۰
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۵
با کنار رفتن حجت عبدالملکی

مقاومت در برابر تغییر کابینه رئیسی شکسته شد

یک روز پس از آنکه استعفای حجت عبدالملکی وزیر کار در صفحه اینستاگرام این وزارتخانه تکذیب شد، متن استعفای این وزیر سابق در توئیتر منتشر شد و بلافاصله از سوی رئیس جمهور مورد موافقت قرار گرفت، تا مشخص شود که این استعفا، بیش از اینکه استعفا باشد، برکناری است.
مقاومت در برابر تغییر کابینه رئیسی شکسته شد
گروه سیاسی - خاطره میرزا: یک روز پس از آنکه استعفای حجت عبدالملکی وزیر کار در صفحه اینستاگرام این وزارتخانه تکذیب شد، متن استعفای این وزیر سابق در توئیتر منتشر شد و بلافاصله از سوی رئیس جمهور مورد موافقت قرار گرفت، تا مشخص شود که این استعفا، بیش از اینکه استعفا باشد، برکناری است.
در طول یک هفته اخیر بارها خبر خداحافظی عبدالملکی از دولت در رسانه‌ها منتشر شده بود اما گویا وی همچنان مقاومت می‌کرد! تکذیب این استعفا یک روز قبل از اعلام آن، وقتی با سخن سخنگوی دولت جمع شود که گفته است «روز گذشته (یعنی همان روزی که استعفا تکذیب شد) آقای عبدالملکی برای دومین بار استعفای خود را به آقای رئیس‌جمهور تقدیم کرد و استعفای ایشان با موافقت مواجه شد» معلوم می‌شود که نه تنها دولت حتی در نمایش استعفا به جای برکناری توان ندارد، بلکه از حداقل هماهنگی در اطلاع رسانی هم ناتوان است؛ و جالب اینجاست که عبدالملکی علت استعفای خویش را « افزایش هماهنگی دولت» اعلام کرده است!
نکته دیگر اینجاست که نزدیکان عبدالملکی در روزهای گذشته کوشیدند انتشار خبر استعفا یا برکناری وی را که از سوی رسانه‌های اصولگرا منتشر می‌شد، به اصلاح طلبان نسبت دهند تا به این ترتیب زمینه را برای ادامه فعالیت وی در دولت مساعد کنند! دستیار رسانه‌ای عبدالملکی چند روز پیش در توئیتر در واکنش به شایعه برکناری و جابه‌جایی وزیر کار نوشت: «مثل همیشه دروغ است؛ قبلا با دست بند سبز دروغ می‌گفتند الان با ریش بلند!»
بهر حال مقاومت سودی نبخشید و خداحافظی عبدالملکی با دولت نشان داد که عمر کسی که با شعارها و ادعاهای عجیب و غریب وزیر شده؛ حتی در دولت رئیسی نیز کمتر از 9 ماه است. بعد از استعفای او فضای مجازی پر شد از پیام‌هایی که ادعاهای «ایجاد شغل با یک میلیون تومان» و «ساخت لامبورگینی ایرانی توسط چند جوان» را یادآور می‌شدند و اینکه قرار بود این وزیر ظرف یک سال ، یک میلیون شغل ایجاد کند. اما علاوه بر این، عملکرد عبدالملکی در وزارت کار در این ماه‌ها هزنیه‌های زیادی را برای دولت و مردم شکل داده بود. اعتراض‌ها به تبعیض در افزایش حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان در هفته‌های اخیر باعث اعتراضات و تجمع‌های مختلف در سراسر کشور شده است.
صادق الحسینی اقتصاد دان در واکنش به استعفای عبدالملکی نوشت: «کارآموزی آقای عبدالملکی با هزینه ملت ایران انجام شد. سیاست مهلک پوپولیستی در عدم تناسب حقوق کارگران با بازنشستگان و کارمندان و اعتراضات به این تبعیض که فقط برای کشور هزینه ایجاد کرد ، محصول ایده‌ها اقدامات ایشان بود. »
دیاکو حسینی در این باره با اشاره به استعفای عبدالملکی نوشت: «شکست پروژه عبدالملکی در وزارت کار، نماد شکست شعار رونق اشتغال و رفاه منهای رفع تحریم بود . سیاست خارجی معوب، سیاست اقتصادی و اجتماعی معیوب هم به دنبال می‌آورد و البته برعکس».
سیامک قاسمی فعال اقتصادی هم در توئیتی نوشت: «اونی که قرار بود به مردم آموزش بده چه جوری با یک میلیون تومان، شغل ایجاد کنند ، خودش شغلش را از دست داد»!
مصطفی تاجزاده چهره برجسته صالاح طلب نیز تاکید کرد: « وزیر کار که مدعی انقلاب اقتصادی بود و می‌گفت با یک میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد، افزایش قیمت دلار به تحریم ارتباط ندارد و ایران می‌تواند قدرت اول اقتصادی جهان شود، استعفا داد. تنها کار مفید این جوان مومن و انقلابی همین بود. »
واکنش بعضی نمایندگان مجلس هم به این خبر مثبت بود. غلامرضا نوری قزلجه رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به تغییرات در کابینه دولت، گفت: دولت از احساسات فاصله گرفته و گویا کم کم با واقعیات جامعه رو برو شده است و باید افرادی را روی کار بیاورد که توان اداره جامعه را در این شرایط حساس داشته باشند.
وی افزود: ترمیمی که در حال شکل گیری است، فقط بخشی از مشکلات را می‌تواند حل کند؛ بنابراین دولت باید ترمیم‌های بیشتری را در حوزه مدیریتی، روش‌ها و دیدگاه‌ها اعمال کند.
سید ناصر موسوی لارگانی نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را شاهد بودیم که اقدام خوبی است اما انتخاب عبدالملکی برای این وزارتخانه از همان ابتدا اشتباه بود. مأموران رسانه‌ای وزیر مستعفی کار همیشه در فضای مجازی گرد و خاک به پا می‌کردند. بنده در روز مطرح کردن سوال خود از وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این موضوع را به خوبی می‌دانستم اما آگاهانه بنا را بر سکوت گذاشتم و چیزی نگفتم.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده همان ابتدا مطمئن بودم که با حذف متخصصان و تبدیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حیاط‌خلوت وزیر مستعفی، نه تنها این وزارتخانه دچار مشکل شده بلکه کل کشور دچار مشکل می‌شود که این اتفاق هم افتاد.
موسوی لارگانی گفت: در حال حاضر شاهد اعتراض و ناراحتی کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان هستیم که این حجم از بی‌اعتمادی بی‌سابقه است. کرامت بازنشستگان بیشتر از آن است که برای رفع مشکلات خود به خیابان‌ها بیایند و همه این موارد ناکارآمدی عبدالملکی را به خوبی نشان داد. بهرحال تغییر حجت عبدالملکی نشان داد که مقاومت دولت در عدم تغییر کابینه ناکارآمد بالاخره شکست و ادعای « تیم اقتصادی دولت در اوج هماهنگی است» که یک ماه پیش توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام شده بود تا چه حد درست بوده است! از سوی دیگر این سوال هم باید توسط سید ابراهیم رئیسی پاسخ داده شود که چرا صرف ادعاهایی عجیب و مضحک عبدالملکی مسئولیت وزارتخانه مهم کار را به او سپرده است؟
نکته آخر اینکه اتمام حجت عبدالملکی در دولت، به معنای این نیست که امثال عبدالملکی در دولت جایی ندارند؛ ناکارآمدی دولت که در همین نه ماه مشخص شده حاصل حضور این قبیل افراد در رده‌های مختلف مدیریتی در دولت است که متاسفانه باعث قحایع بسیار شده و می‌شود.

محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون
کار و رفاه اجتماعی شد

رئیس جمهور در حکمی محمدهادی زاهدی‌وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد. در متن حکم رئیس جمهور خطاب به محمدهادی زاهدی‌وفا آمده است:
براساس اصل (۱۳۵) قانون اساسی و با توجه به مراتب شایستگی و سوابق اجرایی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب می‌شوید. امید است با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت‌محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردم‌داری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانون‌مداری»، «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی» و تعامل با هیأت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشید. توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، خدمت‌رسانی به مردم، تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
کد مطلب: 165664
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *