۰
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۰

پرندگان وحشی مازندران در سفره پایتخت نشینان

ساماندهی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار در مازندران و ناامن شدن بازار فروش گوشت پرندگان زمستان گذران برای فروشندگان غیرمجاز در این بازار، باعث شده تا احتمالا پایتخت کشور تبدیل به بارانداز شکار غیرمجاز این پرندگان شود.
ساماندهی بازار پرندگان وحشی فریدونکنار در مازندران و ناامن شدن بازار فروش گوشت پرندگان زمستان گذران برای فروشندگان غیرمجاز در این بازار، باعث شده تا احتمالا پایتخت کشور تبدیل به بارانداز شکار غیرمجاز این پرندگان شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه در روزهای رونق بازار فروش پرندگان وحشی در فریدونکنار مازندران نیز مسافران آخر هفته به خصوص تهرانی ها بیشترین خریداران این پرندگان بودند ولی با تشدید برخورد با این فروشندگان در سال جاری به نظر می رسد بازار غیررسمی فروش به پایتخت منتقل شده است.
*** تداوم شکار با وجود تشدید برخوردها
در فصل کوچ پرندگان وحشی به مازندران ( اواسط مهر تا اویل آذر) سال جاری با ورود به موقع دستگاه قضایی، نیروی انتظامی ویگان حفاظت محیط زیست و درسکوت مسوولان محلی بساط بازار فروش پرندگان در فریدونکنار تنها بازار نیمه رسمی پرندگان زمستان گذران کساد شد.
اما با پیش بینی پا برجا ماندن چند هزار تور هوایی، کرس و گذر و تداوم شکار غیر مجاز در تالاب ها و آببندان های استان به ویژه در سرخرود و تالاب لپو شهرستان های محمودآباد و فریدونکنار، گفته می شود پایتخت کشور که خریداران اصلی گوشت پرندگان وحشی زمستان گذران محسوب می شود به بازارانداز فروش این گونه ها تبدیل شده است.
براساس گزارش محیط زیست مازندران با اجرای طرح برخورد با تور هوایی تاکنون یک هزار و 600 تور هوایی و 3 هزار و 600 پایه این تورها از منطقه جمع آوری شد و به دلیل پراکندگی تور هوایی تاکنون محیط زیست به دلیل محدودیت نیرو موفق به جمع کردن سایر تجهیزات شکار دست جمعی چون گذر و کرس نشد.
محیط زیست تنها شکار مجاز پرندگان زمستان گذر را دوما یا دامگاه ( روشی برای صید پرندگان که از خود پرنده برای صید هم نوع خودش استفاده می شود) می داند که این خواسته محیط زیست نیز با وجود توافق دو جانبه با بدعهدی نمایندگان شکارچیان در فریدونکنار و پشت زدنشان به تعهد رنگ اجرایی نگرفت.
*** برخورد با قاچاق پرندگان وحشی
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید : در سال گذشته بازار فروش پرندگان وحشی فریدونکنار که چند دهه در این شهر فعال بود، با همکاری شهرداری ساماندهی و از مرکز شهر به حاشیه انتقال داده شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگار ایرنا گفت: فروش لاشه پرندگان وحشی در این بازار ممنوع است و در صورت مشاهده فروشندگان براساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه می شوند و پرونده آنها نیز برای برخورد قانونی به دستگاه قضایی می رود.
وی افزود: با وجود برخورد شدید با شکارچیان غیرمجاز و جمع آوری یک هزار و 800 تور هوایی آنها در استان به خصوص فریدونکنار محل اصلی شکارچیان غیرمجاز، همچنان تعداد زیادی تور هوایی، کرس و گذر برجاست که به دلیل محدودیت نیرو تاکنون موفق به پاکسازی آنها نشدیم و این نشان دهنده استمرار شکار در محل اجتماع پرندگان وحشی زمستان گذر است.
وی اضافه کرد: در شرایطی که بازار فریدونکنار به عنوان تنها بازار سنتی فروش پرندگان وحشی نیز جمع آوری شد، احتمال انتقال قاچاق لاشه پرندگان به صورت قاچاق به سایر استان ها از جمله تهران به عنوان پرمتقاضی ترین منطقه برای لاشه پرندگان وحشی وجود دارد و باید مدیران محیط زیست در این استان نیز با رصد بازار نسبت به برخورد قانونی با فروشندگان اقدام کنند.
*** رصد بازار فروش پرندگان وحشی در تهران
مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت: بازار فروش پرندگان وحشی در پایتخت نیز با رایزنی مدیران این استان از این پس رصد می شود و با متخلفان نیز برخورد می شود.
ابراهیمی کارنامی افزود: در سال جاری با وجود دستگاه قضایی، انتظامی و یگان حفاظت در سکوت مدیران محلی برخورد با شکارچیان تشدید شد و برچیده شدن بساط این کار نیاز به زمان و همکاری مردم و مسوولان منطقه دارد.
*** صدور مجوز مشروط
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: در سال جاری صدور پروانه شکار از 15 آذرماه برای متقاضیان پرندگان وحشی به صورت 45 روزه صادر می شود. هر شکارچی نیز در روزهای آخر هفته ( پنجشنبه و جمعه) روزانه می تواند 2 شکار برای مصرف خانگی داشته باشد.
ابراهیمی کارنامی صدور پروانه شکار برای شکارچیان را مشروط بر جمع آوری ادوات شکار غیرمجاز شامل تور هوایی، کرس و گذر است و چنانچه شکارچی این ادوات را داشته باشد پروانه شکار برایش صادر نمی شود.
استان مازندران دارای چهار منطقه حفاظتی میانکاله ، دشت ناز ، فریدونکنار و کیاسر و 800 آببندان و آبگیر محلی است که سالانه افزون بر 150 گونه از پرندگان وحشی با جمعیت 1.5 میلیون بال به این مناطق کوچ می کنند.
طبق آمار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور سالانه به طور میانگین 300 هزار بال از این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز شکار می شود.
کد مطلب: 98432
برچسب ها: مازندران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *