۰
سه شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۹

گفتگوی روحانی و اوکتای اسداف

رئیس‌ جمهور با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بر تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- باکو و تسریع در اجرای توافقات دو کشور تاکید کرد.
رئیس‌ جمهور با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بر تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- باکو و تسریع در اجرای توافقات دو کشور تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار «اوکتای اسداف» رئیس مجلس جمهوری آذربایجان، توسعه روابط با جمهوری آذربایجان را به عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه حائز اهمیت دانست و گفت: خوشبختانه روابط دو کشور در سال‌های اخیر رو به گسترش بوده و امروز شاهد مناسبات و همکاری‌های نزدیک و صمیمانه‌ تهران- باکو هستیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان در 5 سال گذشته، 12 بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند، افزود: ثمره تلاش‌ها و ارتباط نزدیک مسئولان دو کشور، توسعه روزافزون روابط و همکاری‌های فی‌مابین بوده است.
روحانی افزود: جمهوری آذربایجان به خاطر فرهنگ، دین، مذهب و زبان مشترک یکی از نزدیک‌ترین کشورها به ایران است و از زمان استقلال این کشور نیز روابط بسیار خوبی میان ایران و جمهوری آذربایجان برقرار بوده است.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، داروسازی و علمی و فناوری، خاطر نشان کرد: ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه استفاده از منابع انرژی‌ دریای خزر، تصمیم مهمی مبنی بر فعالیت مشترک در این حوزه اتخاذ کردند که امیدوارم با تلاش مسئولان شاهد تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین باشیم، چرا که این توافق برد – برد و به نفع دو ملت و دو کشور است.
روحانی همکاری‌های دو کشور در زمینه احداث کریدور شمال-جنوب و تلاش‌های انجام شده برای اتصال راه‌آهن آستارا – آستارا و رشت به آستارا را گامی مهم در توسعه همکاری‌های ترانزیتی فی‌مابین دانست و گفت: با اجرای کامل کریدور شمال-جنوب دریای عمان و اقیانوس هند به جمهوری آذربایجان، روسیه، دریای سیاه و اروپای شرقی و شمالی متصل خواهد شد.
رئیس جمهور تصریح کرد: رژیم حقوقی دریای خزر برای همه کشورهای حاشیه خزر حائز اهمیت بوده و تا امروز تصمیمات و گام‌های خوبی میان کشورهای استفاده‌کننده از این دریا به انجام رسیده است.
روحانی با بیان اینکه معتقدیم مسایل و اختلافات منطقه‌ای باید از طریق راه‌حل‌های سیاسی و گفتگو برطرف شود، خاطرنشان کرد:‌ باید تلاش کنیم تا مسایل منطقه‌ای با حفظ حقوق ملتها و در چارچوب‌های سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه کمک در حل مناقشات منطقه ای است.
«اوکتای اسداف» رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر هستند و از این‌رو همواره روابط خوب و صمیمانه‌ای با هم داشته‌اند، گفت: اهتمام روسای جمهور دو کشور نسبت به توسعه مناسبات و همکاری‌ها باعث گسترش روزافزون روابط فیمابین است.
رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – باکو بویژه در زمینه تجاری و اقتصادی، گفت: حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال 2018 چهل درصد افزایش یافته و با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های موجود می‌تواند بیش از پیش توسعه پیدا کند.
اسداف با اشاره به اینکه احداث کریدور شمال – جنوب با ابتکار عمل روسای جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در مراحل پایانی قرار دارد، اظهار امیدواری کرد با بهره‌برداری کامل از این مسیر مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان بیش از پیش گسترش یابد.
رئیس مجلس جمهوری آذربایجان رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای همسایه را مورد احترام دانست و گفت: مطمئناً مسایل و مشکلات منطقه تنها به دست کشورهای منطقه قابل حل و فصل است.
کد مطلب: 99807
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *