۰
جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
نگرانی افکار عمومی جهان از تداوم درگیری در سرزمین های اشغالی

درگیری اسرائیل و نیروهای مقاومت چگونه آغاز شد؟

جنگ ناتمام اسرائیل و فلسطین بار دیگر شدت گرفته است. جنگی که توانسته است اخبار مربوط به کرونای مرگبار هندی و آفریقایی را هم تحت الشعاع خود قرار دهد. نتانیاهو اعلام کرده حماس هزینه سنگینی تا این لحظه پرداخته و در روزهای آینده نیز هزینه های سنگین تری پرداخت خواهد کرد. هنیه نیز بعد از موشکباران سرزمین های اشغالی می گوید موازنه قدرت جدیدی شکل گرفته است.
درگیری اسرائیل و نیروهای مقاومت چگونه آغاز شد؟
جنگ ناتمام اسرائیل و فلسطین بار دیگر شدت گرفته است. جنگی که توانسته است اخبار مربوط به کرونای مرگبار هندی و آفریقایی را هم تحت الشعاع خود قرار دهد. نتانیاهو اعلام کرده حماس هزینه سنگینی تا این لحظه پرداخته و در روزهای آینده نیز هزینه های سنگین تری پرداخت خواهد کرد. هنیه نیز بعد از موشکباران سرزمین های اشغالی می گوید موازنه قدرت جدیدی شکل گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، واقعیت آنست که ماحصل این جنگ مانند هر جنگ دیگری ویرانی و کشتار غیرنظامیانی است که اگر فلسطینی باشند با آن بیگانه نیستند و اگر اسرائیلی باشند همان ترس و وحشتی را تجربه کرده اند که مردم فلسطین سالهاست با آن آشنا هستند.
 
"شیخ جراح" کانون آغاز بحران جدید
دور جدید خشونتها از پافشاری اسرائیل بر اخراج ساکنان فلسطینی محله شیخ جراح آغاز شده است. رژیم صهیونیستی ژانویه گذشته برای تعدادی از خانواده های فلسطینی ابلاغیه ای صادر کرد که در آن ادعا شده بود مالکیت اراضی این خانه ها از سالها پیش به یهودیان تعلق داشته است و باید خانه ها را تخلیه کنند. این اقدام با واکنش مردم و حماس مواجه شد. ازطرفی درگیریهای ماه رمضان در مسجدالاقصی، آتش خشم فلسطینیان را شعله ورتر ساخت.  ورود نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی و شلیک بمب‌های صوتی و گاز اشک آور دهها نفر را راهی بیمارستان کرد. با شدت یافتن درگیریها و بحرانی شدن اوضاع، آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک درگیری‌های قدس و همچنین تصمیم اسرائیل برای کوچاندن فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح را نگران کننده خواندند و در بیانیه ای مشترک از رژیم صهیونیستی خواستند دست از این اقدامات بردارد که تا این لحظه تاثیری نداشته است.
 
حملات بی سابقه و غافلگیرکننده نیروهای مقاومت
درگیری اسرائیل و نیروهای مقاومت در یک هفته گذشته، به سنگین ترین درگیری میان طرفین در چندسال گذشته تبدیل شده است. موشک پرانیهای دو طرف منجر به کشته شدن دهها نفر از ساکنین غزه و چندین نفر از شهروندان اسرائیلی شده است. اما نکته ای که این بار از دید تحلیلگران و ناظران پنهان نمانده است، تعداد موشکهای شلیک شده توسط مقاومت است. حملات گسترده موشکی و راکتی نیروهای مقاومت در این دور از درگیریها در تمام سالهای گذشته بی سابقه بوده است. حمله به تل آویو، اورشلیم، اشکلون، دیمونا و برخی نقاط دیگر نشان از افزایش قدرت نیروهای مقاومت در مقابله با اسرائیل دارد که رسانه های بیگانه آن را به حمایت ایران از گروههای فلسطینی نسبت میدهند. شلیک همزمان تعداد زیاد موشکها فرصت رهگیری و انهدام تمام آنها را از سامانه گنبد آهنین سلب کرده است. گستردگی حملات و ترس و وحشت شهروندان اسرائیلی باعث شده است نتانیاهو مردم را به صبوری دعوت کند اما رجز خوانی رهبران برای یکدیگر، شهروندان عرب و اسرائیلی را نیز به جان هم انداخته و مردم شهر اللد نیز به جنگ خیابانی روی آورده اند تا جاییکه اسرائیل در این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرده است.
 
تلفات درگیریها در غزه و اسرائیل
براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت غزه، تا بعدازظهر جمعه، تعداد قربانیان در این منطقه به 115 نفر افزایش یافته است که 27 نفر از آنها کودک و 11 نفر دیگر زن هستند.همچنین  600 نفر نیز در درگیریهای اخیر مجروح شده اند. اسرائیل نیز آمار کشته شدگان را 7 نفر و مجروحین را 523 تن اعلام کرده است. فروریختن برجهای مسکونی و اداری، هدف قراردادن مراکز مهم و تاسیسات استراتژیک در عمق خاک هر دو طرف و... آخرین نتایج این جدال مرگبار بوده است.
 
تداوم حملات و بی توجهی به کشتار غیرنظامیان
 حملات اسرائیل و نیروهای مقاومت به مواضع یکدیگر با شدت بیشتری ادامه دارد و گام به گام به جنگی با کشتار وسیع تر نزدیک تر میشوند. جنگی که در صورت وقوع، کاملا پیداست مردم عادی هزینه آن را پرداخت خواهند کرد. آرامش از هر دوطرف سلب شده و طبق آخرین اظهارات مقامات اسرائیلی و فلسطینی تنشها فعلا ادامه دارد. اما از آنجا که درگیریها میان طرفین ماجرای جدیدی نیست و هر از گاهی این زخم کهنه سرباز میکند نگاه خوش بینانه آن است که این بار نیز احتمالا با میانجیگری و کوتاه آمدن طرفین موقتا به بحران به وجود آمده خاتمه داده شود. منهای کشتار غیر نظامیان، هزینه ها نیز تاثیر بسزایی در ادامه تنشها دارند. به نظر میرسد هزینه دفع موشکهای مقاومت توسط سامانه گنبد آهنین و مقابله به مثل غافلگیر کننده نیروهای مقاومت، مانع از ادامه جنگ به مدت طولانی از جانب اسرائیل شود تا در فرصتی دیگر به جبران نقص اطلاعاتی خود در برآورد تعداد موشکهای مقاومت، برآید. سامانه گنبد آهنین هرگز با این حجم از موشک مواجه نبوده است. از طرفی آمریکا و مصر در تلاش هستند آرامش را میان گروههای درگیر برقرار سازند تا بحران جدید بیش از این ادامه نیابد. هر چند آمریکا و اسرائیل متحدان سنتی یکدیگر به شمار میروند و سیاستها در دولت ترامپ در راستای منافع اسرائیل تنظیم میشد اما در دولت بایدن تغییراتی نه چندان محسوس نسبت به این روند دیده میشود. دموکراتها در آخرین اقدام خود در هفته های اخیر تلاش کردند تا با احیای کمکهای مالی به فلسطینیان که در دوران ترامپ قطع شده بود، روابط خود را با آنها را ترمیم نمایند. اما بخش تکراری و نخ نما شده این ماجرا به روال سالیان گذشته، همان یارکشی همیشگی دولتها در قبال اسرائیل و فلسطین است. با تمام ابراز نگرانیها و صدور اطلاعیه ها و بیانیه ها، آمریکا دفاع از خود را حق اسرائیل میداند، انگلستان خواهان کاهش فوری تنشهاست، ترکیه اسرائیل را مقصر درگیریها میداند، نجباء عراق برای حمایت از مقاومت اعلام آمادگی کرده است و ...  نهایتا دهه هاست نه تنها ذره ای از شدت مناقشه کاسته نشده بلکه هر از گاهی به بحرانی عمیق و خونبار تبدیل میشود. هزینه جنگ اسرائیل و فلسطین را سالهاست که غیر نظامیان با جان و مال خود میپردازند و ناگفته پیداست تا وقتی این روند ادامه دارد، این منطقه هرگز روی صلح را به خود نخواهد دید.
گزارش: لیلا رحیمی خوشبخت
 
کد مطلب: 150169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *