۰
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
تهران از طريق نماينده سازمان ملل پيام فرستاد

هشدار صريح ايران به اسرائيل

اميرعبداللهيان: ايران نسبت به وضع غزه نمی‌تواند تماشاچی باشد
پايگاه خبري آکسيوس همزمان با سفر حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه ايران و آنتوني بلينکن، وزير امورخارجه آمريکا به منطقه مدعي شد که ايران روز شنبه به‌طور غير مستقيم پيامي به رژيم صهيونيستي فرستاده و در آن نسبت به حمله زميني به نور غزه هشدار داده است.
هشدار صريح ايران به اسرائيل
گروه ديپلماسي - سميرا عبدالملکي: پايگاه خبري آکسيوس همزمان با سفر حسين اميرعبداللهيان، وزير امورخارجه ايران و آنتوني بلينکن، وزير امورخارجه آمريکا به منطقه مدعي شد که ايران روز شنبه به‌طور غير مستقيم پيامي به رژيم صهيونيستي فرستاده و در آن نسبت به حمله زميني به نور غزه هشدار داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دو منبع ديپلماتيک در گفت‌وگو با آکسيوس خاطر نشان کردند که ايران در پيام خود تاکيد کرده است که خواهان تشديد بيشتر جنگ حماس و اسرائيل نيست، اما در صورت ادامه عمليات اسرائيل در غزه مجبور به مداخله خواهد بود.
اين رسانه آمريکايي همچنين مدعي شد: در صورتي که ايران به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم، ازجمله از طريق يک گروه شبه نظامي در سوريه يا با حمايت از هر تصميم حزب‌الله براي پيوستن کامل به جنگ، درگير شود، نبرد بين حماس و اسرائيل به يک جنگ منطقه‌اي تبديل خواهد شد. بنابر ادعاي آکسيوس، پيام ايران که از طريق سازمان ملل به اسرائيل فرستاده شده است، در حالي است که دولت بايدن در تلاش بوده تا ايران و حزب‌الله لبنان را از پيوستن به جنگ باز دارد. ايالات متحده در روزهاي اخير يک گروه ناو هواپيمابر و جت‌هاي جنگنده را نيز به منطقه فرستاد.
پايگاه خبري آکسيوس با اشاره به ديدار روز شنبه وزير امورخارجه ايران با تور فينسلاند، نماينده سازمان ملل در امور خاورميانه در بيروت افزود: اين دو منبع ديپلماتيک همچنين گفتند که فينسلاند در اين ديدار از اميرعبداللهيان خواست تا کمک کند که از سرايت درگيري در غزه و اسرائيل به منطقه گسترده‌تر در خاورميانه جلوگيري کند. وزير امور خارجه ايران نيز پاسخ داد که ايران نمي‌خواهد اين درگيري‌ها به جنگ منطقه‌اي تبديل شود و مي‌خواهد به آزادي غيرنظامياني که در غزه توسط حماس گروگان گرفته شده‌اند، کمک کند.
بنابر ادعاي اين پايگاه خبري، اميرعبداللهيان به‌علاوه تاکيد کرد که ايران خطوط قرمز خود را دارد و هشدار داده است که اگر عمليات نظامي اسرائيل ادامه پيدا کند و به‌ويژه اگر اسرائيل به وعده خود مبني بر حمله زميني به غزه عمل کند، ايران بايد پاسخ دهد. در گزارش آکسيوس آمده است که به گفته اين منابع آگاه، فينسلاند سپس با تزاچي‌هانگبي، مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي و ديگر مقامات صهيونيست تماس گرفت و پيام ايران را ابلاغ کرد. دفتر فينسلاند تاييد کرد که او روز شنبه با اميرعبداللهيان ديدار کرده و گفت که آنها درباره «تلاش‌هاي ديپلماتيک براي آزادي گروگان‌ها، کاهش تنش و جلوگيري از سرايت درگيري به منطقه» گفت‌وگو کردند.
حسين اميرعبداللهيان که در جريان سفر منطقه‌اي خود به لبنان رفته بود، پيش از اين با حسن نصرالله، رهبر جنبش حزب‌الله ديدار کرده بود. وي روز شنبه در يک نشست خبري با خبرنگاران در بيروت گفت که اسرائيل بايد «جنايت عليه غيرنظاميان در غزه را متوقف کند – زيرا ممکن است حتي تا چند ساعت ديگر دير شود».
همزمان با ارسال پيام غيرمستقيم تهران،  هيئت نمايندگي ايران در سازمان ملل با هشدار نسبت به ادامه جنايات صهيونيست‌ها در نوار غزه تاکيد کرد که مسئوليت عواقب گسترده آن بر عهده سازمان ملل و شوراي امنيت است. در هيئت نمايندگي دائم ايران در سازمان ملل آمده است: اگر جنايات جنگي و نسل کشي رژيم آپارتايد اسرائيل فوراً متوقف نشود، وضعيت ممکن است از کنترل خارج شود و عواقب گسترده‌اي را به همراه داشته باشد – که مسئوليت آن بر عهده سازمان ملل، شوراي امنيت و کشورهايي است که شورا را به سمت بن‌بست هدايت مي‌کنند.
احتمال گسترش ميدان جنگ
«حسين اميرعبداللهيان» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران که در قطر حضور دارد، ديروز (يکشنبه) در گفت‌وگو با شبکه الجزيره تاکيد کرد که اگر توقف تجاوزهاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌هاي جنگ بعيد نخواهد بود و احتمال اين امر هر لحظه بيشتر مي‌شود.
اميرعبداللهيان همچنين گفت: به رژيم صهيونيستي از طريق حاميانش اعلام کرديم که اگر جنايت‌هايش در غزه متوقف نشود، فردا دير خواهد بود. اميدواريم که تلاش‌هاي سياسي مانع گسترش دايره جنگ شود در غير اين صورت هيچ‌کس نمي‌داند که در ساعت آتي چه اتفاقي رخ خواهد داد.
ديپلمات ارشد ايران همچنين هشدار داد: ايران نمي‌تواند نسبت به وضعيت غزه  تماشاچي باشد.
وزير خارجه ايران درباره ديدار و رايزني با دبيرکل حزب‌الله لبنان نيز گفت: در جريان ديدارم با «سيد حسن نصرالله» دبيرکل حزب الله لبنان مطلع شدم که تمام سناريوها مطرح است.اگر آمريکا و رژيم صهيونيستي اين سياست‌ها را متوقف نکنند، دايره جنگ متوقف نخواهد شد و اگر دايره جنگ گسترش يابد آمريکا نيز خسارت‌هاي سنگيني متحمل خواهد شد. اميرعبداللهيان افزود: تداوم تجاوزها و نبود راه‌حل سياسي به مثابه ريختن هيزم روي آتش است و باعث مي‌شود که امور از کنترل خارج شود.
وزير امور خارجه ايران همچنين با اشاره به جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي در غزه تاکيد کرد که منطقه و طرف‌هاي فعال در آن تماشاچي نخواهند ماند.موضوع اسراي غزه خط قرمز مقاومت است اما مقاومت مسئله اسراي غيرنظامي را بررسي مي‌کند.
او تاکيد کرد: حزب‌الله تمام خطوط قرمز را مشخص کرد و اقدامات مناسب در هر مرحله را اتخاذ خواهد کرد.به صهيونيست‌ها مي‌گويم اگر دنبال جنگ هستيد با نيروهاي نظامي بجنگيد نه زن‌ها و کودکان.
اميرعبداللهيان در ادامه گفت که «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي آرزوها و روياپردازي‌هايي دارد اما اکنون خودش و کابينه‌اش ساکت شده و واشنگتن جلو آمده است تا از مجسمه و عروسک رژيم صهيونيستي محافظت کند.اگر رژيم صهيونيستي تصميم بگيرد که وارد غزه شود، رهبران مقاومت آن را به قبرستان نظاميان اشغالگر تبديل خواهند کرد.
 
تلاش فرانسه براي کنترل سطح تنش
 
کاخ اليزه از ايران و حزب‌الله خواست تا از آنچه جنگ رژيم صهيونيستي و حماس عنوان کرد، دوري کنند.  دفتر امانوئل مکرون، رئيس جمهور فرانسه اعلام کرد که او با مقامات ايران و نمايندگان حزب‌الله و به‌علاوه مقامات ساير بازيگزان منطقه‌اي در تماس است. او همچنين با سران رژيم صهيونيستي و مصر نيز گفت‌وگو کرده است.  بنابر گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دفتر مکرون همچنين خاطر نشان کرد که او از ايران و به‌ويژه حزب‌الله خواسته است تا از جنگ ميان اسرائيل و حماس دوري کنند و از تشديد درگيري‌ها بپرهيزند.
کد مطلب: 204642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *