۰
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۱

اجلاس بغداد و امنیت منطقه

سیف الرضا شهابی
در حالیکه کشور عراق یکی از کشورهای نا امن و پر تنش در خاورمیانه است نخست وزیر این کشور آقای "مصطفی الکاظمی" دست به اقدامی سازنده و ابتکاری زد و از سران کشورهای همسایه عراق و مهمانانی از کشورهای خارج از منطقه دعوت کرد تا در اجلاسی تحت عنوان "همکاری و مشارکت" در روز شنبه ششم ماه شهریور ۱۴۰۰ در بغداد گرد هم آیند. اجلاس سران کشورهای همسایه عراق در بغداد می تواند کمک بسیار موثری در ایجاد ثبات و امنیت در عراق و منطقه داشته باشد و تاثیرات مفیدی در تنش زدائی در منطقه پر تنش خاورمیانه داسته باشد. اجلاسی از سران کشورهای تاثیرگذار در خاورمیانه و با حضور نماینده سازمان ملل متحد و سفرای اعضای دائمی شورای امنیت به اضافه "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه.
اجلاس بغداد و امنیت منطقه
در حالیکه کشور عراق یکی از کشورهای نا امن و پر تنش در خاورمیانه است نخست وزیر این کشور آقای "مصطفی الکاظمی" دست به اقدامی سازنده و ابتکاری زد و از سران کشورهای همسایه عراق و مهمانانی از کشورهای خارج از منطقه دعوت کرد تا در اجلاسی تحت عنوان "همکاری و مشارکت" در روز شنبه ششم ماه شهریور ۱۴۰۰ در بغداد گرد هم آیند. اجلاس سران کشورهای همسایه عراق در بغداد می تواند کمک بسیار موثری در ایجاد ثبات و امنیت در عراق و منطقه داشته باشد و تاثیرات مفیدی در تنش زدائی در منطقه پر تنش خاورمیانه داسته باشد. اجلاسی از سران کشورهای تاثیرگذار در خاورمیانه و با حضور نماینده سازمان ملل متحد و سفرای اعضای دائمی شورای امنیت به اضافه "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه .
 الکاظمی با برپائی این اجلاس دو هدف را پیگیری می کند: ۱ - ایجاد امنیت و ثبات در عراق ۲ - توسعه پایدار در سایه سرمایه گذاری در این کشور جنگزده توسط کشورهای ثروتمند عرب و غیر عرب .
نخست وزیر عراق به خوبی می داند اگر امنیت در عراق حاکم نشود هر گز سرمایه گذاری انجام نخواهد گرفت و توسعه ای برای عراق متصور نخواهد بود و این کشور تا دهه های آینده اسیر فقر و بدبختی و سیه روزی خواهد ماند و برای ایجاد امنیت داخلی نیاز به همکاری کشورهای همسایه عراق دارد و اگر کشورهای همسایه عراق همکاری نکنند و از گروه های نیابتی در عراق بخواهند بهره برداری جنگ افروزان کنند دستیابی به امنیت و ثبات و توسعه در این کشور، خیالی خام خواهد بود .
یکی از برنامه های الکاظمی که البته در این نشست به طور رسمی انجام نگرفت، تلاش برای بهبود روابط ایران و عربستان و آشتی و رفع کدورت و احیانا بر راری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض است. هدف الکاظمی از تشکیل نشست های دوجانبه در درجه نخست، حفظ منافع عراق است زیرا اگر دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر اختلاف داشته باشند تاثیرات منفی بر امنیت و توسعه و ثبات عراق بر جای خواهد گذاشت .  
متاسفانه تعدادی از کشورهائی که سران آنها به اجلاس بغداد دعوت شده اند با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلافات تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت و توسعه کشورهای اسلامی منطقه است و این اجلاس و نشستهای مشابه، زمینه ساز رفع بخشی از اختلافات خواهد بود که خدمتی بزرگ به امنیت جمعی منطقه ای است. 
کشورهای فوق دارای اشتراکات فراوانی هستند که می توانند به آن ها اتکا کنند و در قالب یک سازمان منطقه ای بر اساس اصل "همکاری و مشارکت" فعالیت نمایند ولیکن متاسفانه این کشورها نقاط مشترک را کنار گذاشتند و به خاطر قدرت طلبی ناشی از تفکرات حزبی و ایدئولوژیک از یک سو و سیاست های تفرقه افکنانه اسرائیل و قدرت های فرامنطقه ای از دیگر سو، دچار اختلاف شدند که حاصل جمع آن، وضع نا امن و تاسف باری است که بر منطقه حاکم شده و منطقه به انبار باروتی تبدیل شده که می تواند در هر زمان، بر اثر یک حادثه کوچک، فاجعه ای بزرگ بیافریند .
کد مطلب: 155295
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *