۲
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱

دلایل حمایت از نماینده دولت در خوزستان

سعید آل کثیر*
ابتدا شمه ای از انتخاب آقای غلامرضا شریعتی و انتصاب او به عنوان استاندار خوزستان را شرح می دهم. برکناری آقای مقتدایی پروسه ای بود که چندین ماه طول کشید، اما یکسری عوامل باعث تسریع در این روند شد.
دلایل حمایت از نماینده دولت در خوزستان
ابتدا شمه ای از انتخاب آقای غلامرضا شریعتی و انتصاب او به عنوان استاندار خوزستان را شرح می دهم. برکناری آقای مقتدایی پروسه ای بود که چندین ماه طول کشید، اما یکسری عوامل باعث تسریع در این روند شد.
از عوامل برکناری آقای مقتدایی مخالفت قریب به اتفاق فعالان سیاسی و اجتماعی استان علی الخصوص اصلاح طلبان بصورت عام و اصلاح طلبان عرب بصورت خاص و همچنین پیگریهای مستمر شورای مشترک فعالان عرب و نشست های متعدد این فعالان با مسئولان مختلف و بلند پایه کشوری و استانی بود. از جمله نشست شورای مشترک با آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور در زمستان  ۹۴ در محل وزارت کشور با حضور آقای خبیر معاون سیاسی وقت در استان خوزستان بود که بصورت کاملاً شفاف و مستدل با ارائه آمار مستند مشکلات استان خوزستان و تبعیضی که در حق مردم عرب صورت میگرفت را به سمع و نظر وزیر محترم کشور رساندند. پس از اجماع کلی دولت و استقبال فعالان سیاسی استان از برکناری مترقبه و قابل پیش بینی آقای مقتدایی پروسه انتخاب استاندار خوزستان کلید خورد. پس از اجماعی که در انتخابات مجلس دهم و حمایت همه جانبه احزاب اصلاح طلب و فعالان سیاسی اصلاح طلب از لیست امید و پیروزی این لیست بود، شروع مجلس دهم با انتخاب استاندار خوزستان مقارن شده بود، انتخاب اصلاح طلبان و فعالان سیاسی استان این بود که از گزینه اصلاح طلب بومی استفاده شود. در همین راستا شورای هماهنگی اصلاح طلبان آقای کیانوش را بعنوان گزینه خود انتخاب و به تهران معرفی کردند که این گزینه بنا به دلایلی مورد قبول مرکز قرار نگرفت. عده ای از اصلاح طلبان عرب که بخش عمده ای از نیروهای فعال عرب را شامل می شدند گزینه حیصمی و شریعتی را در تهران مطرح کردند و به تهران نزد بسیاری از بزرگان اصلاحات رفته و گزینه مورد نظر خود را (حیصمی و شریعتی) معرفی کردند. اما از همان آغاز کار جهت معرفی گزینه اصلاح طلب بومی با مخالفت شدید عده ای اندک که بر همگان عیانند روبرو شدند و آنها گزینه خود آقای حسینی و زبردست را معرفی کردند، آقای حسینی از اهالی اصفهان و مدتی استاندار سیستان و بلوچستان بود و زبردست استاندار همدان. حسینی کسی است که معتقد است به هر طریقی شده باید آب مورد نیاز فلات مرکزی از آبهای خوزستان تأمین شود. به گونه ای که ۴ ماه پس از شکست پروژه استاندار شدن ایشان در خوزستان در یک موضع گیری، هر گونه مخالفت با انتقال آب به فلات مرکزی را غیر مسئولانه و آیات عظام استان را که در موضع گیری های خود مخالفت خود را با انتقال آب به اصفهان اعلام کرده بودند متهم به نداشتن عرق بومی کرد.
به هر حال این پرسش در ذهن متبادر می شود که چرا عده ای برای آمدن حسینی بعنوان استاندار خوزستان زمین و زمان را بهم دوختند و حتی مسئولین را از انتخاب استاندار بومی برحذر می داشتند و در حضور مسئولان بلند پایه دولتی اعلام کردند که اگر گزینه بومی انتخاب شود در استان خوزستان نا امنی بوجود میاید.
به هر حال شریعتی بعنوان استاندار خوزستان انتخاب شد و مورد استقبال اکثر قریب به اتفاق فعالان و شهروندان قرار گرفت. او از ساعات اولیه شروع بکار، باب تعامل و مشورت با همۀ گروه ها و احزاب و اقوام و حتی مخالفان خود را نیز گشود. شریعتی معتقد است که جهت توسعه استان بایستی همه دست به دست هم دهند تا استان را از این عقب ماندگی که میراث چندین ساله و یادگار مسئولان قبلی و بدلیل شرایط استان و اقلیمی و کشوری بوده حتی المقدور برهانیم. بر همین اساس به بررسی علل و عوامل عدم توسعه یافتگی و عقب ماندگی و محرومیت استان پرداخته است. دکتر شریعتی خود از جنس اصلاحات و هزینه داده اصلاحات بوده و با اکثر فعالان سیاسی اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی آشنایی کامل داشته و با مشکلات آنها نیز آشنا بود. او با ملاقات ها و سفرهای متعدد به شهرهای مختلف سعی در شناخت دقیق معضلات و محرومیت ها داشته و تا جائیکه توانسته سعی در رفع این محرومیت ها داشته است. مطمئناً مشکلات و معضلات خلق الساعه نبودند و به دلایل عدیده از چندین سال تل انبار شده و حاصل مدیریت های قبلی استان و کشوری بخصوص دولت نهم و دهم بود.
شریعتی با پشتکار و دلسوزی و اهتمام غیر قابل وصفی و از ساعات اولیه، با سعی و تلاش جهت رفع محرومیت ها با حضور مداوم خود در مناطق محروم شهری و روستایی کارش را شروع کرد به گونه ای که در مناطقی که به جرأت میتوان گفت هیچ مسئول بلندپایه استانی تاکنون یایش به آنجا نرسیده بود حسب نیاز بارها سرزده و نهایت سعی را جهت رفع مشکل کرده است .
او به سه شاخص که در واقع شاخص های اصلی توسعه یافتگی است تأکید دارد، آموزش و پرورش- راه و ترابری – بهداشت و درمان.
در نبود اعتبارات کافی جهت تکمیل پروژه های زمین مانده، و استارت پروژه های جدید، او تلاش مضاعفی جهت جذب اعتبارات از طریق رایزنی با مسئولان کشور و همچنین فشار به سازمانها و وزارتخانه های متمول از جمله وزارت نفت بابت تأمین اعتبار پروژه ها برای رفع محرومیت ها داشته است. همگان می دانند چندین دهه است منطقۀ غیزانیه که بزرگترین تولید کننده نفت کشور است، روستاهای مجاور چاههای نفت از آب آشامیدنی سالم و داشتن مدارس مناسب و مراکز بهداشت و درمانگاه محروم بوده است که استاندار خوزستان با فشار به وزارت نفت پروژه ۵۰ میلیارد تومانی تأمین آب شرب بطول ۳۰ کیلومتر را اجرا کرده و در شرف اتمام است که روستاهای بخش غیرانیه از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.
احداث ۱۲ مدرسه در روستاهای غیزانیه  و ۶۰ کیلومتر جاده های روستایی از اعتبارات نفت، رسیدگی به مناطق کم برخوردار شهری و سعی در رفع معضلات آنها از جمله آب و فاضلاب ملاشیه، راه اندازی تصفیه خانه متروکه یکی از شرکتهای مجاور ملاشیه و موظف کردن آن شرکت به تأمین آب آشامیدنی ملاشیه و سایر مناطق مجاور.
در شهرستان کارون بدلیل توسعه غیر متوازن، استاندار با نگاه ویژه و تأمین اعتبارات و افزایش ۳۰۰ درصد ارزش افزوده سعی در رفع مشکلات آب و فاضلاب آن داشته و بیشتراز ۱۳ بار به این شهرستان سرکشی کرده و چندین شورای اداری را در این شهرستان برگزار کرده است. شریعتی در جذب اعتبارات جهت آب و فاضلاب استان ۲۳ هزار میلیارد تومان به استان آورده که در یک افق ۳ ساله این پروژه ها بایستی به اجرا درآمده و جذب اعتبار شود تا مشکلات فاضلاب شهرستانها رفع شود.
تکمیل و راه اندازی جاده و بیمارستانهای نیمه تمام استان در منطقه دشت آزادگان، شروع فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در احیای اراضی که در دو سال آینده بایستی به اتمام برسد و یکی از بزرگترین طرحهای استان در طول ۴۰ سال انقلاب بوده، علاوه بر احیاء اراضی منجر به تأمین آب مورد نیاز و تثبیت مالکیت کشاورزان میشود، مجاب کردن وزارت نیرو جهت تأمین آب مورد نیاز طرح و ایجاد شبکه آبیاری که بلطبع وقتی وزارت نیرو مجبور به تأمین آب مورد نیاز شد، دیگر برای همیشه موظف به تأمین آن خواهد بود، یکی از معضلات کشاورزان در استان در سالهای گذشته مشکل عدم تأمین آب مورد نیاز از جانب سازمان اب و برق در کشت تابستانه بوده و همه ساله کشاورزان این مشکل را داشته اند، بعد از آمدن دکتر شریعتی این مشکل رفع و امسال بالغ بر 42 هزار هکتار کشت شلتوک داشته ایم که بخش اسماعیلیه از شهرستان اهواز به تنهایی ۱۲هزار هکتار کشت شلتوک داشته و این باعث رونق گرفتن اقتصاد منطقه و رفع مشکلات کشاورزان را در پی خواهد داشت.
قبل از پذیرش مسئولیت استانداری خوزستان توسط آقای شریعتی استان خوزستان با مشکلات عدیده زیست محیطی، ریزگردها، بحث انتقال آب، تبعیض و عدم توسعه بافتگی روبرو بود که شریعتی سعی در رفع این مشکلات کرد و در بحث زیست محیطی با پی گیری دائم و جدی سبب حضور مداوم مسئولین بلند پایه کشوری از معاونت های ریاست محترم جمهور گرفته تا وزرا و جذب اعتبارات ویژه شد به گونه ای که شاهد شروع پروژه های کشت اراضی  بیش از ۵۰ هزار هکتار از کانونهای ریز گرد شده و هورالعظیم که یکی از بزرگترین کانونهای عمده ریز گرد است آب مورد نیاز آن تامین و آبگیر شده است. در بحث انتقال آب جهت مصارف غیر شرب به فلات مرکزی موضعگیریهای مثبت داشته و درخصوص رفع تبعیض نگاهی دقیق تر و وسیع تر داشته بگونه ای که معتقد است رفع تبعیض فقط در دادن چند پست مدیریتی نیست و ضمن اینکه مطرح کردن و سعی در رفع ان را لازم میداند اما همه آن نیست بلکه باور دارد که نرسیدن آب آشامیدنی سالم، نداشتن فضای آموزشی مناسب، نداشتن حق رقابت سالم جهت ورود به دانشگاهها و نداشتن حق رقابت سالم در استخدامها می تواند از مصادیق بزرگ تبعیض است. لذا باید سعی در رفع تمامی این موارد کرده بگونه ای که مدارس کانکسی در استان نداشته باشیم و در دور افتاده ترین روستاها نیز هموطنانمان امکان تحصیل رایگان و با کیفیت را داشته باشند و امکان رقابت را با سایر مناطق برخوردار جهت ورود به دانشگاهها داشته باشند. شریعتی با مجاب کردن شرکت نفت به تامین ۵۰ میلیارد ریال به مدت ۵ سال تدریس رایگان کلاسهای کنکور در مناطق سوسنگرد و هویزه خدمت ویژه ای به دانش آموزان عزیز این منطقه کرده است. در بسیاری از مناطق محروم سازمان نوسازی مدارس را موظف کرده است تا قبل از شروع سال تحصیلی مدارس را تجهیز کنند و اعتبارات لازم را نیز تامین کرده است .
اما درخصوص دغدغه دوستان و همراهان عزیز فعالان عرب که خود بنده نیز از این مجموعه و عضو شورای مشترک فعالان هستم باید عرض کنم همانطور که اطلاع دارید سال ۹۴ با مکاتباتی که با ریاست محترم جمهور و ارائه آمار درخصوص تبعیض صورت پذیرفت او با دستور به مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری خواهان پیگیری این موضوع شد به همین دلیل با اتاق فکر استان که زیر مجموعه ای از مرکز مطالعات است مکاتباتی شد و خواهان رسیدگی به موضوع شد. اگر حضور ذهن داشته باشم دو سوال مطرح شده بود آیا این آمار صحت دارد؟ اگر صحت دارد چه عاملی باعث شده که خروجی اینچنین باشد و آیا مسئولین استانی عاملش بوده اند؟ یا نگاه مرکز اینچنین است؟
 اتاق فکر استان از فرهیختگان و اساتید دانشگاه تشکیل شده با جلسات متعدد و نشست با فعالان عرب به بررسی آمار پرداخت که در نهایت با تهیه یک آمار مقایسه ای مراتب را با مرکز مکاتبه و اعلام نظر کردند در این آمار ضمن تاکید بر صحت آمار ارائه شده به مرکز، آمار مقایسه ای را در دولتهای آقای خاتمی و احمدی نژاد و 2 ساله اول در دست آقای روحانی ارائه دادند که در آن سهم مردم عرب از پستهای مدیریتی در استان را در دولت خاتمی ۱۴ درصد، دولت احمدی نژاد ۱۲ درصد و دولت روحانی ۸ درصد ذکر کردند که بدین ترتیب این سیر نزولی، خلق الساعه نبوده است.
آقای شریعتی بـــه محض استلام مسئولیت همگام با سایر تلاش ها، نگرانیها و دغدغه ها جهت رفع تبعیض در خصوص پست ها و مدیریت ها نیز تلاش خود را کرده که چندین معاونت و مدیر کل ستادی و غیر ستادی حداقل ده مورد و  در فرمانداریها و بخشداریها نیز چندین مورد داشته  این گام را برداشته است. برای رسیدن به حالت ایده آل فاصله زیادی داریم اما این گامها را مثبت ارزیابی می کنیم.
در حال حاضر اکثر احزاب اصلاح طلب استان خوزستان خواستار ثبات مدیریتی در استان و ابقای شریعتی هستند. بنده نیز به عنوان عضو شورای مشترک فعالان عرب و مجمع اصلاح طلبان استان خوزستان و عضو حزب اتحاد ملت ایران بر این عقیده ام که ادامه فعالیت آقای شریعتی در پست استانداری خوزستان موجب کاهش محرومیتها و ایجاد توسعه متوازن در استان و رضایتمندی همه هم استانی های عزیز خواهد شد و اندک کسانی که به نام اصلاحات ساز مخالفت با ایشان را می زنند نباید از نام حزب یا احزاب اصلاح طلب مایه بگذارند و از احتکار نام حزب سوء استفاده کنند .
*فعال سیاسی اجتماعی
 
کد مطلب: 74563
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *