۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹
کواکبیان در مناظره با بادامچیان:

اصولگرایان، دیگر احمدی‌نژاد را از خود نمی‌دانند

تعابیر احمدی نژاد برای مشایی، برای مراجع و نواب امام زمان هم به کار نمی رود
کواکبیان در مناظره با بادامچیان گفت که عملکرد هشت ساله دولت احمدی نژاد موجب شده اصولگرایان، دیگر احمدی نژاد را از خود ندانند.عکس:سایت 8 دی
کواکبیان در مناظره با بادامچیان گفت که عملکرد هشت ساله دولت احمدی نژاد موجب شده اصولگرایان، دیگر احمدی نژاد را از خود ندانند.عکس:سایت 8 دی

مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری و اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه عصر روز یکشنبه در تالار حکمت دانشگاه گیلان با موضوع بررسی اقتصاد دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا با یکدیگر مناظره کردند. به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در این مناظره که از سوی جامعه اسلامی دانشجویان و با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، کواکبیان و بادامچیان به بررسی شاخص‌های اقتصادی دو دولت اصلاح‌طلب و اصولگرا پرداختند و درباره مسایل سیاسی نیز نظرات خود را بیان کردند.
اسدالله بادامچیان در ابتدای این مناظره با ارائه تعریفی از اصولگرایی گفت: اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دو جریان هستند. تعریف جریان اصولگرا این است که معتقدند ما به اصول انقلاب اسلامی با رویکرد امام(ره) و اصل ولایت فقیه اعتقاد داریم، قانون اساسی، منشور ملی و مذهبی ماست و ‌به مصالح نظام جمهوری اسلامی که هم جمهوریت و هم اسلامیت را در بر می‌گیرد اعتقاد داریم. جریان‌شناسی البته این دو جریان، خود یک بحث قابل توجه است اما از درون آنها عناصری با سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه دولت‌هایی که می‌خواهیم به این جریان منتسب کنیم باید دقیقا به اصول و مبانی آن جریان عمل کرده باشند افزود:‌اصلاح‌طلبان کسانی هستند که در دوره آقای خاتمی این عنوان را برای خود گذاشتند و دولتشان را دولت اصلاحات نامیدند. این، فقط دولت یک شخص نیست بلکه برآمده از یک جریان است. وی ادامه داد: ۱۱۵ نفر قبل از دولت ششم با هم هماهنگ شدند و حزب مشارکت را راه انداختند. هنگامی که به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب آمدند که من دبیر کمیسیون بودم به آنها گفته شد اسم جبهه، مربوط به مجموعه‌ای از اشخاص حقوقی است و طبق قانون احزاب، اشخاص حقوقی نمی‌توانند حزب تشکیل دهند و شما اشخاص حقیقی هستید و اشخاص حقیقی باید حزب تشکیل دهند، نه جبهه. آنها گفتند ما می‌خواهیم جبهه باشیم. به آقای محمدرضا خاتمی گفتم باید اسمش را بگذارید حزب مشارکت. بعد به شوخی گفتم می‌توانید اسمش را بگذارید حزب جبهه مشارکت. ایشان گفت بگذارید حزب جبهه. من گفتم حزب و جبهه دو معنای متفاوت دارد. ایشان گفت ما همین اسم را می‌گذاریم. در کمیسیون مطرح کردیم و مرحوم موحدی ساوجی گفت اینها می‌گویند«حزب جبهه» ولی بعد حزب را نمی‌گویند و فقط می‌گویند جبهه. من گفتم اشکالی ندارد، ما قانون را رعایت می‌کنیم و به آنها مجوز می‌دهیم تا آنها بعدا نگویند آزادی نیست.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: شهید بهشتی می‌گفت اگر ما احزاب متعدد نداشته باشیم، افرادی دور هم جمع می‌شوند، باند تشکیل می‌دهند و باندها همیشه برای کشور مضر هستند.
وی با اشاره به اینکه اصلاحات از آن دوره شروع شد گفت: آقای کواکبیان بگویند تفاوت جریان اصلاح‌طلبی با اصولگرایی چیست؟ آنها نتوانستند اصلاحات را تعریف کنند. گفتند می‌خواهیم جامعه مدنی داشته باشیم. چرا نگفتند جامعه اسلامی یا جامعه مدنی اسلامی؟ در انقلاب فرانسه وقتی می‌خواستند جدایی دین از سیاست را تبلیغ کنند جامعه مدنی را از جامعه مذهبی جدا کردند و با دین جنگیدند. در ایران هم همین اتفاق افتاد. البته همان ‌زمان، از آقای خاتمی سوال شد که منظورتان از جامعه مدنی چیست که ایشان گفت منظور ما جامعه مدنی سرچشمه گرفته از مدینه‌النبی پیامبر است و این امر باعث شد خیلی‌ از مخالفان این موضوع به او اعتراض کنند.
بادامچیان گفت: بنده معتقدم دولت‌های شهید رجایی، شهید باهنر، آیت‌الله مهدوی کنی و مقام معظم رهبری دولت اصولگرا بودند اما دولت‌های بازرگان، بنی‌صدر، میرحسین موسوی و خاتمی دولت اصلاح‌طلب هستند. البته اینها با هم اختلافاتی هم دارند.
در ادامه مناظره مصطفی کواکبیان با انتقاد از مباحث مطرح شده توسط بادامچیان گفت: ایشان طوری بحث کردند که گویی شهید رجایی و شهید باهنر

کواکبیان:ما هم جامعه مدنی مبتنی بر ارزش‌های دینی را می‌خواهیم اما جامعه مدنی یعنی شما به راحتی حق نظارت بر همه حاکمان را بپذیرید، حق عزل همه حاکمان را در هر شرایطی به مردم بدهید، آزادی در همه زمینه‌ها در حدود قانون اساسی به رسمیت شناخته شود و به آن عمل شود، وضعیت دستگاه قضایی سامان یابد و حق داشتن وکیل برای همه متهمان به رسمیت شناخته شود
اصلاح‌طلب نیستند. در حالیکه مصادره به مطلوب کردن شهدایی که بین ما نیستند صحیح نیست. ما هم می‌توانیم بگوییم دولت‌های اصلاح‌طلب، دولت‌های همان شهدایی هستند که بین ما حضور ندارند. از آن طرف آقای بادامچیان می‌گویند دولت بنی‌صدر اصلاح‌طلب بود در حالیکه همین الان هم اگر از بنی‌صدر بپرسید‌؛ می‌گوید من اصل نظام را قبول ندارم؛ اصلاح‌طلبی که جای خود دارد. البته آقای بادامچیان این موضوع را هم روشن کرد که دولت احمدی‌نژاد اصولگرا نیست که این هم جالب است. آقایان وقتی احمدی‌نژاد را روی کار می‌آوردند اصولگرا بود، اما الان اصولگرا نیست.
وی تصریح کرد: در سال ۸۴، اصولگرایان در مورد روی کار آوردن احمدی‌نژاد اختلاف داشتند اما در سال ۸۸ همه اصولگرایان از او حمایت کردند. اینکه آقای بادامچیان حاضر نشود دولت احمدی‌نژاد را جزو دولت‌های اصولگرا قرار دهد جای بحث دارد.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان این نکته که هدف از طرح این بحث، بررسی دولت‌های مطلوب اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نبوده گفت: دو دولت را آقای خاتمی اداره کرده و دو دولت را آقای احمدی‌نژاد که هر کدام منسوب به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بودند. پس باید شاخص‌های اقتصادی دو دولت را بررسی کنیم و اگر بخواهم به سوال ایشان پاسخ دهم من هم مانند ایشان از موضوع بحث خارج می‌شوم. حقیقت ماجرا این است که ما با اصولگرایان، فقط اختلاف سلیقه نداریم، بلکه اختلافات جدی برای اداره حکومت داریم. ما اصلاح‌طلبان اعتقاد داریم شیوه حکومتداری این نیست که دولت اصولگرا اجرا می‌کند.
وی تاکید کرد: اختلاف ما با اصولگرایان در مورد اهمیت رای مردم است. اصلا به اعتقاد شما اصولگرایان، رای مردم می‌تواند مشروعیت‌بخش نظام باشد؟ کواکبیان اختلاف بنیادی دیگر بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را مقوله آزادی دانست و گفت: به عنوان مثال اصولگرایان اجازه می‌دهند در کشور ما شبکه‌های تلویزیونی خصوصی فعالیت کنند؟ در حالیکه در افغانستان ۷۰ شبکه تلویزیونی خصوصی وجود دارد. طبق اصل ۴۴، همه چیز باید خصوصی شود اما اصولگرایان معتقدند رادیو تلویزیون خصوصی نمی‌توانیم داشته باشیم.
وی تاکید کرد: درست است که بنده جزو جبهه اصولگرایان نیستم اما خود را پایبند یک اصولی می‌دانم. در همین بحث جامعه مدنی، ما هم جامعه مدنی مبتنی بر ارزش‌های دینی را می‌خواهیم اما جامعه مدنی یعنی شما به راحتی حق نظارت بر همه حاکمان را بپذیرید، حق عزل همه حاکمان را در هر شرایطی به مردم بدهید، آزادی در همه زمینه‌ها در حدود قانون اساسی به رسمیت شناخته شود و به آن عمل شود، وضعیت دستگاه قضایی سامان یابد و حق داشتن وکیل برای همه متهمان به رسمیت شناخته شود. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در ادامه به چند شاخص اقتصادی برای مقایسه دو دولت خاتمی و احمدی‌نژاد پرداخت و گفت: متوسط نرخ رشد اقتصادی در دولت‌های خاتمی در طول ۸ سال براساس آمار بانک مرکزی، ۴/۳ درصد بود و در دولت احمدی‌نژاد براساس آمارهایی که بعضا توسط دولت فعلی ارائه می‌شود ۳/۲ درصد است. متوسط نرخ تورم زمانی که آقای هاشمی دولت را به آقای خاتمی تحویل داد، نرخ هر دلار ۴۰۰ تومان بود. زمانی که آقای خاتمی دولت را به آقای احمدی‌نژاد تحویل داد، نرخ هر دلار به ۸۰۰ تومان رسید. طبیعتا انتظار این است که به طور طبیعی قیمت دلار در پایان دولت آقای احمدی‌نژاد به ۱۵۰۰ تومان برسد در حالیکه نرخ ارز در حال حاضر ۲۵۰۰ تومان است. البته دلیل این افزایش بی‌سابقه این است که دولت سعی کرد قیمت ارز را با بخشنامه حفظ کند و همین باعث شد ناگهان قیمت ارز مانند فنر دچار جهش شود. البته دوستان معتقدند تحریم‌ها موثر است در حالیکه قطعا بی‌تدبیری دولت مزید بر علت شده است.
کواکبیان شاخصه دیگر را بیکاری دانست و گفت: متوسط نرخ بیکاری در دو دولت احمدی‌نژاد ۵/۱۰
بادامچیان: ما اعتقاد داریم برخی از نیروهای کابینه که آقای احمدی‌نژاد انتخاب کرده تسلط لازم را برای اداره امور اقتصادی ندارند. اما کارهای خوبی هم در این دوره انجام شده که نباید آن را انکار کرد.
است که البته ممکن است در شرایط فعلی از ۱۵ درصد هم گذشته باشد اما در دو دولت خاتمی ۳/۱۱ درصد بود. اما به این نکته توجه داشته باشید که الان جمعیت کشور بیشتر است. آقای احمدی‌نژاد وعده داده بود که برای سال ۹۰، ۵/۲ میلیون شغل و برای سال ۹۱، یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنند من بارها گفته‌ام، آقای احمد‌ی‌نژاد؛ ایجاد شغل جدید پیشکش؛ همین اشتغال موجود را حفظ کنید. وی تصریح کرد: بسیاری از صنایع و مراکز تولیدی کشور در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند. در استان سمنان، ۸۰۰ واحد فعال تولیدی و صنعتی داشتیم که ۳۰۰ واحد آن تعطیل شده‌اند و در حال اخراج و تعدیل کارگران هستند.
کواکبیان شاخص دیگر را خصوصی‌سازی ذکر کرد و گفت: درصد خصوصی‌سازی در دو دولت فعلی بیشتر بوده که دلیل آن هم، شتاب گرفتن خصوصی‌سازی پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری بوده است.

در ادامه، بادامچیان گفت: من نمی‌خواهم درباره اشخاص صحبت کنم چون برداشت بنده از موضوع بحث این است. ضمن اینکه ایشان اصلاح‌طلبی را تعریف نکرده‌اند. وی افزود: رضاشاه وقتی می‌خواست فعالیت کند گفتند می‌خواهد اصلاحات رضاخانی انجام دهد. محمدرضا پهلوی وقتی می‌خواست برنامه آمریکا را پیاده کند گفت اصلاحات ملوکانه و شش ماده‌ای شاه. کسروی فراماسونر انگلیسی هم وقتی می‌خواست برنامه‌های ضد دینی خود را پیاده کند اسمش را گذاشت اصلاحات.
وی با رد صحبت کواکبیان که گفته بود آقای بادامچیان دولت احمدی‌نژاد را اصولگرا نمی‌داند گفت: اصولگرایان نیز در شیوه اداره حکومت با هم اختلاف دارند که نمونه آن چگونگی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود و این اختلاف، فقط بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست. دبیر کل حزب موتلفه تصریح کرد: ما معتقدیم بر مبنای اصولگرایی، هر دولتی با رای اکثریت مردم، تنفیذ ولی فقیه و بر طبق موازین قانون اساسی روی کار آمد، تا آخرین روزی که بر سر کار است نباید در مسیر حرکت آن کارشکنی کرد. وی به تصفیه نیروها در زمان روی کار آمدن دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: من همان زمان در نشریه شما نوشتم که ۸۳۰ نفر را در آن زمان بر کنار کردند. حتی آبدارچی اداره را با شعار خنده‌داری که می‌گفت تو پیام دوم خرداد را نفهمیده‌ای برکنار کردند. بادامچیان گفت: زمانی که آقای خاتمی روی کار آمد غرب با شادی گفت که گورباچف بر سر کار آمده است. وی درباره نرخ ارز گفت: تا سال گذشته قیمت ارز ۹۰۰ تومان بود و در طول این دو دولت علی‌رغم تحریم‌ها، قیمت ارز فقط ۱۰۰ تومان افزایش یافت و شما باید از این امر تقدیر کنید. باید به رای اکثریت احترام بگذارید. نمی‌شود چون در اقلیت هستید فتنه به راه بیندازید. دبیر کل حزب موتلفه گفت: مبنای اصولگرایی این است که اشکالات را اگر دشمن سو‌ء استفاده نمی‌کند علنی بگوییم. در غیر این صورت محرمانه بگوییم و گاهی لازم می‌شود سری مطرح کنیم.
وی خطاب به کواکبیان گفت: شما در دوره آقای خاتمی هر روز در روزنامه مردم‌سالاری از دولت خاتمی انتقاد می‌کردید. ما اعتقاد داریم در هر دو دولت خاتمی و احمدی‌نژاد نقاط قوت و ضعف وجود دارد. ما هم نقاط ضعف را می‌گوییم اما سیاسی بازی نمی‌کنیم تا در انتخابات آتی، رای کسب کنیم. بادامچیان افزود: ما اعتقاد داریم برخی از نیروهای کابینه که آقای احمدی‌نژاد انتخاب کرده تسلط لازم را برای اداره امور اقتصادی ندارند. اما کارهای خوبی هم در این دوره انجام شده که نباید آن را انکار کرد.
مصطفی کواکبیان در ادامه بحث، بسامان کردن نابسامانی‌ها در هر زمینه‌ای را اصلاح‌طلبی توصیف کرد و گفت: البته ما اصلاح‌طلبی را براساس شالوده‌های دینی در نظر داریم؛ کما اینکه اصلاحات در چارچوب قانون اساسی را می‌پذیریم. کسی هم که قانون اساسی را قبول ندارد نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد. ما بارها مطرح کرده‌ایم که اصلاحات مد نظر ما اصلاحات در چارچوب
کواکبیان:اینکه ایشان می‌فرمایند در دولت اصلاحات، آبدارچی را هم عوض می‌کردند به این بهانه که پیام دوم خرداد را نفهمیده، من به شما عرض می‌کنم که الان آبدارچی را عوض می‌کنند چون می‌گویند تو اهل فتنه هستی. اگر کسی یک روز از کنار ستاد آقای موسوی رد شده، جرم است؛ می‌گویند چرا رد شدی؟
خط امام(ره) و منافع ملی و مطالبات مردم ایران است. ما نمی‌گوییم فقط دولت باید اصلاح شود، ما می‌گوییم دولت هم باید اصلاح شود و در زمینه‌های دیگر هم اصلاح انجام شود. وی در پاسخ به تقسیم‌بندی بادامچیان در مورد دولت‌های اصولگرا گفت: وقتی شما دولت‌های مختلفی را اسم می‌برید و نام دولت احمدی‌نژاد را در بین دولت‌های اصولگرا ذکر نمی‌کنید یعنی این دولت، اصولگرا نیست؛ غیر از این است؟ اینکه ایشان می‌فرمایند در دولت اصلاحات، آبدارچی را هم عوض می‌کردند به این بهانه که پیام دوم خرداد را نفهمیده، من به شما عرض می‌کنم که الان آبدارچی را عوض می‌کنند چون می‌گویند تو اهل فتنه هستی. اگر کسی یک روز از کنار ستاد آقای موسوی رد شده، جرم است؛ می‌گویند چرا رد شدی؟ شاید در آن دوره هم تندروی‌هایی شده باشد اما الان ببینید این دولت چه رفتاری با مردم دارد؟ فقط هم بحث رقبای سیاسی نیست، هر کسی که با دولت نسازد باید کنار برود.
کواکبیان در پاسخ به این نکته بادامچیان که در زمان آقای خاتمی، روزنامه مردم‌سالاری از دولت او انتقاد می‌کرد گفت: بله، آن زمان ما از نابسامانی‌ها انتقاد می‌کردیم ولی الان از نابسامانی‌های موجود باید گریه کنیم. فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر به ما یاد داده که هر جا ضعفی دیدیم انتقاد کنیم و با کسی مساله شخصی نداریم.
وی با رد این مطلب که چون به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم انتقاد می‌کنند گفت: آقای بادامچیان شاهد عملکرد ما در مجلس هشتم بوده‌اند. ما از روز اول مجلس هشتم به دولت آقای احمدی‌نژاد انتقاد داشتیم.
وی در ادامه تصریح کرد: آقای بادامچیان در تقسیم‌بندی خود از کنار دولت آقای هاشمی عبور کردند و ما نفهمیدیم بالاخره، دولت هاشمی اصولگرا بود یا اصلاح‌طلب! بحث من این است که اگر دولت احمدی‌نژاد اصولگرا نیست چرا پس از پیروزی انقلاب تاکنون حزبی مثل موتلفه نتوانسته حتی یک دولت اصولگرا تشکیل دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سه اصل مهم اقتصادی از دیدگاه اصلا‌ح‌طلبان را برشمرد و گفت: اول اینکه باید برای تمامی آحاد مردم، رفاه و معیشت و آرامش و حداقل‌های مورد نیاز برای زندگی رعایت شود. همچنین از تمرکز ثروت و حاکمیت سرمایه‌داری بر روابط و مناسبات اقتصادی جامعه جلوگیری شود و عدالت اقتصادی به مفهوم کامل کلمه رعایت شود که در آن معنویت وجود داشته باشد. یعنی تشکیل دولت رفاه بدون اخلاق و ارزش‌ها و کرامت انسانی مدنظر ما نیست.
در ادامه مناظره بادامچیان خواستار بحث درباره دولت آینده شد و گفت: با بررسی نقاط قوت و ضعف دولت‌های گذشته، باید دولت کارآمد را برای آینده انتخاب کرد. اصلاحات یعنی رفع فقر و فساد و تبعیض و در این حوزه، اقتصاد از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که پس از پیروزی انقلاب، کشور ما از یک کشور عقب مانده و مزدور آمریکا به یک کشور پیشرفته تبدیل شد. امروز ذخایر ارزی ما پر است و کشور ما حتی یک دلار بدهی ارزی ندارد. در حالی که هنگامی که شاه از ایران رفت بیش‌از ۵ میلیارد دلار به آمریکا بدهکار بود که البته آقای بهزاد نبوی در قرارداد الجزایر این پول را به آمریکایی‌ها داد که ما به آن نقد داشتیم. وی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا پس از این همه تحریم و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران گفته که ما آمادگی مذاکره با ایران را داریم که این ذلت آنها نشانه شکست تحریم است. پس راه‌حل فشارهای تحریمی، سازش و تسلیم نیست.
بادامچیان ادامه داد: وقتی آقای شیمون پرز می‌گوید اصلاح‌طلبان در ایران بازوی ما هستند، آقای نتانیاهو و آقای بوش از اصلاح‌طلبان تعریف می‌‌کنند و آقای دیک‌چنی از جریان فتنه حمایت می‌کند، جریان اصلاحات باید در دهان آنها بزند. وقتی در جریان فتنه، شعار «نه غزه، نه لبنان» را سر دادند، امروز را نمی‌دیدند که موشک‌های فجر ایران، اسرائیل را
بادامچیان:وقتی آقای شیمون پرز می‌گوید اصلاح‌طلبان در ایران بازوی ما هستند، آقای نتانیاهو و آقای بوش از اصلاح‌طلبان تعریف می‌‌کنند و آقای دیک‌چنی از جریان فتنه حمایت می‌کند، جریان اصلاحات باید در دهان آنها بزند. وقتی در جریان فتنه، شعار «نه غزه، نه لبنان» را سر دادند، امروز را نمی‌دیدند که موشک‌های فجر ایران، اسرائیل را به ذلت نشانده است
به ذلت نشانده است. اینکه آنها می‌گفتند جانم فدای ایران، یک شوخی بود، جان خود را کسانی فدای ایران می‌کنند که ایران را در مرزهای جهانی خود حفظ می‌کنند و نقشه‌های استکبار را از پشت پرده سیاست می‌فهمند. وی افزایش صادرات غیرنفتی را در دولت فعلی یک شاخص مهم موفقیت دانست و گفت: شما نرخ ارز را مثال می‌زنید که از ۸۰۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسید ولی ناگهان افزایش یافت که آن را هم کنترل می‌‌کنند و به تدریج بر می‌گردانند، نباید از موضوع ارز، بهره‌برداری سیاسی کرد.
در ادامه مناظره، مصطفی‌کواکبیان از اینکه بادامچیان، برنامه‌ریزی برای آینده را در اولویت قرار می‌دهد ابزار خشنودی کرد و گفت: اما من بعید می‌دانم این موضوع که آقای بادامچیان به عنوان یک آرزو مطرح می‌کنند تحقق یابد. برخی از افراطیون، حتی همین جمله آقای عسگر اولادی را که چند روز پیش گفته بودند ما نامزدهای انتخابات ۸۸ را از اهل فتنه نمی‌دانیم بر نمی‌تابند. این افراطیون، کم نیستند و در دستگاه‌های مختلف هم نفوذ دارند. اگر از این افراطیون رها شوید، می‌توان درباره آینده برنامه‌ریزی کرد.
وی ادامه داد: من انتظار داشتم ایشان بیان کنند یک دولت اصولگرای مطلوب از نظر اقتصادی چگونه دولتی است اما ایشان مطرح نکردند. ما ۳۳ سال است ادعا داریم می‌خواهیم اقتصاد اسلامی را اجرا کنیم در حالی که در مورد مفهوم اقتصاد اسلامی هم مانده‌‌ایم. دوستان می‌گویند مي‌خواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم من می‌گویم ۳۳ سال یادمان رفته بود تحول در علوم انسانی ایجاد کنیم حالا در همین دو سال یادمان افتاده؟ ایجاد تحول اشکالی ندارد اما چرا پذیرش دانشجوی جدید برای ۱۴ رشته علوم انسانی را برای موسسات آموزش عالی متقاضی، متوقف کرده‌‌‌‌اند؟
نماینده مجلس هشتم با اشاره به مقوله اقتصاد اسلامی گفت: در مورد وجوهات شرعی و مالیات‌های قانونی هم دچار مشکل هستیم، از یک طرف مردم خمس و زکات می‌دهند و از طرف دیگر باید مالیات بدهند که این موضوع را ما در مجلس مطرح کردیم.
وی افزود: اسلام زلالی که ما می‌شناسیم نه کاپیتالیسم غرب را تایید می‌کند و نه سوسیالیسم شرق را. برخی می‌گویند این دو را می‌توان با هم ادغام کرد در حالی که من اعتقاد دارم هیچ کدام فایده‌ای به حال ما ندارد. اگر ما بتوانیم واقعیت «اقتصادنا» شهید سید محمد باقر صدر را به عنوان یک الگو برای اقتصاد خود مشخص کنیم، وضعیت روشن‌تر می‌شود. اگر ما می‌خواهیم در مورد مشترکات بحث کنیم ابتدا باید مفهوم اقتصاد اسلامی را تعریف کنیم.
وی خطاب به بادامچیان در مورد موضوع نرخ ارز گفت: من اشاره کردم که دولت به زور نرخ ارز را ثابت نگه داشته بود که ناگهان کنترل آن از دست خارج شد؛ آنگاه شما می‌گویید باید از دولت تقدیر کنیم؟ اگر دولت مدیریت کرد تا قیمت ارز به طور طبیعی رشد کند ما چنین شوکی نیاز نداشتیم. حالا ایشان می‌گوید قیمت ارز بر می‌گردد من می‌گویم قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. شوک قیمت ارز کار خودش را کرده و بعید است دیگر نرخ دلار را کمتر از دو هزار تومان ببینیم. اگر دولت مدیریت می‌کرد الان نرخ دلار حداکثر ۱۵۰۰ تومان بود نه بالای ۲۵۰۰ بود. حساسیت ما در این زمینه به خاطر نرخ دلار نیست، به خاطر کاهش ارزش پول ملی ماست.
کواکبیان با انتقاد از اینکه همه تقصیرها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازند گفت: قرار بود تحریم‌ها هیچ اثری نداشته باشد. مگر قطعنامه‌های تحریم ورق پاره نبود؟ حالا که به اینجا رسیده‌ایم می‌گویند تحریم‌ها اثر داشته است. حرف اصلی ما این است که شما آینده تحریم‌ها را که می‌دانستید؛ پس باید تدبیر می‌کردید. ما از اول می‌گفتیم قطعنامه‌ها می‌تواند اثر گذار باشد. ما هفت قطعنامه داشتیم که ۵ قطعنامه فقط در مورد تحریم بود. الان نباید دولت به فکر اقتصاد مقاومتی بیفتد.
کواکبیان:قرار بود تحریم‌ها هیچ اثری نداشته باشد. مگر قطعنامه‌های تحریم ورق پاره نبود؟ حالا که به اینجا رسیده‌ایم می‌گویند تحریم‌ها اثر داشته است. حرف اصلی ما این است که شما آینده تحریم‌ها را که می‌دانستید؛ پس باید تدبیر می‌کردید. ما از اول می‌گفتیم قطعنامه‌ها می‌تواند اثر گذار باشد. ما هفت قطعنامه داشتیم که 5 قطعنامه فقط در مورد تحریم بود
از همان اولین قطعنامه‌ای که علیه ما صادر شد باید برای آن فکری می‌کردیم تا وضعیت به اینجا نرسد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مردم به سختی زندگی می‌کنند گفت: آقای بادامچیان! من و شما به عنوان یک نخبه در این اجتماع مسوولیم. همان شهید رجایی ما را مواخذه می‌کند که شما می‌توانستید فریاد بکشید تا اینقدر مردم در تنگنای اقتصادی نباشند. دبیر کل حزب مردم‌سالاری گفت: حزب مردم‌سالاری در مورد شرایط اقتصادی و تخلف مالی سه هزار میلیارد تومانی بیانیه داد و بحث هم کرد اما چرا حزب موتلفه بیانیه نداد؟ فردی با ۵۰ میلیون تومان شروع کرد و ۴۷۰۰ میلیارد تومان اموال از او شناسایی شده یعنی در طول ۵ سال ارزش مال این فرد ۹۵ هزار برابر شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سخنان بادامچیان گفت: باید بین افرادی که به طور سالم معترض به نتیجه انتخابات بودند و افرادی که برانداز نظام بودند، تفکیک قائل شد؛ اما صدا وسیما نمی‌خواست این تفکیک ایجاد شود و از نظر آنها اصلاح‌طلبان یعنی فتنه‌گران و فتنه‌گران یعنی اصلاح‌طلبان. در حالی که اگر تفکیک ایجاد می‌شد خیلی از مواضع شفاف‌تر می‌شد.
مناظره با سخنان بادامچیان ادامه پیدا کرد. وی درباره تفکیک دو مساله اقتصاد اسلامی با نظام اقتصادی اسلامی گفت: جهان را سه نوع اقتصاد اداره می‌کند. یکی نظام لیبرال دموکراسی کاپیتالیستی غرب است، دیگری نظام سوسیالیستی است و سومی نظام کمونیستی که اسلام با هر سه مخالف است. مبانی اقتصاد اسلامی در کتب فقهی اسلامی در آثار شهید صدر و شهید مطهری وجود دارد اما این مبانی، نظام اقتصاد اسلامی نیست.
اگر خواستیم نظام اقتصاد اسلامی بنا کنیم باید از مبانی فقهی اسلامی، مبانی علم اقتصاد و تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم و از مقتضیات زمان استفاده کنیم تا نظام اقتصاد اسلامی ساخته شود.
وی به مساله تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: افرادی مثل تقی‌زاده، پیرنیا و عباس اقبال آشتیانی که همگی فراماسونرهای انگلیسی بودند در دوران سلطه مزدور انگلیس در ایران یعنی رضاخان تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران را هماهنگ با یونان و روم ساختند. در حالی که ما در شهر سوخته زابل ۷۰۰۰ سال تاریخ داریم. در تپه‌های سیلک کاشان ۶۰۰۰ سال سابقه تمدن داریم. اما آنها می‌خواهند بگویند همه چیز از غرب شروع شده است.
وی افزود: ما تا قبل از تاریخ پیرنیا هیچ واژه‌ای به نام کوروش در لغت نامه‌ها نداشتیم. در کتاب هرودوت یونانی، کوروش نبود، سایروس بود. کلمه کوروش و کلمه داریوش از کجا آمده؟ هویت انسانی خود را فراموش نکنید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم اقتصادی اثرات براندازانه ندارد. اگر ما توانستیم با اقتصاد مقاومتی و هماهنگی دولت و ملت، در مقابل توطئه تحریم غرب، ایستادگی کنیم، همین تهدیدها برای ما فرصت خواهد بود.
در ادامه مصطفی کواکبیان به تعاریف احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرد و گفت: باور کنید از مراجع تقلید و نواب امام زمان (عج) هم اینگونه تجلیل نمی‌شود که آقای احمدی‌نژاد از آقای مشایی تجلیل کرده است. صفاتی مثل موحد، مومن، پاک، صبور، عارف، متعهد ، مدیر، مدبر، امین ، توانمند و دارای قلب و اندیشه زلال و بنده حاضر نیستم چنین تعابیری را حتی برای مراجع تقلید و نواب امام زمان (عج) به کار ببرم. آن زمان که از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردید باید به این روزها هم فکر می‌کردید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: اگر طی ۳۳ سال گذشته به جای بسیاری از بداخلاقی‌ها، برای تدوین علوم روز آمد و پاسخگو تلاش می‌کردیم، تا الان الگوی مناسبی برای اقتصاد اسلامی طراحی شده بود. ما در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم از علوم غربی پیش بیفتیم اما به شرط آنکه برنامه‌ریزی کنیم.
این مناظره با پاسخگویی بادامچیان و کواکبیان به پرسش‌های دانشجویان ادامه یافت.

کد مطلب: 15599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *