۰
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

جراحی اقتصادی بدون برجام، نافرجام است

علی اکبر مختاری
دولت سیزدهم به سبب روحیه جهادی و انقلابی در همه حوزه ها به ویژه اقتصاد، انقلابی عمل میکند و جراحی اقتصادی که پیش تر وعده داده بود نهایتا اجرایی کرد.
جراحی اقتصادی بدون برجام، نافرجام است
دولت سیزدهم به سبب روحیه جهادی و انقلابی در همه حوزه ها به ویژه اقتصاد، انقلابی عمل میکند و جراحی اقتصادی که پیش تر وعده داده بود نهایتا اجرایی کرد. در این جراحی اقتصادی که هدف آن برقراری عدالت و از بین بردن قاچاق کالاهای اساسی به خارج از مرزها بیان شده است با آزاد سازی قیمتها و جایگزینی پرداخت یارانه نقدی طراحی شده است. برای مدت دوماه مبالغی بعنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است و در مقابل قیمت 4 قلم از کالاهای اساسی شامل لبنیات، روغن، مرغ و تخم مرغ آزاد شده و این کالاها در بازار مشمول افزایش قیمت  300 تا 400 درصدی است. بیان چند نکته در این خصوص حائز اهمیت است.
بخشی از جامعه نسبت به این برنامه دولت معترض هستند ودر برخی شهرها مخالفین با شعارهای هنجارشکنانه به خیابان ها آمده اند. در واقع انگیزه این اعتراضات نیز  عدم اعتماد مردم به دولت است. چون در دولتهای گذشته با توجه به اصلاحات اقتصادی که اجرا شده، بخشی از وعده های مسئولین برای جبران گرانی ها و بهبود معیشت مردم عمل نشده  و هر دوره با هر تصمیم کلان اقتصادی دولت به نفع خود پیش رفته و  شرایطی سخت تر بر مردم تحمیل شده است. لذا در افکار عمومی با توجه به ذهنیت گذشته حرف و عمل دولت اعتبار نداشته و در این جراحی بزرگ نهایتا مردم متضرر میشوند و موج بزرگ گرانی ها محدود به 4 کالای اعلام شده نیست و به همه کالا ها و خدمات سرایت خواهد کرد و هزینه زندگی مردم چند برابر یارانه واریزی افزایش می یابد.  
یکی از انتقاداتی که مخالفین به دولت قبل داشتند محافظه کاری و عدم تحرک میدانی دولتمردان بود و مخالفان معتقد بودند بخش عمده مشکلات از رویکرد بازاری،  اقتصاد آزاد و عدم پویایی دولت است و  دولت اعتدال معیشت مردم را به مذاکرات هسته ای گره زده است. در دولت سیزدهم تلاش مضاعف و مقاومتی متعصبانه شکل گرفته است که اعلام کند مسیر و روش ما در همه حوزه ها بر خلاف رویکرد دولت گذشته است و این دولت انقلابی و جوان و پرتلاش است و برخلاف دولتمردان گذشته با کار میدانی و سرکشی های سرزده به همه اماکن و  بازارها بر همه مشکلات فائق آمده است. در این دولت  اعتقادی به حل ریشه ای مسئله نیست و مسائل اقتصادی با روحیه  انقلابیگری با دستور و بخشنامه و با تهدید و زور اجرا میشود در صورتیکه به نظر کارشناسان در حوزه تجارت و بازار، روحیه انقلابیگری جایگاهی ندارد. حل مسائل اقتصادی با دستور و بخش نامه و شتابان موجب بحرانهای اجتماعی میشود و آسیب زاست و برای رفع موانع نیاز به برنامه جامع دراز مدت و همراهی و اقناع جامعه است.     
نکته مهم این ماجرا عدم توجه دولت به ریشه اصلی بحران است. در یک دهه گذشته همه مشکلات اساسی ایران که دولت و ملت را درگیر کرده است در تحریم و  انزوای بین المللی است. بسته شدن راه تجارت و بازرگانی، گرانی و تورم هزار درصدی، کوچک شدن سفره مردم، افزایش قاچاق کالا و ارز و هزاران مشکلات فرهنگی و اجتماعی همه از تحریم و سپس افزایش نرخ ارز آغاز شده است. با تجربه چند دهه گذشته این واقعیت و حقیقت نزد مردم مکشوف و محسوس است که علت العلل این مصیبتها نرخ ارز است و ارز متغیر اصلی بوده و اختیار آن نیز دست دولت است. همیشه با کاهش نرخ ارز قیمت همه اقلام کاهشی میشود و حباب قیمت و تورم واقعی و  تورم انتظاری شکسته میشود. لذا همانگونه که در دولت گذشته نیز تجربه شد با اجرای توافق برجام همه انحرافات و بیراهه رفتن در اقتصاد به مسیر اصلی خود بازگشت و ثبات و تعادل پس از برجام رضایت جامعه و دولت را به همراه داشت.
دولت انقلابی با تصمیمات یکجانبه و شتابان، خود را درگیر بحرانهای اجتماعی و امنیتی کرده است در صورتی که با تکیه بر مسئله اصلی که رفع تحریم و برگشتن آرامش به بازار و تک نرخی شدن ارز است و با عادی سازی رابطه تجاری با دنیا با روشی بهتر و آسان با دیپلماسی و مذاکره  می توان جراحی اقتصادی را در آرامش و رضایت پیش برد.
 
کد مطلب: 163610
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *