۰
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
آکسيوس مدعي مذاکرات «نزديک‌سازي ايران و آمريکا» شد

 چانه‌زني غيرمستقيم ايران و آمريکا در عمان

تهران و واشنگتن اصرار دارند که هيچ توافقي براي احياي برجام به شکل موقت وجود ندارد اما رسانه‌هاي مختلف درحال مخابره خبر و گزارش درباره ملاقات و مذاکره مقام‌هاي ايراني و آمريکايي هستند.
 چانه‌زني غيرمستقيم ايران و آمريکا در عمان
گروه سياسي: تهران و واشنگتن اصرار دارند که هيچ توافقي براي احياي برجام به شکل موقت وجود ندارد اما رسانه‌هاي مختلف درحال مخابره خبر و گزارش درباره ملاقات و مذاکره مقام‌هاي ايراني و آمريکايي هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در آخرين مورد ، يک پايگاه خبري آمريکايي در گزارشي ادعايي به نقل از منابع آگاه مدعي شد که مقامات ايران و آمريکا ماه گذشته (ميلادي) در گفت‌وگوهايي غيرمستقيم در عمان شرکت کرده‌اند.
پيش از اين ميدل ايست آي و رويترز در خبرهايي جداگانه از مذاکره مستقيم رابرت مالي، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران با اميرسعيد ايراوني، سفير ايران در سازمان ملل، در نيويورک خبر داده بودند. ميدل ايست آي به نقل از دو منبع ناشناس گزارش داده بود که «ايران و ايالات متحده «در حال نزديک شدن به يک توافق موقت هستند که برخي از تحريم‌ها را در ازاي کاهش فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم ايران، تعليق مي‌کند.»
پايگاه خبري آکسيوس در گزارشي به نقل از سه منبع آگاه مدعي شد که مقامات ايران و آمريکا در ماه مه (ماه گذشته ميلادي) به‌طور غير مستقيم با يکديگر در عمان گفت‌وگو کرده‌اند ؛ بدين صورت که مقامات عماني بين اتاق‌هاي جداگانه‌ ايران و آمريکا رفت و آمد مي‌کردند تا پيام‌ها را تحويل دهند.
به نوشته آکسيوس،  «مذاکرات نزديک سازي» نشان دهنده اولين تعامل غيرمستقيم بين ايالات متحده و ايران به اين شکل در چند ماه گذشته است. اين گفت‌وگوها همچنين در بحبوحه نگراني‌هاي فزاينده در کاخ سفيد نسبت به پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران انجام شده است.
آکسيوس هفته گذشته گزارش داده بود که برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورميانه در کاخ سفيد، در تاريخ 8 مه به‌طور محرمانه به عمان سفر کرد تا با مقامات عماني در مورد ارتباط ديپلماتيک احتمالي با ايران درخصوص برنامه هسته‌اي اين کشور گفت‌وگو کند.
به گفته سه منبع مطلع در اين خصوص، يک هيات ايراني نيز همزمان وارد عمان شد. يکي از اين منابع گفت: علي باقري کن، مذاکره کننده ارشد هسته‌اي ايران نيز در اين هيئت حضور داشت. اين منابع آگاه همچنين گفته‌اند که يکي از پيام‌هاي اصلي آمريکا در اين گفت‌وگوها بر بازدارندگي متمرکز بوده است و آنها به صراحت درباره غني‌سازي اورانيوم در سطح 90 درصد در ايران هشدار داده‌اند.     مک گورک و مقامات ايراني با يکديگر ملاقات نکردند. دو طرف در مکان‌هاي جداگانه‌اي حضور داشتند و مقامات عماني بين آنها رفت و آمد داشتند و پيام‌هايي را ارسال مي‌کردند.
بنابر گزارش ادعايي آکسيوس، اين منابع آگاه گفته‌اند که هدف از تبادل غيرمستقيم پيام‌هايي بين دولت بايدن و ايران، دستيابي به يک «تفاهم» در مورد راه‌هاي کاهش تنش درخصوص برنامه هسته‌اي ايران، سياست ايران در منطقه و آنچه دخالت اين کشور در جنگ اوکراين عنوان شده است، بود.
آکسيوس در ادامه افزود: دستيابي به چنين تفاهمي و تنش‌زدايي در منطقه مي‌تواند بعدها به عنوان مبنايي براي مذاکرات آينده در مورد توافق هسته‌اي جديد بين طرفين مورد استفاده قرار گيرد. با اين حال، هنوز مشخص نيست که آيا دو طرف به حصول اين فهم مشترک نزديک هستند يا خير.
کد مطلب: 197225
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *