۰
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۵

سرنوشت افزایش تعرفه پرمصرفها روشن شد

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: پیشنهاد افزایش تعرفه برای پرمصرف ها تعیین تکلیف شده است و به احتمال زیاد تا پایان آذرماه نتیجه قطعی آن اعلام شود.
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: پیشنهاد افزایش تعرفه برای پرمصرف ها تعیین تکلیف شده است و به احتمال زیاد تا پایان آذرماه نتیجه قطعی آن اعلام شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «محمدحسن متولی‌زاده» روز سه شنبه در همایش تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی افزود: 70 درصد مردم به دلیل آنکه میزان مصرف معمولی دارند مشمول این طرح نخواهند شد و هیچ افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد.
وی ادامه داد: هدف از این افزایش تعرفه ایجاد درآمد نیست بلکه بیشتربرای آن است که به کاربران پرمصرف یادآوری شود تا نسبت به مدیریت مصرف اقدام کنند.
متولی زاده خاطرنشان ساخت: پرمصرف ها تعداد کمی هستند و به سادگی می توانند نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند.

** تلاش برای سه هزارمگاوات صرفه جویی در تابستان 98
مدیرعامل توانیر از طراحی برنامه هایی برای کاهش سه هزارمگاواتی در مصرف برق پیک (اوج مصرف) سال آینده خبرداد و نخستین گام را اختصاص تعرفه بالاتر برای پرمصرف ها برشمرد.
متولی زاده اظهار داشت: در برنامه های مدیریت مصرف برق، از شرکت های دانش بنیان دعوت شده که با طراحی نرم افزارهای کاربردی تلفن همراه، به کاهش بار کمک کنند و از مشوق های مدیریت مصرف برخوردار شوند.
مدیر عامل توانیر طراحی این نرم افزارهای موبایلی را در راستای برقراری ارتباط دوسویه با مردم برشمرد و یادآورشد: پیشتر، این ارتباط دوسویه بین صنعت برق با صنایع و کشاورزی برقرار شده بود.

** ایران به همه کشورهای دارای مرز خاکی تبادل الکتریکی دارد
مدیرعامل شرکت توانیر درباره تبادل برق با کشورهای همسایه نیز گفت: اکنون ایران با همه کشورهای همسایه تبادل الکتریکی دارد؛ به برخی از کشورها برق صادر می کند، از برخی دیگر برق وارد می کند و برای برخی نیز ترانزیت می کند.
وی درباره اتصال برق به کشورهای همسایه، گفت: به دلیل اختلاف افق و اختلاف دما بین کشورهای همسایه، ارتباطات الکتریکی می توانند نیاز کشورها را تامین و عرضه برق مازاد را تسهیل کند.
متولی زاده اظهار داشت: در سالهای اخیر ایران حجم زیادی از نیاز برقی عراق را تامین کرده و امیدواریم این مبادلات ادامه داشته باشد.
مدیر عامل توانیر با تاکید بر اینکه در انتقال برق، نمی‌توان کشوری را به سرعت جایگزین کشوری دیگر کرد، گفت: بنابر این، جایگزینی کشوری دیگر به جای ایران در کوتاه مدت میسر نیست.
وی صادرات برق به کشور عراق را حدود یک هزار و 400 مگاوات عنوان کرد و گفت: بخشی از وجه پول برق صادرشده به عراق دریافت شده است و پیگیری برای دریافت مابقی مطالبات ادامه دارد.

** وضعیت اقتصاد برق ایران اسفناک است
متولی زاده بیان کرد: به رغم توانایی های خوب در تولید برق، در اقتصاد برق وضعیت کشورمان بسیار نامطلوب است و قیمت برق حتی با کشورهایی مانند افغانستان و ترکیه نیز اختلاف دارد.
مدیرعامل توانیر افزود: هنوز نتوانسته ایم به دلیل این اختلاف قیمتی مدل اقتصادی درستی برای صنعت برق داشته باشیم.
به گفته وی، اکنون صنعت برق با دو تصمیم مواجه است یا باید نسبت مدیریت مصرف بار با کمک مردم اقدام کند یا نسبت به سرمایه گذاری های جد ید تلاش کند که هزینه این سرمایه گذاری ها از جیب مردم تامین می شود.
متولی زاده ادامه داد: بهترین کار این است که بدون کاهش سطح رفاه مردم و فقط با اعمال یک سری روش های ساده، نسبت به مدیریت مصرف اقدام کنیم.
به گزارش ایرنا، برآورد تراز تولید و مصرف برق نشان می دهد تابستان سال آینده، تولید برق هشت هزار مگاوات نسبت به مصرف کسری خواهد داشت که این کسری قرار است با احداث نیروگاه های حرارتی، برقابی و تجدیدپذیر و همچنین مدیریت مصرف جبران شود.
قدرت عملی قابل اتکای تولید برق در کشور، تا پایان مردادماه امسال 53 هزار و 425 مگاوات اعلام شد که با توجه به 61 هزار و 393 مگاوات برآورد بار مصرفی در تابستان 98، تراز تولید و مصرف برق در اوج مصرف سال آینده به حدود هشت هزار مگاوات (هفت هزار و 968 مگاوات) می رسد.
وزارت نیرو برای هم تراز کردن تولید و مصرف بر در تابستان 98، افزایش تولید برق در نیروگاه های حرارتی، تجدیدپذیر، برقابی و همچنین مدیریت مصرف را در نظر گرفته است؛ بر این اساس قرار است تا تابستان 98، پنج هزار و 223 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های حرارتی، 598 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر و 150 مگاوات به نیروگاه های برقابی اضافه شود و علاوه بر این، سه هزار مگاوات نیز مدیریت مصرف در دستور کار قرار گیرد.
کد مطلب: 98988
برچسب ها: برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *