۰
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۳
بروکسل آماده مواجهه با «برگزیت بدون توافق» می‌شود

جدال با مرغ یک پای لندن

رهبر حزب کارگر: «ترزامی» آماده سوق دادن بریتانیا به سوی یک پرتگاه است
شمارش معکوس برای اجرای طلاق لندن از اتحادیه اروپایی آغاز شده است اما سرگیجه درباره «برگزیت» تشدید شده است. هفته گذشته پارلمان بریتانیا در یک رای گیری تاریخی با مفاد تفاهم برگزیت که نخست وزیر این کشور دست یافته بود، به شدت مخالفت کرد. «ترزا می» چهارشنبه شب تنها 19 رای توانست از سقوط فرار کند اما جایگاه خانم نخست وزیر به شدت متزلزل است.
جدال با مرغ یک پای لندن
شمارش معکوس برای اجرای طلاق لندن از اتحادیه اروپایی آغاز شده است اما سرگیجه درباره «برگزیت» تشدید شده است. هفته گذشته پارلمان بریتانیا در یک رای گیری تاریخی با مفاد تفاهم برگزیت که نخست وزیر این کشور دست یافته بود، به شدت مخالفت کرد. «ترزا می» چهارشنبه شب تنها 19 رای توانست از سقوط فرار کند اما جایگاه خانم نخست وزیر به شدت متزلزل است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، بر اساس لایحه‌ای که هفته گذشته به تصویب رسید، دولت 3 روز فرصت دارد تا طرح پیشنهادی دولت برای اصلاح توافق برگزیت را به مجلس ارائه دهد. این طرح قرار است روز دوشنبه در پارلمان ارائه و یک هفته بعد به رأی گذاشته شود.
او تاکنون با رهبران احزاب پلید کمرو، لیبرال دمکرات، حزب سبز و اتحادگرای دمکراتیک ایرلند ملاقات کرده‌ اما «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر حاضر به پذیرش وی نشد. نخست وزیر از کوربین به شدت انتقاد کرده است اما طراح موضوع عدم کفایت خانم می که حمایت اروپایی‌ها و نظرسنجی‌ها را می بیند حاضر به عقب نشینی نیست.
مهم ترین موضع گیری دیروز از سوی « نایجل فاراژ» حامی سرسخت برگزیت  مطرح شد که گفت: «در شرایط فعلی احتمال این مساله که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تعویق بیفتد و حتی رفراندوم مجددی درباره برگزیت برگزار شود، وجود دارد.»
در همین حال، «تونی بلر» نخست وزیر سابق بریتانیا، تعویق در تاریخ خروج از اتحادیه اروپا را بعید دانسته است. او به بی‌بی‌سی گفته است: «اگر من رئیس دولت بودم، با اروپا بر سر شروط تمدید زمان خروج مذاکره می‌کردم.» بلر پیش‌تر گفته که تنها راه خروج از هرج و مرجی بزرگ در بریتانیا، برگزاری یک رفراندوم دیگر درباره برگزیت است.
اگر نخست وزیر بریتانیا به تکرار همه پرسی تن بدهد، طرح طلاق لندن با شکست مواجه خواهد شد. آمار منتشرشده در نظرسنجی موسسه« یوگو» حاکی است که در صورت برگزاری مجدد همه ‌پرسی برگزیت 56 درصد به ماندن و 44 درصد به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد.
در همه پرسی سال 2016 میلادی، 51.8 درصد مردم انگلیس به خروج و 48.1 درصد دیگر به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند. بسیاری از کارشناسان همان موقع معتقد بودند که اختلاف کم آمار طرفداران و مخالفان برگزیت نمی‌تواند پشتوانه کافی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شمار رود.
ظرف روزهای آینده و با نزدیک شدن به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، بیشتر نظرسنجی‌ها نیز حاکی است که نوسانات اقتصادی، افزایش نسبی قیمت‌ها و کاهش ارزش پوند در کنار بروز بحران‌های سیاسی در ماه‌های اخیر، مردم این کشور را به‌شدت پشیمان کرده و گزینه برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت را برجسته تر است.
 
بریتانیا در لبه پرتگاه
«جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون دولت بریتانیا، در یک سخنرانی در شهر ساحلی‌هاستینگ با انتقاد از رویکردهای خانم می‌گفته است: «به نظر می‌رسد ایشان آماده سوق دادن کشور به سوی یک پرتگاه است.» کوربین یادآوری کرد که ترزا می برای کسب اکثریت آرا در پارلمان، باید پیشنهادهایی عملی برای آینده مناسبات با اروپا داشته باشد.
کوربین می‌گوید شواهد موجود نشان‌می‌دهند که ترزا می می‌خواهد بدون مشارکت سایرین بحث برگزیت را پیش ببرد: «تکرار می‌کنم که آمادگی ما برای مذاکره درباره برگزیت با دولت، مشروط به همفکری و توافق با پیشنهادهای سایر احزاب است.»
حزب کارگر و سایر منتقدان خانم می معتقدند که او بر سر جزییات خروج و در مذاکرات بروکسل با نمایندگان اتحادیه اروپا، امتیازهای زیادی داده که هزینه‌های زیادی روی دوش بریتانیا می‌گذارد.
 
آغوش گرم اروپایی
در حالی که شمارش معکوس برای خروج  بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز شده است، «آنگرت کرامپ کارن باوئر» رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی آلمان در درخواستی دقیقه نودی به سیاستمداران، صاحبان صنایع و هنرمندان آلمانی پیوست و از بریتانیا خواست که در اتحادیه اروپا باقی بماند. آنان در نامه‌ای که در روزنامه تایمز منتشر شد، نوشتند: «این قاره بدون ملت بزرگ شما چیزی که امروز هست، نخواهد بود.»
در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی خود را  آماده مقدمات "خروج نامنظم" بریتانیا از اتحادیه می‌کنند. ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه روز پنجشنبه ۱۷ ژانویه از به جریان افتادن طرحی یک میلیون دلاری برای این خروج خبر داد که فاقد توافق‌نامه است. فیلیپ توضیح داد که این طرح از آوریل ۲۰۱۸ آماده بوده و دولت فرانسه مسئولیت داشته که از منافع شهروندان و کشور در این زمینه دفاع کند.
ادوارد فیلیپ از تصمیم مجلس عوام بریتانیا برای رد توافق برگزیت ابراز تاسف کرد و گفت با این اقدام، احتمال هرج و مرج در فرایند خروج بالا می‌رود. نخست وزیر فرانسه اشاره کرد که برگزیت مستلزم ۵۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌ها و بنادر این کشور و استخدام‌های تازه در گمرک است.
اروپایی‌ها که درباره چشم انداز برگزیت دچار سرگیجه شده اند امیدوار هستند که مرغ یک پای لندن را بایک همه پرسی جدید شکست دهند.
 
احتمال عزل خانم می
احزاب  کارگر و محافظه‌کار به عنوان احزاب اصلی، اکثریت آرا در پارلمان بریتانیا را ندارند. خانم می برای جلب رضایت احزاب دیگر، ممکن است پشتیبانی جناح راست حزب محافظه‌کار را از دست بدهد. امروز بزرگ ترین دغدغه اروپا و خود بریتانیایی‌ها اجرای برگزیت بدون تفاهم یعنی NO DEAL BREXIT است.  براین اساس، در خروج بدون توافق، بریتانیا اتحادیه اروپا را بدون امضای توافقنامه‌ای رسمی ترک خواهد کرد. در تاریخ از پیش تعیین شده، بریتانیا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.در این وضعیت تمام ارتباطات لندن با بروکسل قطع خواهد شد.
در صورت اجرای برگزیت بدون تفاهم، صادرات محصولات ساخت بریتانیا با عوارض سنگین اروپایی مواجه خواهد شد و بورس لندن به شدت سقوط خواهد کرد. گفتنی است که بریتانیا از سوی اتحادیه اروپا به عنوان کشور سوم مورد برخورد قرار می‌گیرد و امور تجاری این کشور تحت قوانین سازمان تجارت جهانی انجام خواهد شد.
مهمترین تهدید یا همان لبه پرتگاه، تجزیه بریتانیا است. رفتار ایرلند شمالی و اسکاتلند از بریتانیا با توجه به تمایل شدید آنها برای تجارت با اروپا به شدت خطرناک است.
اگر ترزا می برگزیت بدون توافق را بپذیرد آراء نمایندگان مخالف اتحادیه اروپا در حزب محافظه‌کار را جلب و در مقابل آراء نمایندگان موافق اروپا در این حزب و به احتمال فراوان آرای اکثریت نمایندگان احزاب مخالف را از دست خواهد داد.
در مقابل، اگر او برگزیت بدون توافق را کاملا رد کند به احتمال فراوان آراء زیادی از نمایندگان حزب کارگر و طرفداران اروپا در حزب محافظه‌کار را جلب خواهد کرد ولی در مقابل آراء محافظه‌کاران طرفدار برگزیت را از دست خواهد داد که معتقدند تهدید به خروج بدون رسیدن به یک توافق یک برگ مهم در چانه‌زنی با اتحادیه اروپاست.
گزارش: علی ودایع
 
کد مطلب: 101289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *