه التفاوت فروش ارز در قالب یارانه ارزی به جز افزایش نقدینگی ، افزایش سقف تورم و کاهش میزان تولید در کشور به هیچ دستاورد دیگری منجر نمی شود

پور ابراهیمی با اشاره به این که با این سیاست گذاری هم سرمایه گذاری کشور قوت می گیرد و هم مردم سود دریافت می کنند، تاکید کرد:نتیجه این است که سرمایه گذاری راه افتاده است، تولید قوت گرفته و مالکیت این تولید نیز متعلق به مردم است و تورم نیز ایجاد نشده است.
اولویت باید با سهام عدالت باشد
این نماینده مجلس با تاکید بر این که اولویت سرمایه گذاری باید در جهت آزاد سازی سهام عدالت باشد، گفت:اولویت سرمایه گذاری امروز باید برای آزاد سازی سهام عدالت باشد که در حقیقت در جامعه ایجاد ناکارآمدی اقتصادی کرده است .
وی ادامه داد: سهام عدالت آزاد می شود و به دست مردم می رسد و وقتی این اتفاق بیافتد یعنی این مسئله به خودی خودی تزریق موفق منابع مالی به ساختار های بازار سرمایه کشور و بنگاه های اقتصادی ما را در پی داشته است.
نماینده مردم کرمان و راوردر مجلس‌تاکید کرد:پرداخت هر گونه مبلغی از محل مابه التفاوت فروش ارز در قالب یارانه ارزی به جز افزایش نقدینگی ، افزایش سقف تورم و کاهش میزان تولید در کشور به هیچ دستاورد دیگری منجر نمی شود
کد مطلب: 9522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *