۰
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۴

قهرمان یا دچار اختلال شخصیت؟

علی محمدی 
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای معرفی خویش تلاش میکنید تا خود را در کنار اساتید بزرگ و مراجع بالا و مسئولیت های ورزش های رزمی ببینید، اول مشخص کنید کدام یک از گزینه های زیر هستید؟
قهرمان یا دچار اختلال شخصیت؟
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای معرفی خویش تلاش میکنید تا خود را در کنار اساتید بزرگ و مراجع بالا و مسئولیت های ورزش های رزمی ببینید، اول مشخص کنید کدام یک از گزینه های زیر هستید؟
۱ – موفق و پیروز
۲ – دارای سابقه درخشان و در حال تلاش
۳ – قضاوت درمورد فعالیت دیگران
۴ – منتقد
اجازه بدهید یک بار هم ما بدون تعارف بگوییم که ۹۰ درصد افراد در گروه شماره ۳ قرار دارند . و برخی هم بسیار بی انصاف.
قبل از اینکه به دیگران خرده بگیریم و از عمکرد آنها با خبر بشویم و به مشاهده ظاهر کار توجه کنیم ، ابتدا ببینیم ما خود در چه مرحله ای از موفقیت قرار داریم ؟ عملکرد خود ما چیست ؟ چه موفقیت هایی را داشته ایم ؟ اگر مدیر و مسئول یک سازمانی هستیم ، چه تلاشی برای زیر مجموعه های خود کردیم و چه موفقیتهایی کسب کردیم که این توقع را از دیگران داریم.
آیا صرف اینکه مدرکی از خارج از کشور دریافت کنیم به عنوان حکم جهانی یا اینکه در دانشگاه تحصیل کنیم و مدرکی بگیریم همه چیز تمام است ؟ عناوین کارشناس، دکتر، محقق، پروفسور، و … آیا قرار دادن این عناوین در پیشوند و پسوند نام خود، شخصیت و تخصص می آورند؟ چون من مدیر و یا پزشک یا مسئول سازمانی هستم، میتوانم در مورد مدیر و مسئولین دیگر اظهار نظر کنم؟
چرا برخی دوست دارند خود را برتر از دیگران بدانند؟ چرا فکر میکنیم حق ما را خورده اند؟ چرا فکر میکنیم ما باید به جای آن مدیر یا مسئول یا قهرمان و اسطوره بودیم؟ چرا فکر میکنیم انها بدون هیچ تخصص و تلاشی خود را به جایگاه بالا رساندند؟ و خیلی چرا های دیگر که همیشه در ذهن ما وجود دارد .
بیاییم کمی واقع بین باشیم، بی انصاف نباشیم، بدون تحقیق و آمار، اظهار نظر نکنیم، صدها کار خوب را فدای یک خطای سهوی نکنیم و احساسی نظر ندهیم.
مدتی است برخی افراد در فضای مجازی و برخی وب سایتها و شبکه های اجتماعی شروع به تخریب یکدیگر کرده اند و هر کسی خودش را برتر از دیگران میبیند. یکی نام خودش را کارشناس، یکی متخصص و یکی اسطوره گذاشته است و عده ای هم جمله قهرمان جهان را برچسب پروفایلشان کرده اند . یادمان نرود تا وارد گود و بطن کارها نشویم درک درستی از مشکلات و سختی کارها نخواهیم داشت. بهتر است به جای اینکه قضاوت کنیم ، اعمال و کارهای خودمان را نظارت کنیم .
روانشناسان درمورد اینگونه رفتار ها این مطلب را بیان میکنند :
اختلال شخصیت خودشیفته ” Narcissistic personality disorder NPD ” نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد خود را بزرگ و مهم می‌ پندارد و به گونه‌ای غلو آمیز احساس توانایی و لیاقت می‌کند. این بیماران مرکز دنیای خود بوده، از هر جهت ویژه هستند، افاده‌ای و اسم‌پران بوده و در ذهن خود شخص مشهوری هستند. حس خودپسندی و سزاوار بودن، هرگونه نگرانی دربارهٔ نیازها، مشکلات و احساسات دیگران را از ذهن آنان خارج می‌سازد. آنان متکبر و تحکم‌آمیز بوده، خود را برتر از دیگران می‌دانند و از دیگران انتظار احترام و تحسین دارند. هنگامی که خود آنان و جهان اطراف‌شان نمی‌توانند انتظارات غیرواقع گرایانه و ناممکن آنان را برآورده سازند، به‌طور شایع دچار ناامیدی می‌شوند. احساس میکنند که ناجی هستند و میتوانند مشکلات دیگران را حل کنند.
کد مطلب: 144932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *