۰
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲
همه‌ی صندوقهای صدقات تا سه سالِ دیگر الکترونیکی می‌شوند

آیا ایده‌ی‌ صندوق صدقه‌ی هوشمند دزدی است؟!+اسناد

تا سه سالِ دیگر همه‌ی صندوقهای فلزیِ صدقات با صندوقِ صدقاتِ الکترونیکی جایگزین خواهند شد.
تا سه سالِ دیگر همه‌ی صندوقهای صدقات الکترونیکی می‌شوند.
تا سه سالِ دیگر همه‌ی صندوقهای صدقات الکترونیکی می‌شوند.
تا سه سالِ دیگر همه‌ی صندوقهای فلزیِ صدقات با صندوقِ صدقاتِ الکترونیکی جایگزین خواهند شد.
به گزارشِ «مردم‌سالاری آنلاین»، هم‌اکنون ۳۸ هزار صندوقِ بزرگ در گذرها و میدانهای شهرهای ایران و همچنین ۴۵۰ هزار صندوقِ کوچکِ خانگی در استانِ تهران و روی‌هم‌رفته هشت میلیون و ۵۰۰ هزار صندوق صدقات کوچک و بزرگ در کشور وجود دارند که در راستای گردآوریِ آسانِ صدقه‌ها، دقتِ بالا در نگهداری، حسابرسیِ سریع و اطمینان‌بخشی قرار است هوشمند شوند. بر همین اساس، از سالِ گذشته نیز بیش از ۳۰۰۰ عدد از این صندوقهای بزرگ از گذرها جمع‌آوری شده‌اند و تا پایانِ سال نیز ۷۰۰۰ عدد دیگر از این صندوقها جمع‌آوری خواهند شد تا اندک‌اندک تا سالِ ۱۴۰۰ همه‌ی صندوقهای بزرگِ فلزی جای خود را به شیوه‌های نوینِ الکترونیکی، دستگاههای عابر بانک، برنامه‌ی هوشمند سامانه‌ی نیکوکاریِ امداد (سنا) و تلفنِ ۷۳۵۵ دهند.
تا پیش از این، نمونه‌هایی از این صندوقهای هوشمند در بخشهایی از کشور راه‌اندازی شده‌اند که از آن میان می‌توان به شش صندوق صدقه‌ی الکترونیکی در چهار ایستگاهِ کرج، اتمسفر، محمدشهر و گلشهر که در استانِ البرز نصب شده‌اند یا ۱۵۰ دستگاهِ پرداخت با کارتِ شهروندی در ایستگاههای مترو و اتوبوسهای تندرو اشاره کرد. در این روش صدقه‌دهندگان می‌توانند صدقه‌های خود را با کارتهای اعتباریِ مترو و اتوبوس به این صندوقها واریز کنند. همچنین، ۲۰ دستگاهِ وب‌کیوسک در جاهایی همچون فرودگاهِ امام و فروشگاهِ شهروند نصب و راه‌اندازی شده‌اند.
هم‌اکنون صدقه‌ها به سه شیوه‌ی سنتی، مکانیزه و الکترونیکی گردآوری می‌شوند تا در زمینه‌ی هزینه‌های زندگی، هزینه‌های مسکن، خدماتِ تحصیلی، درمان، جهیزیه برای نیازمندان و مددجویانِ زیرِ پوششِ کمیته‌ی امداد و ... هزینه ‌شوند.
این کمکهای مردمی چنان رقمِ قابلِ توجهی است که در ۱۰ ماهِ نخستِ امسال تنها از سویِ تهرانیها نزدیک به ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است و گفته می‌شود که کمیته‌ی امداد سالیانه درآمدی نزدیکِ ۱۸۰ میلیارد تومان از صندوقِ صدقات دارد.
همین موضوع دندانِ طمع دزدانِ بسیاری را که بیشتر نیز خیابانگردها و معتادان هستند تیز کرده است تا آنجا که در کمتر کلانشهری شهروندی شاهدِ صحنه‌ی بیرون کشیدن پول از صندوقهای صدقه‌ها با سیمِ مفتول و ... نبوده است و همچنین سرقتِ یکجای صندوق که بارها اخبارِ آن نیز بازتابهایی داشته است. کنون با الکترونیکی شدنِ فرایندِ گردآوریِ صدقه‌ها دزدانِ صندوقهای صدقه بزرگ‌ترین زیانکاران خواهند بود که دیگر نخواهند توانست از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.
 
شکایتِ مبدعِ صندوق صدقه‌ی الکترونیکی از کمیته‌ی امداد
مصطفی دهقان شیری، مبتکرِ یزدی، ایده‌ی «صندوقِ صدقاتِ هوشمند» را در چهارمین جشنواره‌ی ملیِ ایده‌های برترِ یزد در سالِ ۱۳۸۵ به ثبت رساند و از پارکِ علم و فناوریِ یزد که زیرمجموعه‌ی وزارتِ علوم، تحقیقات و فناوری است گواهیِ ثبتِ ایده در این جشنواره را گرفت.
دهقان شیری پس از ثبتِ ایده‌ی خود، در بهمن‌ماهِ ۱۳۸۵، به اداره‌ی کلِ کمیته‌ی امدادِ استانِ یزد مراجعه می‌کند و در آنجا با گرفتنِ معرفی‌نامه‌ای به همراهِ یکی از استادانِ دانشگاهِ آزادِ یزد به معاونتِ مشارکتهای مردمیِ کمیته‌ی امدادِ امام معرفی می‌شود تا در آنجا طرحِ خود را توضیح دهد و تشریح کند.
پس از تبینِ طرحش در نشستی در تهران، قرار بر این می‌شود که طرح را تکمیل کند و باز ارائه دهد. دهقان، سپس، چند ماه به پژوهش و بررسی برای بازنویسی و جمع‌بندیِ طرح می‌گذراند و در همین زمان نیز نظرِ مساعدِ یکی از بانکها را برای تأمینِ اعتبارِ مالیِ این طرح به دست می‌آورد؛ ولی هنگامی که طرحِ جمع‌بندی‌شده و پایانی را ارائه می‌دهد، کمیته‌ی امدادِ امام ارتباطش را با وی کمرنگ و سالِ بعد با همکاریِ یکی دیگر از شرکتها این طرح را به نامِ خود مطرح و اجرا می‌کند.
دهقان پس از آگاهی از بهره‌گیری  کمیته‌ی امدادِ امام از طرحِ او، از آنچه که سوءِ استفاده‌ی کمیته‌ی امداد می‌خواند به سازمانِ بازرسیِ کلِ کشور شکایت می‌کند که از نتیجه‌ی این شکایت اطلاعی در دست نیست.
 
 
کد مطلب: 103077
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *