۰
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۲

امکان ظهور بی نام و نشانها در انتخابات

انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات آتی ریاست جمهوری با رویکرد ماندن یا نماندن اصلاح طلبان با روحانی در رسانه های داخلی بازتاب داشته است.
انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات آتی ریاست جمهوری با رویکرد ماندن یا نماندن اصلاح طلبان با روحانی در رسانه های داخلی بازتاب داشته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز دوشنبه 26 آذر نشان می دهد، رسانه های اصلاح طلب عنوان کردند: به دلیل شرایط خاص اقتصادی و به دلیل حضور دولت های موازی ایجاد شده، ممکن است بی نام و نشان ها دوباره بخواهند با شعارهای پوپولیستی افکار عمومی را به سمت و سوی خود جلب کنند.
این رسانه ها با اشاره به حمایت اصلاح طلبان از دولت دوازدهم و نارضایتی های پیش آمده برای مردم نسبت به شرایط اقتصادی نیز نوشتند : اگر اصلاح‌طلبان بخواهند پای آقای روحانی و دولت ایشان بمانند، با دولت خواهند رفت.
لزوم ائتلاف سه گانه اصلاح طلبان اعتدالیون و اصولگرایان معتدل از دیگر محورهای مورد بررسی این رسانه ها است.
رسانه های منتسب به جریان راست نیز به بررسی تعامل اصلاح طلبان و روحانی پرداخته اند. رویکرد جدید اصلاح طلبان برای انتخابات و نقش احمدی نژاد در انتخابات 96، از دیگر محور های مورد بررسی در رسانه های اصولگرا است.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
** خطر بروز چهره های گمنام در انتخابات آتی
'خطر بروز چهره های گمنام در انتخابات آتی' عنوان گزارشی است که در روزنامه آفتاب یزد منتشر شده است.
به گزارش این روزنامه، عبدالله ناصری مشاور رئیس دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره امکان بروز ظهور بی نام و نشان ها و اقبال افکار عمومی از آنها با توجه به تجربه دو دولت نهم و دهم به آفتاب یزد گفت: جامعه ایران غیرقابل پیش بینی است و در گذشته این مهم اثبات شد. وی افزود: به دلیل شرایط خاص اقتصادی و مشکلاتی که در ماه های اخیر به خاطر بی تدبیری دولت و به دلیل حضور دولت های موازی ایجاد شده، ممکن است بی نام و نشان ها دوباره بخواهند با شعارهای پوپولیستی افکار عمومی را به سمت و سوی خود جلب کنند. در جامعه ما که در برخی از زمینه ها توسعه نیافته است قطعا فضا برای شکل گیری ریاست جمهوری پوپولیستی آماده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: البته براین باور نیستم چهره های آزموده نشده ای در صحنه سیاسی وارد میدان انتخابات شوند بلکه همانند کاندیداهای سابق مانند قالیباف و جلیلی ممکن است با تغییر لباس یعنی ژست روشنفکری در حوزه پوپولیستی بغلتند و با شعارهای پوپولیستی مردم را به خود جذب کنند.

** بررسی نحوه تعامل اصلاح طلبان و دولت روحانی
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان 'اصلاح‌طلبان با دولت روحانی خواهند رفت اگر...' به قلم یک فعال اصلاح طلب آورده است: تا انتخابات بهار سال 96، اوضاع به خوبی پیش رفت اما پس از انتخابات و در دولت دوم، آقای روحانی دیگر آن روحانی سابق نبود!... در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان باید تاوان این حمایت خود را بپردازند. اصلاح‌طلبان در این وضع باید رویکردهای خود و مردمی بودن این جریان را حفظ کنند و درصدد احقاق حقوق حقه مردم باشند. حقوق اساسی مردم و رهیافت‌هایی برای تحقق این حقوق، باید مجددا در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گرفته و روی آن پافشاری کنند تا اعتماد مردم را به سمت خود جلب و با توده مردم احساس همدردی کنند. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند پای آقای روحانی و دولت ایشان بمانند، با دولت خواهند رفت و در آینده بساط‌شان تهی خواهد شد و اعتماد و نظر مردم را از دست خواهند داد.

روزنامه آرمان در گزارشی به گفت و گوی 'حسن رسولی' عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با این روزنامه پرداخت و با مطرح کردن موضوع 'با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان از حامیان اصلی آقای روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 بوده‌اند، آیا به‌خاطر وضعیت اقتصادی کشور مردم نسبت به آنها دلسرد شده‌اند.' به نقل از وی نوشت: طبیعی است که مردم از جریان اصلاحات که اصلی‌ترین و تنها پشتیبان سیاسی و انتخاباتی آقای روحانی بوده‌اند مسئولیت‌خواهی کرده و سوال کنند و به نظر من جریان اصلاحات تحت هر شرایطی صادقانه باید این مسئولیت را قبول کرده و به‌رغم انتقادات که به برخی از مواضع و رفتارهای شخص آقای دکتر روحانی و دولت ایشان، به خصوص در دوره دوم که با زاویه قابل توجهی برخلاف آنچه که گفتند دولت ایشان برخاسته از سازمان رأی 24 میلیونی 29 خرداد 96 نبود و بنا به اراده و تشخیصی که آقای رئیس‌جمهور داشتند در دوره دوم نه تنها فاصله‌شان نسبت به دوره اول با اصلاح‌طلبان کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد. ولی به نظر من اصلاح‌طلبان به خصوص شخصیت‌ها، احزاب و شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها که شبانه‌روز زحمت کشیدند تا آقای دکتر روحانی در این رقابت نفس‌گیر پیروز میدان باشند، امروز بیش از چهره‌های سیاسی مرکز نشین در معرض مطالبات، انتظارات و بعضا اعتراضات مردم هستند.

** اقبال مردم به اصلاح طلبان در انتخابات آینده
به گزارش روزنامه اعتماد، 'حضرتی' درباره اقبال مردم به اصلاح طلبان در انتخابات آینده گفت: اصلاح طلبان سپر بلای بسیاری از تصمیمات اشتباه بودند و خودشان هم در محدودیت هستند. اصلاح طلبان مجبورند برای بسیاری از مسائل که ایراد و مشکل وجود دارد، همچنان از نظام دفاع کنند و برابر مخالفین قد علم کنند. در دنیا صحبت اصلاح طلبان است که دیده می شود و می توانند پاسخ افراد را بدهند وگرنه اصولگرایان را کسی در دنیا جدی نمی گیرد. اصولگرایان درکی از شرایط ندارند و در انتخابات آزاد هیچ زمانی رای نمی آوردند، مگر اینکه دوپینگ کنند و نماینده مجلس شوند.

** لزوم ائتلاف سه گانه اصلاح طلبان اعتدالیون و اصولگرایان معتدل
به گزارش روزنامه آرمان به نقل از تارنمای خبر آنلاین ' غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: هوشیار نباشیم داستان سال 84 در 1400 تکرار می‌شود'.دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه تداوم ائتلاف پیروز سال 92 همچنان ضرورت دارد، گفت: باید هوشیار باشیم زیرا ممکن است داستان سال 84 در 1400 تکرار شود. رقیب مشترک را فراموش نکنیم این جمله کلید واژه گفت‌وگوی غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با خبرآنلاین بود. موضوعی که به نظر او ائتلاف پیروز سال 92 یعنی سه گانه اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل باید روی آن تمرکز کنند. او اگرچه اختلاف سلیقه بین اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل در ائتلاف 92 را قابل پذیرش می‌داند اما به شدت معتقد است که نباید تضادهای فرعی تشدید شوند.

** لاریجانی و انتخابات
به گزارش روزنامه اعتماد، 'الیاس حضرتی' گفت: اگر لاریجانی با طناب اصولگرایان به میدان بیاید، موفق نخواهد شد. من فکر می کنم ایشان ظرفیت های بزرگی دارد اما اگر قرار باشد باطناب صرفا اصولگرایان به میدان بیاید، موقت نخواهد شد. اما اگر با همین آهنگ به اصلاح طلب ها و اصولگرایان معتدل نزدیک شود و اگر از اصلاح طلب ها به هر دلیلی حمایت کند می تواند روزی از حمایت آنها استفاده کند. هرچند اصلاح طلبان کاندیدا به اندازه کافی دارند و بعید می دانم به این زودی ها چنین اتفاقی بیافتد.

رسانه های اصولگرا
.........................
** بررسی تعامل اصلاح طلبان و روحانی
در ستون نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای روزنامه کیهان زیر عنوان 'برخی اصلاح‌طلبان از جاده اصلاحات به دنبال قدرت هستند' می خوانیم: در روزها و ماه‌های گذشته و به دنبال مشخص شدن نتایج اسفبار سیاست‌های اقتصادی دولت که مدعیان اصلاحات نقش اساسی در این ناکامی‌ها داشته اند، این جریان به فکر دور زدن روحانی افتاد تا بتواند در انتخابات‌های بعدی به حضور خود در قوه مجریه و مقننه تداوم بخشد. با این وجود افرادی چون کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران به این امر اذعان کردند که مردم از ما نمی‌پذیرند نزدیک هشت سال در قدرت باشیم و قوه مجریه، مقننه و شورای شهر در اختیار ما باشد و بعد بگوئیم نگذاشتند و...!نکته دیگر اینکه قدرت طلبی شاخصه اصلی مدعیان اصلاحات است و امروز و دیروز نیز ندارد. از یادها نرفته است که مدعیان اصلاحات در روزهای پایانی مجلس ششم برای تداوم حضور خود در قدرت دست به تحصن زدند و حتی برخی استانداران وقت تهدید کردند که انتخابات را برگزار نخواهند کرد!

** رویکرد جدید اصلاح طلبان برای انتخابات
روزنامه جوان در گزارشی با استفاده از روتیتر 'اصلاح‌طلبان برای فرار از بی‌عملی دولت به سناریوی تکراری رو آوردند' و تیتر '«انتخابات آزاد» با بازیگران جدید!' نوشت: این روز‌ها احزاب و جریانات سیاسی خود را برای آوردگاه انتخابات 98 مهیا می‌کنند. اصلاحات در کارنامه خود فراکسیون امیدی را دارد که به‌رغم اینکه بخش قابل توجهی از نمـایندگان دوره دهم مجلس عضو آن هستند، ولی خـروجی مطلوبی نداشته است.'برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد' این جمله را غلامحسین کرباسچی جمعه صبح در جمع اعضای حزب ندا گفت. اگر بخواهیم یکی از پاشنه آشیل‌های دشمنان ایران اسلامی را در حوزه تحلیلی اسم ببریم، «تکرار راهبردها» شاید از سرآمدترین آن‌ها باشد، هر چند عموماً تاکتیک‌ها عوض می‌شوند و بازیگران خواسته‌یا ناخواسته تغییر پیدا می‌کنند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: پرچم انتخابات آزاد، اما فقط در دست کرباسچی نیست و به نظر می‌رسد یک تقسیم کار تشکیلاتی برای تحقق منویات پدر معنوی‌شان شده است. حسین مرعشی دیگر عضو اصلی این حزب نیز در یادداشتی که در روزنامه سازندگی چاپ شده سعی در زنده کردن خاطره لوایح دوقلوی مجلس ششم و لزوم «حذف یا تعدیل» نظارت استصوابی کرده است.

**نقش احمدی نژاد در انتخابات 96
جهان نیوز در گزارشی به سخنان احمدی نژاد در صومعه سرا پرداخت و زیر عنوان ' چرا روحانی درباره احمدی نژاد درست فکر می‌کند؟/ اگر او نبود، این هم نبود!' و نوشت: خدمت احمدی نژاد برای روی کارآمدن جریان سیاسی حاکم بر دولت و حتی مجلس کنونی پوشیده نیست....شاید اصلی ترین هدف حلقه انحراف جدای از آمادگی برای انتخابات مجلس -که اخبار آن به گوش می رسد- آن باشد که با این سفرها و قرار دادن تریبون احمدی نژاد در خیابان و تجمع چندصدنفری در قدم اول هزینه رد صلاحیت مجدد احمدی نژاد را افزایش داده و در قدم دوم این تصور را القا کند که منجی محبوب مردم از حضور در انتخابات منع شد.
می توانیم بر سخن روحانی صحه بگذاریم و احمدی نژاد را مقصر همه مشکلات امروز بدانیم چرا که اگر نوع خاص رفتار و عملکرد او و حلقه اطرافش در سال های دولت دهم و خصوصا نیمه پایانی آن نبود، اصلا دولتی به نام تدبیر و امید سرکار نمی آمد تا خروار مشکلات بر سر مردم خراب شود.
کد مطلب: 99349
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *