۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۰
پکن یا باید تسلیم ترامپ شود یا جنگ تجاری با آمریکا را بپذیرد

چین، کره شمالی را می‌فروشد؟

دولت آمریکا تنها 10 روز پس از صدور نهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، تحریم‌های جدید یکجانبه‌ای علیه این کشور وضع کرد. تحریم‌های جدید آمریکا اما صرفاً کره شمالی را هدف نگرفته‌اند. این تحریم‌ها چین را هم تهدید می‌کنند.
چین، کره شمالی را می‌فروشد؟
دولت آمریکا تنها 10 روز پس از صدور نهمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی، تحریم‌های جدید یکجانبه‌ای علیه این کشور وضع کرد. تحریم‌های جدید آمریکا اما صرفاً کره شمالی را هدف نگرفته‌اند. این تحریم‌ها چین را هم تهدید می‌کنند.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، ترامپ طی یک فرمان اجرایی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای علیه کره شمالی اعمال کرده است. هدف این تحریم‌ها این است که به کلی مانع تجارت شرکت‌های خارجی با کره شمالی در همه حوزه‌های اقتصادی، از جمله انرژی، دارو، معدن، منسوجات، صنایع حمل و نقل و بالاخره حوزه بانکی شود.
ترامپ اعلام کرده است که بانک‌ها  باید تصمیم بگیرند یا با کره شمالی مراوده داشته باشند یا آمریکا. وی گفته است که دسترسی هر بانک یا شرکتی که نقشی در شبکه تجاری کره شمالی داشته باشد به نظام مالی ایالات متحده آمریکا قطع خواهد شد.
ترامپ حتی پیش‌دستی کرده و گفته است که بانک مرکزی چین به بانک‌های این کشور دستور داده تا مراودات بانکی خود با رژیم کره شمالی را متوقف کنند. اما در عمل چنین چیزی رخ نداده و بانک مرکزی چین، چنین دستوری صادر نکرده است! بانک مرکزی چین، 10 روز پیش به بانک‌های چینی گفته که حساب‌هایی که موضوع قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل هستند را به حالت تعلیق درآورند؛ اما دستوری متعاقب فرمان اجرایی ترامپ صادر نشده است.
آمریکا تاکنون به دلیل مراوادات اقتصادی با کره شمالی بانک کوچکی به نام «بانک داندونگ» چین را تحریم کرده است اما بانک‌های بزرگ چینی فعلاً از تحریم‌های آمریکا در امان بوده‌اند. ترامپ با اظهارات اخیر خود خواسته این سیگنال را به چین بفرستد که در صورت تداوم روابط اقتصادی با کره شمالی،  شرکت‌های چینی مزه تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا را خواهند چشید.
چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره شمالی است و بیش از 80 درصد تجارت پیونگ یانگ با چین انجام می‌شود. اما چین بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا نیز است. در سال گذشته، مبادلات اقتصادی چین و آمریکا 578.6 میلیارد دلار بوده، اما کل حجم مبادلات تجاری چین و کره شمالی حدود 5 میلیارد دلار در سال است! آمریکا با استفاده از این اهرم سعی دارد چین را تحت فشار قرار دهد تا از این طریق پیونگ یانگ 100 درصد منزوی شود. آمریکا به صراحت چین را تهدید کرده که اگر خواهان تداوم همکاری‌های اقتصادی با کره شمالی هستید باید محدود شدن دسترسی خود به بازار آمریکا را بپذیرید.
بانک‌های چینی به تنهایی 114 میلیارد دلار دارایی در اقتصاد آمریکا دارند. آمریکا احتمالاً در ادامه به دلیل مراوده با کره شمالی از برخی از این بانک‌ها زهر چشم بگیرد و آن‌ها را جریمه کند. قبلاً آمریکا بانک‌های اروپایی را به دلیل همکاری با ایران، جریمه کرده بود و این رویه چندان برای وزارت خزانه‌داری آمریکا، ناشناخته نیست.
رهبر کره شمالی در اظهارتی ترامپ را یک «دیوانه روانی» و «پیر خرفت آمریکایی» خطاب کرده تا پاسخی به «راکت مَن» ترامپ داده باشد. کره شمالی گفته است که ممکن است یک بمب هیدروژنی بسیار قوی را در اقیانوس آرام آزمایش کند. رهبر کره شمالی در پاسخ به این تهدید ترامپ که گفته بود کره شمالی را به طور کامل نابود می‌کند، گفته است که آمریکا با «بزرگ‌ترین و شدیدترین اقدام متقابل در طول تاریخ» روبرو خواهد شد. این فضا نشان می‌دهد که تنش‌های بین واشنگتن و پیونگ یانگ همچنان ادامه دارد و حتی آمریکا ممکن است در ادامه تحریم‌های یک‌جانبه شدیدتری علیه این کشور وضع کند. این امر باعث خواهد شد تا شرکت‌های چینی نیز بیشتر در معرض فشارها واشنگتن قرار بگیرند.
علاوه بر بانک های چینی، شرکت‌های نفتی چینی نیز ممکن است در معرض جریمه‌های ایالات متحده آمریکا قرار بگیرند. کره شمالی 15 هزار بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی وارد می‌کند که تقریباً همه آن را چین تأمین می‌کند. حالا به خاطر 15 هزار بشکه نفت در روز، که عدد بسیار ناچیزی است، شرکت‌های نفتی چین باید ترس شدیدی را تجربه کنند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی اخیراً در اقدامی بی‌سابقه رسانه‌های چینی را مورد انتقاد قرار داده و گفته که پیونگ یانگ را رها کرده و طرف واشنگتن را گرفته‌اند. اما مسأله به این سادگی نیست و پکن به این راحتی حاضر نخواهد شد با تسلیم شدن در برابر واشنگتن و رضایت دادن به سقوط دولت کره شمالی، توزان قوا در شبه‌جزیره کره را به ضرر خود بر هم بزند. در واقع، زور سیاست و محاسبات ژئوپلیتیک آن‌قدر هست که اقتصاد آن را نادیده نگیرد!
تجارت یک خیابان دوطرفه است و اگر آمریکا شرکت‌های چینی را تحریم کند، دولت چین ممکن است دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند و دسترسی شرکت‌های آمریکای به بازار چین را محدود کند. فراموش نکنیم که اپل به تنهایی در سال 2016، 48 ملیارد دلار درآمد از بازار چین داشته است، یعنی معادل 23 درصد کل درآمدهای این شرکت! شاید اقدامات دولت ترامپ بیش از آن که تسلیم پکن را به همراه داشته باشد، جنگ تجاری بین آمریکا و چین را به همراه داشته باشد.
 
کد مطلب: 74277
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *