۱
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰

چالش فراکسیون های قومیتی با امنیت ملی

روح اله اسلامی
چالش فراکسیون های قومیتی با امنیت ملی
برخی از نمایندگان مجلس وظیفه نمایندگی را که در قانون اساسی به عنوان کارویژه ای ملی تعریف شده است فراموش کرده اند و با در دسترس قرار دادن نمادهای قومیتی در پی تشکیل فراکسیون قومیتی هستند. ایران بعد از انقلاب مشروطه از شکل ملوک الطوایفی ممالک محروسه ایران خارج و دارای پرچم، زبان، ملت، دولت، حکومت، حاکمیت یکدست بر جغرافیای کشور ایران شد. دولت ایران نزاع های قومیتی و شکاف های انتسابی برآمده از تاریخ را کنار نهاد و با استفاده از تقسیمات استانی سیاست گذاری های مختلف صورت گرفت. اکنون به بهانه دفاع از زبان ها، فرهنگ ها، نژادها و قومیت ها تعدادی از نمایندگان مجلس، فراکسیون ترک زبانان مجلس را تاسیس کرده اند و اقدام به تعیین رئیس و نائب رئیس، سخنگو کرده اند. این اقدام تهدیدی جدی علیه امنیت، همبستگی، یکپارچگی دولت – کشور ایران و سیاستی است که می تواند در راستای تقویت شکاف های سیاسی ارزیابی شود.
گروهی که روایت ها و سرشت سیاست نظری و عملی را نمی دانند فارغ از تبعات امنیتی اقدام به تاسیس فراکسیونی کرده اند که بازگشت به سیستم ممالک محروسه و تقویت شکاف های قومیتی را نتیجه خواهد داد. ایران کشوری یکپارچه، تداومی و دارای فرهنگ ملی است اما گاهی برخی از اقدامات سیاستمداران به اسم حقوق بشر، دموکراسی، فدرال سازی ایران مبنای دولت را نشانه رفته و باعث کمرنگ شدن حاکمیت مطلقه حکومت بر قلمروی سرزمینی ایران می‏گردد. اگر چند نماینده، سعی در تقویت شکاف های قومیتی و سوق دادن ایران به دولت های شکننده دارند باید افکار عمومی را نسبت به ارتجاعی که قصد ساختن لویی جرگه در ایران را دارد آگاه ساخت. ایران به تمام معنا در خطر است و با توجه به پایگاه های نظامی آمریکا و ناتو در اطراف مرزهای ایران، سیاست های جنگ طلبانه و توسعه گرایانه عربستان و ترکیه و به راه افتادن جنبش های تروریستی در همسایگی ایران باید جلوی اقدامات قومیتی را گرفت. هر گونه اقدامی که شکاف های انتسابی و تاریخی را احیا کند و قصد داشته باشد با تقلید از دولت های تازه تاسیس مبنایی جدید بر سنت دیرپای دولت ایران تاسیس کند خطری است در راستای زیر سوال بردن مناقع ملی ایران. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان و مجلس را کارویژه ملی بخشیده است در حالی که اقدامات گروهی، ایران را به سمت دولت های با چالش قومیتی و مذهبی خواهد کشاند.
رهبری نظام چندی پیش با خردمندی سیاست های کلی نظام انتخابات را تعیین کردند و در گزاره های اساسی در مورد ورود مباحث قومیتی به انتخابات هشدار دادند. در حالی که نمایندگان مجلس از سوی شهروندان به قصد نمایندگی دولت و ملت ایران تعیین شده اند اما برخی از آنها بعضا با سواستفاده از احساسات قومی و مذهبی سعی دارند با فدا کردن منافع ملی جایگاه فردی خویش را مستحکم سازند. این سیاست باعث تقویت و شکل گیری هویت های تاریخی فروملی و ورود آنها به عرصه کشمکش های استانی و در نهایت هم مرزی آنها با روایت های ضد ایرانی در همسایگی ایران خواهد انجامید. اقداماتی که در مشروطه، بحران سیاسی سال 1324، نهضت ملی شدن نفت و ابتدای انقلاب اسلامی سرباز کرد و کشور را تا آستانه فروپاشی و تجزیه فرو برد.
تفکرات ابزاری و مهندسی گرایانه در قوه مجریه چندان به این موضوع آگاه نیست. سخنگوی دولت این اقدام عجیب را که مغایر سیاست های کلان و استانی کشور و امکانی جهت فعال شدن شکاف های سیاسی است، تایید کرده است. در مقابل سیاست گذاری لویی جرگه سازی به هدف خلق دولت شکننده و ورشکسته و ناتوان در برابر شکاف های فعال شده باید شورای عالی امنیت ملی کشور این موضوع را مورد تاکید قرار دهد. فراکسیون قومیتی بازگشتی ارتجاعی در راستای نابودسازی دولت مرکزی و از بین بردن وحدت ملی ایران آگاهانه از خارج و ناآگاهانه از داخل دنبال می‏گردد. تشکیل فراکسیون قومی قبیله ای تهدیدی است برای امنیت ملی ایران و دورنمایی نامطلوب برای کشور بازنمایی خواهد کرد.
کد مطلب: 63465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *