۳
۵
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۳
بازخوانی اظهارات مراجع درباره اسفندیار رحیم مشایی

آیا مشایی رجل مذهبی است؟

آیا مشایی رجل مذهبی است؟
اسفندیار رحیم مشایی کاندیدای ریاست جمهوری شده و منتظر است تا نتیجه تائید یا رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان اعلام شود .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، یکی از شرایط احراز صلاحیت در این انتخابات این است که فرد کاندیدا «رجل سیاسی و مذهبی » باشد و احتمالا مشایی و دوستش ، محمود احمدی نژاد چنین تصوری دارند ، اما می توان با بازخوانی نظراتی که علما و بخصوص مراجع تقلید درباره وی ابراز کرده اند ، به نوعی پیش بینی کرد که نظر شورای نگهبان در این خصوص چیست.
«مشایی به دو امام معصوم (ع) توهين کرده است»
آذر ماه ۱۳۸۹ اظهار نظری از رحیم مشایی در ارتباط با موسیقی منتشر شد که با واکنش شدید آیت الله مکارم شیرازی در اول دی ماه ۱۳۸۹ مواجه شد . این مرجع تقلید طي سخناني در آغاز درس خارج فقه خود اظهار کرد: چندي پيش در مطبوعات خبري از يکي از مسوولان منتشر شد که گفته بود کساني که با موسيقي مخالف هستند و مي گويند حرام است، موسيقي را نمي فهمند. ما منتظر تکذيب اين مساله بوديم که متاسفانه اتفاق نيفتاد. مي دانيد که اين مطلب چقدر سنگين است... معني حرف اين آقا اين است که همه فقها و امام راحل نمي فهمند و العياذ بالله امام باقر (ع) و امام صادق (ع) هم نمي فهمند. در واقع به همه اين بزرگوران توهين شده است... اگر شرايط کشور يک شرايط خاصي نبود و بحث از اجراي طرح تحول اقتصادي در کشور و لزوم حفظ آرامش نبود، قطعا ما طور ديگري با اين فرد برخورد مي کرديم و به هيچ وجه ساکت نمي مانديم.
اين مرجع تقليد يادآور شد: اگر اين شرايط نبود ما به وظيفه مان عمل کرده و هزينه آن را هم مي پرداختيم، چرا که اين فرد با حرفش در واقع به علما و امام راحل و امام باقر(ع) و امام صادق (ع) توهين کرده است، آن هم توهين به اين زشتي ! ما نمي توانيم در اين خصوص ساکت باشيم و ببينيم که با مقدسات به اين راحتي بازي مي شود. من به خاطر شرايط حساس فعلا به همين ميزان سخن قناعت مي کنم، ولي در فرصت لازم به اين توهين پاسخ قاطع مي دهيم.
«جسارت به قرآن قابل تحمل نیست »
روزنامه جمهوري اسلامي آبان ۸۷ با تاکيد بر "اتفاقي بي سابقه در کشور" گزارش داد که در يک همايش ميراث فرهنگي تحت مدیریت اسفندیار رحیم مشایی (دومين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري ايران) هنگام شروع مراسم و قبل از تلاوت قرآن ۱۲ خانم با لباس محلي دف زنان روي سن آمدند و درحالي که قرآن را در سيني گذاشته بودند با حالات ريتميک قرآن را به قاري تحويل داده و سن را ترک کردند .این مراسم در سالن اجتماعات برج سفيد با حضور رحيم مشايي و چند تن از مسئولان به ميزباني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شده بود و به نوشته آن روزنامه بعد از قرائت قرآن دوباره اين افراد به همان صورت روي سن آمدند و درحالي که دف مي زدند قرآن را تحويل گرفته و سن را ترک کردند!
پس از اين اتفاق آيت الله صافي گلپايگاني در درس خارج فقه، اهانت و جسارت در يک همايش مربوط به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ساحت مقدس قرآن کريم را شديدا محکوم کرد و رقص ۱۲ زن ملبس به لباس محلي براي تحويل قرآن به قاري را جسارت به قرآن دانست و گفت: اينها جسارت کرده و به قرآن بي احترامي کردند و قلب مقدس امام رئوف و مهربان، حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف را آزرده خاطر کردند. در مقابل اين اهانت چه بايد گفت؟
آيت الله صافي گلپايگاني همچنين خواستار برکناري اسفنديار رحيم مشائي شده و تاکيد کرد: اهانت به قرآن قابل تحمل نيست و کسي که مسوول اين سازمان است صلاحيت ندارد در اين جايگاه باشد ...اين اشخاص صلاحيت ندارند در مصدر کار باشند. چنين رفتارهايي، علنا اهانت به احکام دين و قرآن است...بدانيد اگر باب اين مسايل باز شد ديگر توقف پذير نيست و بي اعتنايي به اين گونه مطالب و عدم توجه به هويت اسلامي، گريبانگير همه خواهد شد .
این مرجع تقلید همچنین با اعلام اينکه "انسان متحير است که از اين اعمال به چه کسي شکايت ببرد"، اظهار داشت: "اينجانب اين مصيبت را به حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف و همه علاقه مندان به دين و اسلام و کشور و نظام، تسليت مي گويم."
آیت الله صافی در مرداد ماه ۱۳۹۰ بعد از اینکه بسیاری نسبت به جریان انحرافی سخن گفتند ، اظهار داشت : ما خط انحراف را از اول گوشزد کرديم و گفتيم که لازم نيست صبر کنيم تا آن‌ها خودشان را بيشتر نشان دهند؛ همان روز‌هاي نخست که به احکام و دستورات مقدس شرع و به قرآن توهين نمودند بايد جلوي آن‌ها گرفته مي‌شد.
«اظهارات مشایی انحرافی است»
مردادماه ۱۳۸۹زماني بود که صحبت‌هاي اسفنديار رحيم مشايي در مورد مکتب ايراني باز هم آتش زير خاکستر انتقادات عليه وي را شعله ور ساخت. آيت الله مقتدايي در مورد اظهارات مشایی مبني بر ترويج مکتب ايراني به جاي مکتب اسلامي، اظهار داشت: متاسفانه اين قبيل اظهارات غيرتخصصي و انحرافي از زبان افرادي که منسوب به رياست جمهوري هستند، شنيده مي‌شود و جاي بس تعجب است که پس از اظهار نظر بزرگان حوزه و عکس‌العمل اقشار مختلف، با ايشان برخوردي نمي‌شود. متاسفانه عدم برخورد لازم با اين شخص، موجب شده است تا وي به خود جرات داده و پس از طرح «مکتب ايراني»، که نام ديگر «جمهوري ايراني» است، نظريه انحرافي «انسان ظرفيت خداشدن را دارد» را مطرح کند و با نهايت جسارت بر اين مساله و گفته خويش، پافشاري مي‌کند.
آيت الله مکارم شيرازي نيز در همان روز در جلسه تفسير در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه (س) بيان داشت: رييس دفتر دولت هر روز بلند شود و يک سخن ناموزون بگويد و تنشي در ميان همه ايجاد کند به جبهه داخلي صدمه مي‌زند .
در فروردين ۱۳۹۰ اين سخنان به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي از قول وي و در انتقاد از دولتمردان منتشر شد: اگر تنبلي کنيم زماني از خواب غفلت بيدار مي‌شويم که تيرگي فتنه همه جا را فراگرفته است و مي‌بينيم همان کساني فتنه را آغاز کرده‌اند که خود پرورش داده‌ايم. اين عزل و نصب‌ها از کجا در مي‌آيد؟ اين حرف‌هاي ملي‌گرايانه و مکتب ايراني، آن هم در زماني که نهضت اسلامي در جهان اسلام در حال شکل‌گيري است، براي چيست؟ ملي گرايي و دم زدن از مکتب ايراني با چه انگيزه‌اي مي‌تواند صورت بگيرد؟... خطري که من احساس مي‌کنم شديدترين خطري است که تاکنون اسلام را تهديد کرده است و آن هم از سوي نفوذي‌هايي است که در بين خودي‌ها در حال رشد هستند.
کد مطلب: 30219
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


شاهین
چرا اینقدر به این مشایی گیر دادین شما بابا .. مطمئن باشین تایید می شه تا با هاشمی رقابت کنه و رای اصلاح طلبا رو بگیره و سعید جلیلی نهایتا رئیس جمهور بشه ... حالا این خط ، این هم نشون !! ;]
رضا
اگه مشایی تایید بشه نامه رهبری برای لغو معاون اولیش چی میشه؟نظام این اشتباه رو مرتکب نمیشه
سهیل
Iran, Islamic Republic of
رد صلاحیت مشایی ردخور ندارد!