۰
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۸

نقش دولت ترامپ در ناپدید شدن خاشقچی

شماری از کارشناسان آمریکایی معتقدند، ناپدید یا کشته شدن 'جمال خاشقچی'، نتیجه سیاست های ولیعهد عربستان و حمایت دولت 'دونالد ترامپ' از اقدامات اوست و می تواند به بزرگ ترین بحران در روابط واشنگتن - ریاض پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی تبدیل شود.
شماری از کارشناسان آمریکایی معتقدند، ناپدید یا کشته شدن 'جمال خاشقچی'، نتیجه سیاست های ولیعهد عربستان و حمایت دولت 'دونالد ترامپ' از اقدامات اوست و می تواند به بزرگ ترین بحران در روابط واشنگتن - ریاض پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی تبدیل شود.
به گزارش ایرنا ؛ 'ریچارد سوکولوسکی'، کارشناس اندیشکده کارنگی و 'ارون دیوید میلر'، کارشناس اندیشکده ویلسون، در رابطه با ناپدید شدن و احتمالا قتل 'جمال خاشقجی'، روزنامه نگار و منتقد عربستانی گفتند، مداخله احتمالی ریاض در سرنوشت خاشقچی، باعث دامن زدن به بزرگ ترین بحران در رابطه آمریکا و عربستان پس از حملات 11 سپتامبر 2011 در خاک آمریکا می شود. مساله این است که 'دونالد ترامپ' چه واکنشی نشان خواهد داد.
به گفته این دو کارشناس، اثبات مبادرت عربستان به این جنایت می تواند همه چیز را در رابطه دیرینه ریاض و واشنگتن دستخوش تغییر و دگرگونی کند.
'محمد بن سلمان'، ولیعهدی که درصدد مدرنیزه کردن کشورش و اعتدال مذهبی در عربستان بود، اکنون رهبری بی رحم، بی منطق و ستمگری است که به دنبال سرکوب و ساکت کردن منتقدان خود در داخل و خارج است.
هرچند مسوولیت این قضیه به عهده سعودی هاست اما، سیاست آمریکا در قبال ریاض، باعث مصونیت بخشی به محمد بن سلمان و ایجاد این حس در او شد که اقدامات غیرعقلانی اش، پیامدی نخواهد داشت. احتمالا ترامپ تا زمانی که شاهد مدرکی دال بر قتل خاشقچی از سوی عربستان نباشد و یا با فشار کنگره مواجه نشود، از اعمال هرگونه مجازاتی علیه ریاض خودداری خواهد کرد.
واشنگتن با سکوت یا موافقت، به محمد بن سلمان معمار سیاست های تهاجمی و سرکوبگرانه عربستان این امکان را داد تا شیوه فاجعه بارش را در رابطه با یمن و قطر پیگیری کند. بده بستان های سیاسی، امنیتی و منافع اقتصادی که دولت ترامپ نمی تواند از آن بگذرد، باعث شده است او از برخی اصلاحات صورت گرفته از سوی محمد بن سلمان تمجید کند و سرکوب روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی از سوی او را نادیده بگیرد.
با توجه به اقدامات خودسرانه محمد بن سلمان، از جمله سرکوب فعالان حقوق زن، روزنامه نگارها و اعضای خاندان سلطنتی، او بیش از این نمی تواند نقاب انجام اصلاحات را به چهره بزند. درواقع، او رهبری بی رحم و بی تجربه ای است که انتقاد یا مخالفت را برنمی تابد و حاضر به کشتار و نابود کردن همه مخالفان است.
'بن رودز'، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری 'باراک اوباما' نیز در یادداشت منتشر شده در نشریه آتلانتیک نوشت، ناپدید شدن خاشقچی، ضمن آنکه تکان هنده بود، عجیب نبود. درواقع، این امر نتیجه منطقی سیاست های دو سال گذشته حکومت عربستان و حمایتی است که کاخ سفید و سایر بخش های دولت آمریکا از آن به عمل می آورند.
عربستان به تازگی 47 زندانی، از جمله یک روحانی شیعه، را اعدام و وبلاگ نویس معروف این کشور را زندانی کرد.
به گفته رودز، بر خلاف دوران ریاست جمهوری اوباما، با روی کار آمدن ترامپ، تلاش برای محدود کردن گستره اقدامات حکومت عربستان متوقف شد. باید خاطر نشان کرد که سعودی ها از چند دهه پیش در مستغلات نیویورک سرمایه گذاری کرده اند و رجزخوانی های ترامپ علیه ایران و برنامه هسته ای اش، برایشان خوشایند و گوش نواز است.
خاشقچی سپتامبر سال گذشته خطاب به مخاطبان آمریکایی، در واشنگتن پست نوشته بود: می خواهم بدانید که وضعیت عربستان همیشه به منوال فعلی نیست. ما سزاوار زندگی بهتری هستیم.
وی در رابطه با جنگ یمن نوشته بود: هر چقدر این جنگ بی رحمانه در یمن طولانی تر شود، خسارات آن دائمی تر خواهد شد.
اکنون، این صدا خاموش شده است اما، برای درک این مساله که گرچه عربستان شریک تاریخی آمریکاست اما، منافع ما با منافع حکومت این کشور، همسو نیست، هنوز برای توجه به هشدارهای خاشقجی وقت داریم.
'الیوت آبرامز'، کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی، در صورتی که دولت عربستان، سریع و صادقانه درباره ناپدید یا کشته شدن خاشقجی اطلاع رسانی نکند، لطمه ای جبران ناپذیر به اعتبار خود می زند.
آبرامز در یادداشت منتشر شده در تارنمای اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی نوشت، از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان در عربستان، منتقدان(از جمله خاشقجی)، استبداد و خودرایی را ممیزه اصلی و بزرگ ترین نقص حکومت محمد بن سلمان در کنار سرکوبگری، بی تجربه گی و برنتافتن منتقدان می دانند.
کد مطلب: 95664
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *