۰
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۲

مجسمه لنین در اوکراین جای خود را به پیاز داد

رسانه های روسیه گزارش داده اند که یکی دیگر از مجسمه های ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین رهبر انقلاب کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی در شهر مارکوفکای اوکراین حذف و به جای آن مجسمه چیپولینو (یک شخصیت پیاز شکل داستانی) قرار داده شده است.
رسانه های روسیه گزارش داده اند که یکی دیگر از مجسمه های ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین رهبر انقلاب کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی در شهر مارکوفکای اوکراین حذف و به جای آن مجسمه چیپولینو (یک شخصیت پیاز شکل داستانی) قرار داده شده است.
به گزارش روز چهارشنبه پایگاه آنلاین گازتا، این خبر را وب سایت '112 اوکراین' نخستین بار منتشر کرده است.
«کریل گالوشکا» استاد تاریخ در روسیه در واکنش به این اقدام اوکراینی ها گفته است که گمان می کنم که «آنها انتخاب درستی» (تغییر مجسمه) کرده اند.
وی توضیح داد: چرا که منطقه ای که این اتفاق در آن رخ داده است به محصول پیاز خود معروف است بنابراین استقرار مجسمه چیپولینو می تواند یک نماد از این شهر باشد.
گفتنی است، چیپولینو نمادی از یک شخصیت داستانی در کتاب «جانی روداری» نویسنده ایتالیایی است که در آن ماجراها در سرزمینی اتفاق می افتد که همه مردم سبزی و میوه هستند و چیپولینو نیز یک پیاز است که در پی نجات پدر خود از شر حاکم ظالم است.
مقامات اوکراینی بارها حذف مجسمه و نماد لنین در این کشور را سیاستی در راستای اجرای قانون «محکومیت حزب و عقاید کمونیستی و نازی» خوانده اند.
بر طبق این قانون هر گونه تبلیغ با استفاده از تندیس و مجسمه در این خصوص ممنوع است.
چندی پیش مقامات اوکراین اعلام کرده بودند که در پی پاکسازی عقاید کمونیستی در کشورشان هستند بنابراین بنظر می رسد این اقدام در شهر مارکوفکای در همسایگی روسیه هم در این همین راستا صورت گرفته باشد.
پیشتر نیز در منطقه چرکاسی در مرکز اوکراین و جنوب کی یف نیز همین اتفاق رخ داد و مجسمه سرباز قزاق اوکراینی جایگزین مجسمه لنین شد.
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.
اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخواند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تا امروز در تمامی مصاحبه ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی کند.
کد مطلب: 97449
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *