۰
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
توافق ایران و عربستان، مهمترین اتفاق بین‌المللی در آستانه نوروز

امیدواری برای پایان شعارزدگی و انقلابی‌گری

در نیمه دوم اسفندماه، زمانی که مردم از سویی آماده استقبال از سال نو می‌شدند و از سوی دیگر شاهد بی سابقه ترین کاهش ارزش پول ملی و گرانی و تورم بودند، ناگهان اتفاقی بین المللی چشم‌ها را به خود متوجه ساخت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ اسلامی‌با وساطت چین کمونیست بعد از هفت سال تصمیم گرفتند که روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند.
امیدواری برای پایان شعارزدگی و انقلابی‌گری
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در نیمه دوم اسفندماه، زمانی که مردم از سویی آماده استقبال از سال نو می‌شدند و از سوی دیگر شاهد بی سابقه ترین کاهش ارزش پول ملی و گرانی و تورم بودند، ناگهان اتفاقی بین المللی چشم‌ها را به خود متوجه ساخت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ اسلامی‌با وساطت چین کمونیست بعد از هفت سال تصمیم گرفتند که روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند.
روابط ایران و عربستان اگرچه برای مسائل مختلفی مثل جنگ در یمن، اعتراضات در بحرین و مسائل مرتبط با حضور ایرانی‌ها در حج شکرآب شده بود اما آنچه تیر خلاص به روابط دیپلماتکی دو کشور بود، اعدام شیخ نمر روحانی شیعی عربستانی توسط دولت این کشور و بعد از آن، حمله افرادی تندرو به سفارت این کشور در تهران (دی ماه 1394) بود. این رفتار تندروانه اگرچه ظاهرا به خاطر مخالفت با اعدام شیخ نمر بود اما زمان آن (که دو هفته قبل از اجرای برجام بود) و همچنین نحوه این کار نشان می‌داد که اغراض سیاسی دیگری هم در آن وجود داشته یا در خوش بینانه ترین حالت، افرادی که دست به این کار زدند آلت دست دیگرانی شده بودند که اغراض جناحی خود را دنبال می‌کردند. بهرحال پس از آن اتفاق و علی رغم اینکه دولت ایران، بابت آن عذرخواهی کرد، عربستان سعودی روابط خود را با ایران قطع کرد. این اقدام البته با استقبال تندروهای داخلی ایران روبرو شد که معروفترین آن تیتری بود که روزنامه کیهان در آن زمان زد: «ننگ رابطه با آل‌سعود از دامان ايران اسلامي پاک شد».
با این همه در تمام این هشت سال دولت‌ها کوشیدند که روابط دو کشور بزرگ اسلامی‌دوباره شکل بگیرد و شاید بیشترین تلاش بین المللی در این زمینه از سوی مقامات عراقی انجام شد. با این حال آن که این کار را به سرانجام رساند رئیس جمهور چین بود که در بیانیه توافق ایران و عربستان، رسما ابتکار این کار به نام او نوشته شد.
در بيانيه سه جانبه اي که روز جمعه 19 اسفند در پکن و با امضاي «علی شمخاني» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، «مساعد بن‌محمد العيبان» وزير مشاور عربستان سعودي و «وانگ ئي» عضو شوراي دولتي جمهوري خلق چين صادر شد، آمده بود: در پاسخ به ابتکار شايسته جناب شي جين‌پينگ رئيس جمهوري خلق چين در حمايت از گسترش روابط جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي عربستان سعودي... جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي عربستان سعودي توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط ديپلماتيک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمايندگي‌ها را بازگشايي کنند... دو کشور با تاکيد بر احترام به حاکميت و عدم دخالت در امور داخلي يکديگر در زمينه اجراي موافقت‌نامه همکاري‌هاي امنيتي امضا شده در تاريخ 1380.1.28خورشيدي برابر با 2001.4.17 ميلادي و نيز موافقت‌نامه عمومي همکاري‌هاي اقتصادي، بازرگاني، سرمايه‌گذاري، فني، علمي، فرهنگي، ورزشي و جوانان، امضا شده در تاريخ 1377.3.6 خورشيدي برابر با 1998.5.27 ميلادي توافق کردند.... سه کشور اراده قاطع خود را جهت به‌کارگيري تمامي تلاش‌ها براي تقويت صلح و امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي اعلام مي‌کند.
اولین نکته ای که بعد از این توافق باعث تعجب شد استقبال عجیب و غریب تندروهای از این توافق بود، همان کسانی که هفت سال پیش از «سفارت نوردی» استقبال و از قطع روابط حمایت کرده بودند.
این موضوع و همچنین بزرگنمایی این توافق و آن را موفقیت بی نظیر برای دولت رئیسی جا زدن و همچنین عنوان اینکه اصلاح طلبان باید از دولت رئیسی اصول مذاکره را یاد بیگرد، باعث شد که صاحب نظران بسیاری به این موضوع انتقاد کنند.
عباس عبدي بود در توئيتي نوشت: ايران و عربستان در پکن پذيرفتند که به توافقنامه دو کشور در سال 1377 و 1380 يعني دوره اصلاحات برگردند.
حالا آموزش مذاکره؛ آن هم زير سايه چين را مي‌دهند. 25 سال مردم را اسير قدرت طلبي خود کردند.
عبدالناصر همتي، رئيس سابق کل بانک مرکزي نيز در کانال تلگرامي خود نوشت: نوشتند و گفتند توافق ايران وعربستان ضربه کاري به آمريکا و رژيم صهيونيستي بود. مدعيان اصلاحات ياد بگيرند! ما که خيلي وقت پيش اينها را گفته بوديم. خوشحاليم، بالاخره شما هم ياد گرفتيد.
مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم سالاري نیز در توئيتي نوشت: از سرگيري روابط ايران و عربستان بعد از هفت سال با وساطت چين، فوايد زيادي براي منافع ملي دارد اما حاميان سفارت نوردي و کيهان نشينان که تيتر زدند «ننگ رابطه با آل سعود از دامان ايران اسلامي پاک شد» امروز با چه رويي از اين توافق حمايت مي‌کنند؟! راستي مگر شيخ نمر زنده شد؟!
علي مطهري نماينده سابق تهران هم در گفتگويي تصريح کرد: انجام اين توافق نشان مي‌دهد که مسئولان ما از شعارزدگي و ژست انقلابي‌گري دست برداشته و واقعيت‌گرا و عقل‌گرا شده‌اند. اميدوارم اين مسير ادامه تداوم داشته باشد و فشارهاي اقتصادي و معيشتي تحميل شده بر مردم کاهش پيدا کند و مردم به يک رفاه نسبي برسند.
جلال رشيدي کوچي، نماينده مجلس هم در توئيتي نوشت: به مناسبت توافق مثبت ايران و عربستان جا دارد يادي کنيم از سوپر انقلابي‌هايي که خودسرانه با حمله به سفارت عربستان بهانه لازم به دست تندروهاي سعودي داده و هزينه‌هاي بي‌شماري به کشور و نظام تحميل کردند. کاش ،بدانيم بفهميم و باور کنيم اينان و دشمنان قسم خورده ايران دولبه يک قيچي‌اند.
صادق زيباکلام، فعال سياسي در کانال تلگرامي خود نوشت: حوثي‌هاي يمن همچنان سرجايشان هستند، مخالفين آنها هم همينطور. عربستان هم همان عربستان و جمهوري اسلامي هم همان است. مي‌ماند اين سئوال که پس اين هفت سال جنگ و ويراني کشور يمن، قحطي، بيماري، آوارگي و مرگ ميليون‌ها يمني و هزينه ميلياردها دلار پول مردم ايران و عربستان چه چيزي را عوض کرد؟
محمد مهاجري فعال سياسي اصولگرا هم در توئيتي نوشت: آقايان دلواپس! از اقدام عقلاني رابطه مجدد تهران-رياض خوشحال شده ايد اما يادتان هست چرا رابطه قطع شد؟ دليلش حمله به سفارت سعودي بعد از شهادت شيخ‌نمر توسط عربستان بود. الان شيخ نمر زنده شده يا سعودي توبه کرده؟ گام عقلاني بعدي احياي برجام است؛ براي ماله‌کشي آماده شويد!

ايران و عربستان در پکن پذيرفتند که به توافقنامه دو کشور در سال 1377 و 1380 يعني دوره اصلاحات برگردند. حالا آموزش مذاکره؛ آن هم زير سايه چين را مي‌دهند. 25 سال مردم را اسير قدرت طلبي خود کردند
کد مطلب: 191974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *