۰
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۶
«درخواست انتشار مذاکرات » و «نامه به رهبری» برای مشخص شدن ابعاد ماجرای رد صلاحیت هاشمی در سال 1392

اظهارات مصلحی، تکذیب کدخدایی؛ کدام درست است؟!

ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 یکی از بزرگترین تصمیم های زندگی سیاسی او بود.
اظهارات مصلحی، تکذیب کدخدایی؛ کدام درست است؟!
ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 یکی از بزرگترین تصمیم های زندگی سیاسی او بود. بعد از هشت سال تخریب شخصیت وی توسط احمدی نژاد و دار و دسته اش که کاملا برنامه ریزی شده و با هدف اخراج همیشگی این چهره تاثیرگذار سیاسی صورت گرفت، اعلام کاندیداتوری هاشمی به معنی شکست کامل ماموریت احمدی نژاد و کسانی بود که او را برای این ماموریت برگزیده بودند. احمدی نژاد هزینه های زیادی برای نظام تراشیده بود و شکستش در ماموریت اخراج هاشمی، یعنی بی فایده بودن همه هزینه ها! تاسف آورتر این بود که احتمال رای آوردن هاشمی رفسنجانی که هشت سال قبل از آن در مرحله دوم انتخابات از احمدی نژاد شکست خورده بود، بسیار بالا بود. پیش از آن هاشمی در انتخابات خبرگان رای اول تهران را به دست آورده بود و رایش به تنهایی بیش از مجموع آرای جنتی و مصباح یزدی بود!
این گونه بود که عدم احراز صلاحیت هاشمی برای ریاست جمهوری به وقوع پیوست؛ اتفاقی که برای بسیاری باور کردنی نبود اما گویا چاره ای دیگر جز این هم نبود.
دو سال بعد از این رد صلاحیت باور نکردنی که با عنوان «بالا رفتن سن هاشمی» توجیه شده بود، آن مرحوم به بیان چگونگی این اتفاق پرداخت. هاشمی در گفت وگویی در سال ۹۴ با سایت انتخاب گفت: «من می‌دانم چه شد. آنها قبل از اینکه تصمیم بگیرند که من نباشم، آقای مصلحی وزیر وقت اطلاعات با معاونانش به آنجا رفته بودند. آیین‌نامه آنها اجازه نمی‌دهد که در بحث‌های انتخاباتی کسی از خارج باشد. با حضور مصلحی مخالفت شده بود که نباید او باشد. خیلی اصرار شده بود که گفتند پس معاونان نباشند و خود مصلحی باشد. یکی از اعضای خبرگان به من خبر داد که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰ درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.»
مرحوم هاشمی‌رفسنجانی همچنین در ۱۲ آبان 1395 در دیدار جمعی از استادان و دانشجویان رشته تاریخ درباره رد صلاحیتش در انتخابات ۹۲ گفته بود: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها به شورای نگهبان رفته و گفته بود که با آمدن هاشمی همه رشته‌های ۱۰ ساله ما پنبه می‌شود.»
این سخنان هاشمی رد آن زمان با تکذیب عباسعلی کدخدایی روبرو شد که صراحتا گفت: من قبلا به این اظهارات پاسخ دادم و گفته‌ام که نظر شورای نگهبان نظر مستقلی است و صرفا نظر خود اعضای شورای نگهبان است؛ اگر چه نظر کارشناسی از بخش‌های مختلف گرفته می‌شود.
به نوشته خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) کدخدایی با بیان این که این مطلب، مطلب پنهانی نیست، اظهارات هاشمی را تکذیب کرد و گفت: این ماجرا به شکلی که مطرح شده، نیست.
عباسعلی کدخدایی دو سال بعد، در سال 1397 هم در گفتگو با یکی از روزنامه درباره ماجرای رد صلاحیت هاشمی و نقش مصلحی تصریح کرد: «خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت کند. خب در این صورت اصلاً شورای نگهبان نداریم. بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هرکسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی‌کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت‌طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم.»
حالا هشت سال پس از آن ماجرا، در روزهایی که بار دیگر چگونگی کار شورای نگهبان با اعتراضات و اما و اگرهایی روبرو است، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات احمدی نژاد که این روزها برای مجلس خبرگان کاندیدا شده و صلاحیتش توسط شورای نگهبان تائید شده، در یکی از سخنرانی های تبلیغاتی اش روایت هاشمی را تائید کرده است! مصلحی در این سخنرانی تصریح کرد: « بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد، جمع بندی من این بود باتوجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقه ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در جمع بندی من بیاورند نتوانستند. یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند ، گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد.»
به این ترتیب این سخنان مصلحی علاوه بر تائید سخنان هاشمی، در واقع ضربه ای سنگین به اعتبار شورای نگهبان و بخصوص سخنگوی این شورا بود. برای همین هم عباسعلی کدخدایی یکبار دیگر اظهار نظر کرد و در توئیتی نوشت:«آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آنرا قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»
 
بعضی از اعضای شورای نگهبان ماجرا را به هاشمی گفته بودند
محمد هاشمی برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت در اظهارنظری در واکنش به سخنان مصلحی و کدخدایی گفت: طبق گفته آقای کدخدایی خودشان باید تکلیف خودشان را با خودشان روشن کنند و ظلم و آبروی که بر مبنای گزارش غلط و دروغ باید جبران کنند که آخرین نمونه آن هم در همین ایام و در این انتخابات دیدم و مقام معظم رهبری گفتند که نسبت به کاندیدایی اجحاف شده و باید جبران شود که جبرانی نشده و کاری نکردند
.وی اعلام کرد: کارنامه آقای هاشمی رفسنجانی مشخص است. گناه این همه اجحاف و ظلم به نظام و مردم بر عهده کیست؟ قطعا بر عهده شورای نگهبان، آقای مصلحی و این گروهی که مصلحت سنجی کردند که آقای هاشمی نیاید است.
محمد هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: حرفایی که همان زمان آقای مصلحی در شورای نگهبان زده بود بعضی از افراد شورای نگهبان آمدند و به آقای هاشمی رفسنجانی گفتند که آقای مصلحی آمدند و این گزارش را دادند و تصمیم این است و شما می خواهید چیکاری انجام دهید که ایشان هم اقدامی نکردند و گفتند به خدا واگذار می کنم.
 
وی ادامه داد: در همان زمان آقای حسن روحانی و علی لاریجانی آمدند و به آقای هاشمی رفسنجانی گفتند که شما انصراف دهید وگرنه شما را رد صلاحیت می کنند که آقای هاشمی رفسنجانی گفت من که با مردم شوخی ندارم که یک روزی بگوییم می آیم و یک روز بگویم انصراف می دهم. من انصراف نمی دهم و آنها هم به نظر خودشان عمل کنند.
 
واکنش عضو سابق شورای نگهبان: دعای فرج می خوانم!
نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی سابق شورای نگهبان درباره اظهارت مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی در سال ۹۲ گفت: من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، اما مسئله در خور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت. بنده در آن زمان عضو شورای نگهبان نبودم و اطلاعی از این موضوع ندارم.
ابراهیمیان گفت: در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد.
وی در پاسخ به این سئوال که اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟ گفت: من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم.
 
درخواست انتشار فیلم کامل جلسه
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که در سال 1392 رئیس ستاد انتخاباتی مرحوم هاشمی بود  در رشته توئیتی در پاسخ به ادعای حیدر مصلحی درباره چگونگی رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 92 نوشت:
اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم ترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم سازی و تصیم گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رای مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟ حتی امنیت و اقتدار کشور هم با انتخابات حداکثری تامین می شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است. از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و حقوق اساسی ملت را در قبال مصلحت سنجیهای امنیتی و سلیقه های سیاسی تهدیدی برای جمهوریت، مردم سالاری، عدالت، آزادی و امنیت ملی بدانیم. به عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای محترم نگهبان می خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیر موثر ، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.
 
نامه محسن هاشمی به رهبری
محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی و رییس شورای اسلامی شهر تهران، طی نامه ای به رهبر انقلاب از عملکرد شورای نگهبان تظلم خواهی نمود.
در نامه وی به رهبری آمده است:   شرایط حساس این روزهای کشور، فرزند کوچک شما را برآن داشت که دغدغه هایی را با حضرتعالی در میان بگذارد. ۴۲ سال قبل، جنابعالی به همراه آیات بهشتی، باهنر، موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی، نامه ای سرشار از عشق و نگرانی به امام خمینی(ره) نوشتید که اگرچه واژه سلام را در بر نداشت، اما سرشار از آرزوی سلامتی و بی تابی برای امامتان بود و ۱۲ سال پیش نیز آیت الله هاشمی رفسنجانی، نامه ای به شما نوشت که آنچنان مملو از عشق، برادری و خیرخواهی بود که  روح آن سلام بر شما و انقلاب بود. امروز از آن جمع یاران، تنها شما مانده اید و البته تکیه گاه مردمی هستید که از آینده خویش نگرانند.
مستحضرید که  آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از عدم تاییدشان در شورای نگهبان فرمودند: «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تأیید کنند، همه رشته‌های ده ساله پنبه خواهد شد.» سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده انگارانه قلمداد و تکذیب نمود؛ اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم: براساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.» حال این روزها در جریان عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری نیز که حضرتعالی فرمودید ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاههای مسئول شدید، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تاثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم خواهی دارم.
شما  بارها فرموده اید «انقلاب را بدون مردم بی معنا می دانید»، اما به نظر اراده ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله ای برای تحقق اهداف خود بهره می برند و به جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است و  امروز که در سایه اقتدار جنابعالی، توصیه و مطالبه به حق شما در مورد جبران، از سوی دستگاه‌های مسئول شنیده نمی شود، فردا چه برسر مردمسالاری دینی خواهد آمد. لذا در کنار بسیاری از دلسوزان، به عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیرجمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران  را از پیچ خطرناک نجات دهید.

محمدحسین روانبخش
کد مطلب: 152314
برچسب ها: هاشمی رفسنجانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *