۰
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۱

چین باید به همکاری با ایران ادامه دهد

تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی معاصر پکن گفت: چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران باید بی توجه به تحریم های آمریکا با همکاری عادی و قانونی خود با ایران ادامه دهد.
تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی معاصر پکن گفت: چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران باید بی توجه به تحریم های آمریکا با همکاری عادی و قانونی خود با ایران ادامه دهد.
'تیان ونلین' روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران را کاملا غیرقانونی توصیف کرد و گفت بر خلاف خواست واشنگتن، پکن به همکاری های قانونی و حقوقی و مشروع اقتصادی و تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد.
او با اشاره به اینکه لازم نیست و مجبور هم نیستیم از این تحریم ها و خواست آمریکا پیروی کنیم تصریح کرد باید شرکت های چینی در ایران فعال باشند و از حقوق آنها حراست کرد و تجارت با ایران را ادامه داد.
تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی معاصر پکن با اشاره به معافیت چین از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران تاکید کرد اخذ این معافیت خسارت شرکت های چینی را به حداقل می رساند.
'تیان' روابط دو کشور ایران و چین را بسیار دوستانه و استراتژیک عنوان کرد و گفت: روابط دو کشور به ویژه در بعد اقتصادی و تجاری باید همچنان رو به جلو باشد.
حجم صادرات و واردات چین با ایران که حجم تجارت کل دو کشور محسوب می شود در 9 ماه اول سال 2018 میلادی به 189 میلیارد و 160 میلیون یوان (29 میلیارد و 101 میلیون دلار) رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2017 میلادی 1.8 درصد رشد داشته است.
تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی معاصر پکن خرید نفت ایران توسط چین را یکی از زمینه های توسعه همکاری دو کشور عنوان کرد و گفت: با اخذ معافیت، مشکلی برای تداوم خرید نفتی از ایران ایجاد نمی شود.
چین بزرگترین مشتری نفتی ایران است و روزانه حدود 650 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند که معادل 7 درصد از مجموع واردات این کشور است ارزش واردات چین از ایران با قیمت فعلی بازار، 15 میلیارد دلار در سال است.
شرکت‌های انرژی دولتی CNPC و سینوپک چین میلیاردها دلار در میادین نفتی بزرگ ایران مانند یادآوران و آزادگان شمالی سرمایه‌گذاری کرده و نفت به چین فرستاده‌اند.
'تیان' با بیان اینکه جهان به نفت ایران نیاز دارد و نمی تواند از نفت این کشور چشم پوشی کند وابستگی جهان به تامین منابع انرژی از ایران باعث شد تا ترامپ مجبور شود 8 کشور را از تحریم های نفتی علیه ایران معاف کند.
'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
آمریکا مجبور شده است تا کنون کشورهای ایتالیا، تایوان، ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، هند و یونان را از تحریم واردات نفت ایران معاف کند.
کد مطلب: 97283
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *