۰
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۱۰

رییس جمهور و کرونا

سیف الرضا شهابی
شکی نیست رئیس جمهور جدید با انبوهی از مشکلات و نارسائی ها و کاستی ها در حوزه های مختلف در سیاست خارجی و داخلی روبرو است و رسیدگی به آن نیاز به وقت و کارهای کارشناسی دارد. در میان مشکلات موجود، مقابله جدی با کووید ۱۹ را می توان در راس آن ها قرار داد زیرا پیک جدید سراسر کشور را فرا گرفته و قریب به اتفاق استان ها را قرمز و شاید هم سیاه کرده است. آمار مبتلایان و مراجعین به مراکز درمانی بی اندازه افزایش یافته و ناگوارتر از همه رکورد شکنی در تعداد تلفات است که از رقم پانصد نفر در روز نیز فراتر رفته است و اگر جهت مقابله، عزم جدی و سریع و به دور از کارهای کلیشه ای و فرمایشی انجام نگیرد آمارها افزایش هم پیدا خواهد کرد.
رییس جمهور و کرونا
شکی نیست رئیس جمهور جدید با انبوهی از مشکلات و نارسائی ها و کاستی ها در حوزه های مختلف در سیاست خارجی و داخلی روبرو است و رسیدگی به آن نیاز به وقت و کارهای کارشناسی دارد. در میان مشکلات موجود، مقابله جدی با کووید ۱۹ را می توان در راس آن ها قرار داد زیرا پیک جدید سراسر کشور را فرا گرفته و قریب به اتفاق استان ها را قرمز و شاید هم سیاه کرده است. آمار مبتلایان و مراجعین به مراکز درمانی بی اندازه افزایش یافته و ناگوارتر از همه رکورد شکنی در تعداد تلفات است که از رقم پانصد نفر در روز نیز فراتر رفته است و اگر جهت مقابله، عزم جدی و سریع و به دور از کارهای کلیشه ای و فرمایشی انجام نگیرد آمارها افزایش هم پیدا خواهد کرد .
ظاهرا رئیس جمهور متوجه اهمیت این مسئله است و به این خاطر دو روز بعد از تحلیف، در روز شنبه که اولین روز کاری ایشان در مسئولیت جدید بود به تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام کرد و در این جلسه به بررسی چگونگی مقابله و دستیابی به موفقیت در مقابله با این بیماری پرداخت .
رئیس جمهور در این جلسه ، به نکته ای کلیدی و حساس اشاره کرد: "برای تغیر شرایط کشور به خاطر کرونا نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم." این حرف، کاملا صحیح و منطقی است. باید بطور صریح خدمت ایشان عرض شود اگر واقعا می خواهند اقدام جهادی و جهشی انجام دهند خودشان را معطل تجارب دانشگاه ها و استانداری ها نکنند چراکه اولین گام برای مقابله جهادی و جهشی، تامین بودجه لازم برای مقابله است. تا بودجه کافی نباشد - چنانچه در یک سال و نیم اخیر نبود - کاری از پیش نخواهد رفت و یک موج تمام نشده، موج دیگری شروع می شود و مردم در میان امواج سهمگین قرار می گیرند و همچنان چشم از جهان فرو می بندند .
آقای رئیس جمهور، بعد از تامین بودجه که حرف اول را می زند باید از یک وزیر کاردان و با تجربه که اهل تملق نباشد استفاده کند تا واقعیات را به رئیس جمهور و ستاد مربوطه منعکس کند و همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا باید از اشخاصی تشکیل شود که صاحبنظر و مطلع باشند . 
با وجود دو مولفه فوق باید قرنطینه واقعی و سراسری به مدت حداکثر دو هفته و حداقل ده روز در کل کشور به اجرا در آید؛ کاری که کشورهای درگیر با کووید ۱۹ به اجرا در آوردند و تا حدود زیادی موفق بودند و توانستند مهار کنند و از آمار مبتلایان و تلفات بکاهند .
  در سایه تامین بودجه، می توان از آسیب به اقشار متوسط و کم در آمد که زندگیشان روزانه تامین می شود جلوگیری کرد تا این دسته از اقشار جامعه، در مضیقه مالی قرار نگیرند و برای تامین معیشت با مشکلاتی روبرو نشوند. در صورت در مضیقه قرار گرفتن اقشار کم در آمد، آسیب های روانی و اخلاقی ناشی از آن، خطرناکتر از کووید ۱۹ است. 
به موازات اقدامات فوق، بطور جدی به واکسیناسیون جامعه اقدام شود و تفاوتی بین واکسن داخلی یا وارداتی وجود نداشته باشد. مهم تامین واکسن و تزریق سریع آن است و در این حالت است که می توان باور داشت که عزم جهادی و جهشی در دست اندرکاران وجود دارد . در غیر این صورت ، آب در هاون کوبیدن است و همین آش است و همین کاسه که در یک سال و نیم اخیر شاهد آن بودیم . همچنین باید از کمبود داروهای مربوطه در بازار داروئی جلوگیری کرد تا بیماران و مبتلایان سرگردان نشوند.
کد مطلب: 154626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *