۰
يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۱

الجزایر قتل خاشقچی را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه الجزایر امروز یکشنبه در موضع گیری دیرهنگام، قتل «جمال خاشقچی » روزنامه نگار منتقد عربستانی را در کنسولگری کشورش در استانبول محکوم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه الجزایر امروز یکشنبه در موضع گیری دیرهنگام، قتل «جمال خاشقچی » روزنامه نگار منتقد عربستانی را در کنسولگری کشورش در استانبول محکوم کرد.
به گزارش ایرنا، «عبدالعزیز بن علی الشریف » سخنگوی وزارت خارجه الجزایر گفت، الجزایر قتل وحشتناک این شهروند عربستانی را به شدت محکوم می کند.
بن شریف افزود، الجزایر و عربستان سرنوشت مشترک و روابط برادری و همکاری مستحکمی دارند و کشورش اعتقاد دارد دستگاه قضایی عربستان می تواند زوایای پنهان این قتل را روشن کند.
وی در ادامه گفت، دستگاه قضایی عربستان زوایای پنهان این جنایت و هویت آمران و عاملان آن را مشخص کرده است.
خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که دوم اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد و از آن محل خارج نشد.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری اش در استانبول اعتراف کرد و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
بر اساس اعلام مقام های ترکیه، مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، خاشقچی را به قتل رساندند.
مقام های دولت ریاض طی هفته های اخیر از بازداشت 18 مظنون در ارتباط با این پرونده خبر داده اند ولی به رغم گذشت بیش از یک ماه از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده است و آمران و عاملان اصلی این جنایت هنوز معرفی نشده اند، علاوه بر این هنوز جسد او پیدا نشده است.
الجزایر از زمان ناپدید شدن خاشقچی در این خصوص موضع گیری رسمی نداشت و موضع گیری رسمی دیرهنگام این کشور آن هم در آستانه دیدار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از این کشور باعث ایجاد سوالات زیادی شده است.
رسانه های الجزایری اعلام کرده اند ولیعهد عربستان 6 دسامبر(15 آذر ) از الجزایر دیدار می کند.این خبر باعث واکنش مردم این کشور شده و بسیاری از شخصیت ها و احزاب الجزایری، مخالفت خود را با ورود بن سلمان به کشورشان اعلام کرده اند.
«عبدالرزاق مقری » رئیس جنبش جامعه صلح الجزایر روز گذشته بن سلمان را قاتل کودکان و غیر نظامیان یمن و سرکوبگر روشنفکران و فعالان حقوقی عربستان دانست و گفت، مردم الجزایر تمایلی برای میزبانی از او ندارند.
شمار زیادی از الجزایری ها در شبکه های اجتماعی نیز با دیدار بن سلمان از کشورشان مخالفت کرده اند.
کد مطلب: 97977
برچسب ها: الجزایر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *