۰
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۱

کودک خیابانی یا کودک کار؟!

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: 11 دستگاه استان متولی توانمندسازی کودکان کار هستند اما متاسفانه این امر تنها به دوش بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: 11 دستگاه استان متولی توانمندسازی کودکان کار هستند اما متاسفانه این امر تنها به دوش بهزیستی است.
به گزارش ایسنا، فاطمه زهرا توکلی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و شورای راهبردی جمعیت استان با بیان اینکه زنگ خطر کودکان کار در شهرهای بزرگ به صدا درآمده و در سال 84 هیأت وزیران مصوبه‌ای برای ساماندهی آنان داشته است، اظهار کرد: 11 دستگاه متولی سازماندهی کودکان کار هستند و سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا سازمان بهزیستی به عنوان متولی شناخته می‌شود جای بحث دارد.

وی بیان کرد: ساماندهی کودکان کار در استان تبدیل به مطالبه عمومی شده است.

توکلی اضافه کرد: تعدادی از این کودکان کار شناسایی شده و بخشی از این افراد مهاجر بودند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان اینکه براساس آخرین شناسایی 488 کودک کار در استان داریم، یادآور شد: از این تعداد 9 نفر تحت پوشش کمیته امداد بودند و 66 نفر آنها مستمری‌شان برقرار است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان به تنهایی اقدام به تأسیس سه مرکز نگهداری از این کودکان در خرم‌آباد و بروجرد کرده است، افزود: 417 میلیون تومان طی 2 سال اخیر تحت عنوان کمک هزینه مدرسه، کمک هزینه معیشت، کارگاه‌های آموزش و تأسیس این سه مرکز هزینه شده است.

توکلی تصریح کرد: همچنین 110 نفر از مادران این کودکان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند و 50 نفر آنها موفق به کسب مدرک فنی و حرفه‌ای شدند و چنانچه کارفرمایی آنها را به کار گیرد آمادگی داریم تسهیلاتی را سازمانی در اختیار این کارفرما قرار دهیم تا این مادران اشتغال و این کودکان از چرخه کار خارج شوند.

وی اضافه کرد: با بیمارستان شفا قراردادی بسته‌ایم تا 210 خدمات درمانی دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی لرستان تأکید کرد: اگر قرار است این کودکان توانمند و از آسیب‌ها دور شوند نیازمند همکاری جدی 11 دستگاه متولی هستیم.
کودکان خیابانی در لرستان نداریم
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان گفت: کودکان خیابانی در استان نداریم.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله خجسته‌پور کارگروه اجتماعی فرهنگی و شورای راهبردی استان اظهار کرد: در لرستان با پدیده کودکان خیابانی مواجه نیستیم و آنچه که وجود دارد کودکان کار هستند که فعالیت آنها شبه‌تکدی‌گری است و واژه کار به آنها اطلاق نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی فصول سال این کودکان سرچهارراه می‌ایستند و شیشه اتومبیل‌ها را تمیز کرده و یا دستفروشی می‌کنند که این کار نه تنها هیچ نفعی برای جامعه ندارد بلکه نوعی تکدی‌گری محترمانه است.

خجسته‌پور با بیان اینکه برای ساماندهی این کودکان از ظرفیت موسسه‌های خیریه و سمن‌ها غافل نشویم، بیان کرد: در گذشته کودک به صورت استادشاگردی حرفه‌ای یاد می‌گرفت و توانمند می‌شد اما کاری که امروز کودکان کار انجام می‌دهند نفعی برای جامعه ندارد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری در مورد آخرین وضعیت کتابخانه‌های استان گفت: در انجمن کتابخانه‌ها به دنبال برنامه نرم‌افزاری برای مطالعه باشیم.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به بحث موضوع نشست کتابخانه حضرت مهدی(عج) خرم‌آباد ورود پیدا کند. چرا کتابخانه‌ای با فاصله چند سال پس از ساخت دچار نشست شده، پیمانکار و ناظر این پروژه باید پاسخگو باشند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در مورد کتابخانه مرکزی خرم‌آباد نیز گفت: امیدواریم در اعتبارات سال 98، بودجه‌ای ویژه تخصیص داده شود تا حداقل یک فاز از این کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه از کارشناسان علمی کارگروه دکتر حسین مهرداد، دکتر حسن اسماعیل زاده و دکتر فرهاد طهماسبی تقدیر شد.
 
کد مطلب: 99908
برچسب ها: کودکان کار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *