۰
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷

تعامل ایران با قاره سبز

مقامات اروپایی در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران بر اهتمام این کشورها نسبت به تکمیل فرایند سازوکار ویژه مالی و بهره مندی ایران از منافع برجام تاکید کردند.
مقامات اروپایی در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران بر اهتمام این کشورها نسبت به تکمیل فرایند سازوکار ویژه مالی و بهره مندی ایران از منافع برجام تاکید کردند.
به گزارش گروه نشریات ایرنا؛ بررسی فضای رسانه ای کشور امروز 13 آبان نشان می دهد، که علیرغم تهدیدهای ترامپ بر بازگرداندن تحریم ها، مقام های اروپایی اعلام کرده اند که برای تکمیل سازوکار مالی برای ایران عزمی راسخ داریم. همچنین مقام های اروپایی تاکید کرده اند، ما تا زمانی که ایران تعهدات خود را انجام دهد به برجام پایبند خواهیم ماند.
برخی رسانه ها با نگاهی مثبت؛ موضوع راهکار اروپا برای ادامه رابطه اقتصادی با ایران، جهت راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریم‌ها برای مبادله کالا یا نفت ایران، را مورد توجه قرار داده اند. از سوی دیگر برخی رسانه ها بدبینانه تر به این تعامل نگریسته و معتقدند که اروپا در مقابل تحریم های آمریکا به ابراز تاسف بسنده نموده است.
همچنین گمانه زنی درخصوص تاثیر ادعای دانمارک علیه ایران بر روابط ایران و اروپا در آستانه موج دوم اعمال مجدد تحریم‌ها، در این رسانه ها مطرح شده است.
** واکنش اروپا به تحریم های آمریکا علیه ایران (بیانیه اتحادیه اروپا)
به گزارش روزنامه ابتکار، اروپا بر خلاف دوره قبل تحریم‌ها با سیاست آمریکا در این زمینه همراهی نمی‌کند. اتحادیه اروپا بیانیه‌ای از بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران عمیقا ابراز تاسف کردند و از ایران خواستند که به توافق برجام پایبند بماند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز زیر عنوان 'بیانیه اتحادیه اروپا: برای تکمیل سازوکار مالی برای ایران عزمی راسخ داریم' می نویسد: وزیران خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به پیشرفت چشمگیر سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای ایران گفتند: ما برای تکمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترک داریم.

در بخشی از گزارش روزنامه صبح نو آمده است: در این بیانیه که روی وب‌سایت اتحادیه اروپا قرار گرفته، کشورهای اروپایی از تصمیم ایالات متحده برای احیای تحریم‌های ضدایرانی بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، 'عمیقاً' ابراز تأسف کرده‌اند. نگارندگان این بیانیه ادعا کرده‌اند قصد دارند به ایران برای ادامه صادرات نفت و گاز کمک کنند.

فرارو در گزارش خود می نویسد: در تماس تلفنی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، موگرینی و وزرای خارجه اروپایی با تاکید چندباره بر تعهد خود به برجام و تلاش برای حفظ کانال‌های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان، بر اهمیت تعهد وزرای دارایی علاوه بر وزرای خارجه سه کشور اروپایی و سایر اعضا برای اجرایی کردن سازوکار ویژه مالی اروپا تاکید نموده و اعلام کردند این سازوکار ظرف روزهای آتی رسما ثبت و آغاز به کار خواهد کرد.

تارنمای انتخاب در گزارشی به تحلیل «العربی الجدید» درخصوص تماس تلفنی 'ظریف' با مسئولان اروپایی نسبت به بازگشت تحریم های آمریکا علیه تهران و اقداماتی که لازم است طرفهای اروپایی برای تحقق خواسته های ایران انجام دهند، پرداخت و نوشت: ظریف با مسئول هماهنگ کننده امور خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی و وزرای خارجه آلمان، سوئد و دانمارک گفتگو هایی داشته است و این طرفها بر ضرورت ادامه توافق هسته ای تاکید کرده اند. در این میان، اروپایی ها به تلاش خود برای ایجاد یک کانال مالی ارتباط با تهران، اشاره نموده اند.

اما روزنامه کیهان ضمن اشاره به این بیانیه با استفاده از میان تیتر ' بی‌عملی اروپا' نوشت: تکرار ادبیات کلی و مبهم و شعار زده بدون ارائه تضمین‌های مشخص درباره مواخذه آمریکا در شورای امنیت و نحوه مقابله با تحریم‌هایی که عملا برجام را از بین می‌برد، همچنان مشکل اروپایی‌ها در ادعای پایبندی به برجام است.اروپا در اقدامی مسبوق به سابقه در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفا به ابراز تاسف بسنده نموده است. با این وصف و به طریق اولی، انتظار مقابله عملی با تحریم‌های آمریکا کاملا بیهوده است. ... اروپا در کنار آمریکا تصمیم دارد تا با مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت، ضمن تعلیق اقتصاد ایران،- به خیال خام خود- برجام‌های بعدی (در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر و...) را نیز کلید بزند. تارنمای رجا نیوز هم این گزارش را بازنشر داده است.

روزنامه رسالت در صفحه نخست خود با تیتر'باخت آمریکا در شطرنج سیاسی'می نویسد: سیاستگذاران بر این باورند که موفقیت تحریم ها نیازمند همراهی متحدان آمریکایی است حال آنکه این کشور با متحدان خود هم وارد جنگ گسترده تجاری و تعرفه ای شده و اتحادیه اروپا وعده هایی مبنی بر تداوم روابط تجاری خود با ایران را مطرح کرده یا روسیه، هند، چین و ترکیه ضمن ابراز مخالفت با سیاست جدید آمریکا، این تحریم‌ها را یک‌جانبه خوانده اند و بر ادامه روابط تجاری- قانونی خود با ایران تاکید کرده اند. بنابراین همراهی این کشورها برای تشدید فشار مضاعف علیه جمهوری اسلامی قدری بعید به نظر می رسد.

**راهکار اروپا برای ادامه رابطه اقتصادی با ایران
به گزارش روزنامه اعتماد، اروپایی ها در حال تلاش برای معرفی ساز و کار جدید به منظور ادامه رابطه اقتصادی با ایران هستند و این درحالی است که برخی شرکای تجاری ایران نیز موفق به دریافت معافیت های موقت از تحریم های آمریکا شده اند. پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اعتماد تاکید می کند که تعریف و تنظیم ارتباط شبکه موسوم بهspv با بانک های مرکزی، نهادهای تجاری شرکت ها و ورود هر یک از آنها به این سیستم زمان می برد و کار دشواری است. واقعیت این است که spv در نوع خود، یک ابداع است و می توان آن را شبکه ای دانست که باید خارج از شبکه بانکی و سوییفت به جریان بیفتد و کارایی داشته باشد.

روزنامه ابتکار نیز در این زمینه نوشت: اتحادیه اروپا در صدد ایجاد یک مکانسیم ویژه برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران است.

روزنامه آرمان در گزارشیمی نویسد: دلایل متعددی وجود دارد که غربی‌ها و به‌ خصوص اتحادیه اروپا تمایل دارند که سازوکار دیگری مستقل از خود آمریکا و نظام مالی سوئیفت ایجاد کنند تا در خارج از این سازوکار، انتقال‌های مالی عمل شود. البته بیش از آنچه هدفشان ایران باشد، استقلال خودشان از فشار آمریکا مطرح است.

به گزارش روزنامه قانون، محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رییس اصولگرای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آغاز همکاری مشترک بانکی ایران و اروپا پاسخی صریح به تهدیدات و تحریم های آمریکا در 13 آبان است،گفت: بر اساس گزارش ظریف در جلسه غیرعلنی طی روزهای آینده همکاری‌های بانکی اروپا و ایران آغاز می‌شود که شرایط مراودات بانکی ایران ارتقا می یابد و حتی بخشی از التهابات کاذب را کاهش می دهد.

اما در این میان، تارنمای رجا نیوز با اشاره به بازگرداندن تحریم ها به موضوع انتقاد از اروپایی های پرداخته و آورده است: اروپایی‌ها را که در این هشت ماه به رغم تعهدات برجامی، یکی به نعل و یکی به میخ زده‌اند، در بوته آزمون واقعی قرار می‌دهد. آنها طبق برجام معتقد بوده‌اند با تحریم‌ها مقابله کنند و اکنون که آمریکایی‌ها بر بازگشت تحریم‌های معلق در برجام اصرار دارند، اروپایی‌ها باید به صراحت و در قول و فعل اعلام کنند که مقابل همین تحریم‌ها می‌ایستند. آنها پس از هفت ماه وقت‌کشی اخیراً اعلام کرده‌اند راه‌اندازی مکانیسم دور زدن تحریم‌ها برای مبادله کالا یا نفت ایران را به شکل «نمادین» همزمان با بازگشت تحریم‌ها انجام می‌دهند اما راه‌اندازی عملی آن را به حداقل دو ماه دیگر موکول کرده‌اند!

** چگونگی تعامل ایران در برابر اروپا
'دیاکو حسینی' یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا با اشاره به موضوع ادعای مقام های دانمارک علیه کشورمان، در پاسخ به این سوال که ایران در شرایط کنونی چه باید بکند؟ بیان کرد: آنچه ضروری است این است که ایران باید حتما تماس‌ها و ارتباطاتش را از نزدیک با اروپایی‌ها حفظ کند.

به عقیده روزنامه کیهان به نظر می رسد، تنها عاملی که می‌تواند اروپایی‌ها را وادار کند تا اختلاف آنها با آمریکا وارد فاز عملی شود، خروج مرحله‌ای ایران از برجام و متناسب با اقدامات اروپا برای تامین منافع اقتصادی ایران است....درواقع همین‌طور که از اظهارنظر این مقام اروپایی مشخص است، تنها ترس جدی اروپا، خروج ایران از برجام است وهمین موضوع تنها راه ایران برای ایجاد فشار به اروپا برای راه‌اندازی کانال مالی است.

به گزارش روزنامه قانون، چشم امید مسئولان جمهوری اسلامی به همراهی قاره سبز با ایران در برابر فشار تحریم‌های آمریکاست. ...در این روزگار که آمریکا بر اساس همان رویه بنیادی خود برجام را زیر پا گذاشته و سعی دارد تحریم‌های جدیدی را به میدان بیاورد، برخی از متحدان راهبردی آمریکا که هیچ‌گاه منافع این کشور را با ایران معامله نمی‌کنند به میانه راه آمده‌اند و سعی می‌کنند دوباره بر اساس منافع دو جانبه برخی اقدامات تحریمی آمریکا را خنثی کنند که به نظر مسئولان کشورمان به این روزنه امید فراوانی دارند.

**حفظ برجام توسط کشورهای اروپایی
خبرگزاری ایلنا به توییت سفارت فرانسه در تهران، نسبت به حفظ برجام پرداخته است. به گزارش ایلنا، سفارت فرانسه در تهران در توییتر خود نوشت: تعهد اروپا برای حفظ برجام، عنصری کلیدی از عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه. حمایت از شرکت‌های اروپایی که مبادلات مشروع با ایران را ادامه می‌دهند.
تارنمای انتخاب نیز این مطلب را بازتاب داده است.

خبرگزاری تسنیم نیز به سخنان وزیر خارجه آلمان در ارتباط به پایبندی این کشور نسبت به برجام، پرداخت و آورده است: ' هیکو ماس'، وزیر خارجه آلمان در گفتگویی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان از ادامه برجام حمایت کرد. وزیر خارجه آلمان در این تماس تلفنی گفت: ما تا زمانی که ایران تعهدات خود را انجام دهد به برجام پایبند خواهیم ماند. ما آماده ایم تا اقداماتی جدی را انجام دهیم اما مشخصا انتظار نقش سازنده‌ای از سوی ایران داریم.

**گمانه زنی درخصوص تاثیر ادعای دانمارک علیه ایران بر روابط ایران و اروپا
خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از'دیاکو حسینی' یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات دانمارکی و در پاسخ به این سوال که آن ادعاها تا چه اندازه در جهت تخریب روابط ایران و اروپا در آستانه موج دوم اعمال مجدد تحریم‌ها نوشت: بی‌تردید بخشی از این ادعاها و اتفاقات رخ داده در جهت همراه کردن اتحادیه اروپا با ایالات متحده در زمانی است که امریکا اعلام کرده تحریم‌هایش علیه ایران را اعمال خواهد کرد. افراد، گروه‌ها و کشورهای بسیاری وجود دارند که می‌خواهند اتحادیه اروپا را از مسیر روابط رو به گسترش با ایران دور کنند.

همچنین تارنمای فرارو در مطلبی آورده است: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان، والستروم وزیر امور خارجه سوئد و هانتر ساموئلسون وزیر امور خارجه دانمارک تلفنی گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با رد ادعای اخیر پلیس دانمارک، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن سازی ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد.

** بیانیه وزارت امورخارجه
روزنامه اعتماد در گزارشی به بیانیه وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به از سرگیری تحریم های آمریکا پرداخته است. به گزارش این روزنامه در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال غیرقانونی تحریم های آمریکا، از بیانیه مشترک خانم موگرینی، وزرای خارجه و وزرای خزانه داری سه کشور اروپایی و نیز بیانیه ها و مواضع دولت های روسیه و چین در قبال اقدام غیرقانونی آمریکا و تعهد آنها به حفظ کانالهای مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان استقبال کرده و آن را گامی صحیح در مسیری درست می داند.
کد مطلب: 96893
برچسب ها: اروپا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *