۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۴

ابعاد پروژه ایران هراسی در ماموریت هوک

تشکیل «گروه ویژه اقدام ایران» در درون دستگاه وزارت امور خارجه آمریکا به ریاست «برایان هوک» بسترساز افزایش هجمه ها علیه جمهوری اسلامی ایران و دامن زدن به پروژه ایران هراسی شده است؛ ماموریتی که پیشتر از سوی «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل متحد دنبال می شد.
تشکیل «گروه ویژه اقدام ایران» در درون دستگاه وزارت امور خارجه آمریکا به ریاست «برایان هوک» بسترساز افزایش هجمه ها علیه جمهوری اسلامی ایران و دامن زدن به پروژه ایران هراسی شده است؛ ماموریتی که پیشتر از سوی «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل متحد دنبال می شد.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، جهان هر روزه شاهد اتهاماتی تازه از سوی کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران است. به ویژه از زمانی که هوک به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران معرفی شد، اتهام زنی ها به تهران وارد مرحله ای تازه گردید و وی در ماه های گذشته بارها ایران را تحت عناوین مختلف، عامل تهدید امنیت منطقه و جهان معرفی کرده است.
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران چند روز پیش نیز در یک پایگاه نظامی در واشنگتن با اجرای شوی تبلیغاتی، اتهامات جدیدی را به ایران وارد کرد. وی با نمایش مجموعه ای از تسلیحات سبک و سنگین به خبرنگاران گفت که این تسلیحات به وسیله ایران در اختیار شبه نظامیان حوثی در یمن و طالبان در افغانستان قرار گرفته اند.
هوک از روی علائم درج شده بر روی سلاح ها بر تعلق آنها به ایران اصرار ورزید و اظهار کرد «بعضی از این تسلحیات که شامل یک موشک زمین به هوا و چند پهپاد بود، در جستجو از کشتی های باری راهی یمن و بخشی دیگر به وسیله نظامیان عربستان سعودی به دست آمده و دولت ایران قصد داشت این موشک را به دست حوثی ها برساند تا با آن هواپیماهای نظامی ائتلاف به رهبری عربستان را هدف قرار دهند.»
اظهارات هوک علیه ایران در حالی مطرح شده که نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای اخیر بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری خود اعمال فشار کرده اند تا جنگ یمن را متوقف سازد. در نتیجه، چهارشنبه گذشته نمایندگان سنا به پیشنهاد بحث در مورد قطع کامل فروش تسلیحات به دولت ریاض در جنگ یمن رای مثبت دادند؛ موضوعی که پیشتر در ماه مارس نیز در مجلس سنا مطرح شده اما مورد حمایت اکثریت اعضا قرار نگرفته بود.
تلاش های «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «جیم متیس» وزیر دفاع آمریکا که برای متقاعدسازی سناتورها به منظور ماندن در کنار عربستان صورت گرفته بود نیز راه به جایی نبرد. اختلاف نظر اشاره شده حاکی از نگاه متفاوت مقامات کاخ سفید و نمایندگان کنگره نسبت به اقدام آل سعود در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بود. در حالی که نمایندگان از هر دو طیف دموکرات و جمهوریخواه خواستار اعمال فشار بر ریاض هستند اما ترامپ آشکارا بر ضرورت همکاری نزدیک به عربستان سعودی پافشاری می کند.
تسلیحاتی که هوک با نمایش و رسانه ای کردن، آنها را متعلق به ایران می داند، تداوم همان تاکتیکی است که بارها از سوی هیلی به اجرا در آمده است. نماینده آمریکا در سازمان ملل (23 آذرماه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون با نمایش بقایای موشکی که گفته می شد مدتی پیش از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک شده، جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و موشک پرتاب شده را ساخت ایران دانست.
کارشناسان بر این باورند که بازی تکراری متهم ساختن تهران به حمایت از گروه های تروریستی منطقه و قرار دادن موشک در اختیار انصارالله یمن برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن و همچنین حمایت بی قید و شرط واشنگتن از رژیم صهیونیستی است.
هر چند اتهام زنی به ایران با ابزار تسلیحات موشکی به رویه ای مرسوم برای کاخ سفید و به خصوص شخص نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تبدیل شده اما آنها گاهی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده دست به تغییر مهره بازی می زنند همانند بازی با مهره سلاح های شیمیایی.
کاخ سفید چند روز پیش ایران را به ساخت سلاح های شیمیایی متهم کرد. «کنت وارد» نماینده این کشور در سازمان منع سلاح ‌های شیمیایی (25 آبان ماه) مدعی شد که ایران در نهان سلاح‌ های شیمیایی تولید می‌ کند و آن را به نهادهای بین‌ المللی گزارش نکرده است.
وی همچنین برای اثرگذاری بر افکار عمومی جهان تاکید کرد که تهران به دنبال تهیه تجهیزاتی ویژه برای حملات شیمیایی موثر بر سیستم عصبی است؛ موضوعی که با واکنش مقامات ایران رو به رو شد و دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت که «ایالات متحده می خواهد با توسل به کنوانسیون های بین المللی اتهاماتی را علیه ایران مطرح کند در زمانی که خودش سیاست نقض آنها را در پیش گرفته است.»
هوک در فضایی ماموریت پیگیری اقدامات ایران هراسانه را در وزارت امور خارجه آمریکا عهده دار شد که ترامپ دستور خروج از برجام را صادر و تحریم های ثانویه را علیه تهران دگربار از سرگرفت. نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در صدد همراه ساختن اروپا با خود برای محدود کردن نفوذ منطقه ای ایران و همچنین نافرجام گذاشتن برجام است.
آمریکا برای دستیابی به اهداف خود، گاهی دست به تهدید اروپا نیز می زند همان گونه که چندی پیش مسئول گروه ویژه اقدام ایران، هر گونه معامله با تهران را به منزله کمک احتمالی به تروریسم ارزیابی کرد و در توئیتر رسمی وزارت امور خارجه امریکا به فارسی نوشت «وقتی شرکت‌ها با رژیم ایران معامله می‌کنند، آنها احتمالا به تروریسم کمک مالی می کنند– شاید حتی تروریسم در خاک خودشان. تحریم‌های ما قصد دارند مانع توانایی رژیم در صدور تروریسم شوند. ما نسبت به فرار از تحریم‌ها هوشیاریم و برای متوقف کردن آنها تردید نمی‌کنیم.»
کد مطلب: 98301
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *