۱
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱
گزارش کامل و لحظه به لحظه جنایت داعش در 11 سپتامبر فرانسه

پیام روحانی : به نام ملت بزرگ ایران محکوم می کنم

داعش در صفحه توئیتر خود اعلام کرد بعد از فرانسه نوبت روسیه است
حوادث تروریستی در پاریس که جهان را در شوک فرو برد، با محکومیت بین المللی مواجه شد. تعداد تلفات حملات تروریستی هماهنگ شده در پاریس تا ساعت 5 صبح به وقت محلی به 150 کشته و بیش از 200 مجروح رسیده که حال 80 تن از آنها وخیم گزارش شده است. رییس جمهور ایران نیز در پیامی به رییس جمهور فرانسه، این حادثه را محکوم کرد.
پیام روحانی : به نام ملت بزرگ ایران محکوم می کنم
حوادث تروریستی در پاریس که جهان را در شوک فرو برد، با محکومیت بین المللی مواجه شد. تعداد تلفات حملات تروریستی هماهنگ شده در پاریس تا ساعت ۵ صبح به وقت محلی به ۱۵۰ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح رسیده که حال ۸۰ تن از آنها وخیم گزارش شده است. رییس جمهور ایران نیز در پیامی به رییس جمهور فرانسه، این حادثه را محکوم کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پیام دکتر حسن روحانی به فرانسوا اولاند در شرایطی منتشر شد که روحانی قرار بود امروز به ایتالیا و سپس به فرانسه سفر کند. اما این سفر اروپایی رییس جمهور ایران که قرار بود پس از بیش از یک دهه صورت گیرد به دلیل عملیات تروریستی دیشب لغو شد. اما حوادث پاریس چگونه رخ داد؟
اولین اتفاق، حمله یک مرد مسلح به کلاشنیکف، به رستوران پرجمعیت «کارولین» بود. او به ضرب گلوله، ۱۴ نفر از مردم را به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد.
پس از آن گزارش شد دست‌کم دو انفجار انتحاری در نزدیکی ورزشگاه «استاد دو فرانس»، محل مسابقه تیمهای ملی فوتبال آلمان و فرانسه، به وقوع پیوسته اسوت. صدای مهیب انفجار، در حین مسابقه، ورزشگاه را در بهت فرو برد. رئیس‌جمهور فرانسه تماشاگر ویژه این بازی بود که پس از مسابقه با تدابیر شدید امنیتی به محلی امن منتقل شد. دو انفجار در این منطقه، موجب مرگ ۳۵ نفر شد.
سومین گزارش‌ مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح، به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی راک در سالن «باتکالان» بود. آن‌ها در این سالن موسیقی که ۱۵۰۰ نفر ظرفیت دارد مردم را به گلوله بستند و بیش از ۱۰۰ نفر را گروگان گرفتند. پلیس محل گروگان‌گیری را محاصره و اطراف آن را مین‌گذاری کرد و وارد عملیات رهاسازی شد. با این حال بیش از ۱۰۰ تن از گروگان‌ها به همراه ۴ تن از گروگان‌گیران و یک انتحاری کشته شدند. گاردین گزارش داده که در این بین ۴ پلیس هم کشته شدند اما ای‌اف‌پی آن را تکذیب کرد.
برخی از رسانه‌های غربی به نقل از شاهدان عینی می‌گویند که یکی از شلیک‌کنندگان فریاد سر داده: «این برای سوریه است»! آن‌ها بدون نقاب، آرام و بسیار مصمم سلاح‌های خود را چند بار پر کرده و به‌صورت تصادفی به گروگان‌ها شلیک می‌کردند.
در تیراندازی صورت گرفته در خیابان شارون نیز ۱۸ نفر کشته شدند.
دادستان پاریس اعلام کرده که در این شب ۵ عملیات تروریستی را خنثی کرده‌اند. برای نخستین بار پس از ۱۹۴۴ در فرانسه «حکومت نظامی و منع رفت و آمد» اعلام و تمام پروازها در این کشور لغو شد.
اخبار تلفات شب پر التهاب پاریس ضدونقیض و‌ متفاوت است. دادستان پاریس کشته شدن ۱۲۰ تن را تایید کرده اما سی‌ان‌ان می‌گوید این آمار ۱۵۳ نفر است که ۱۱۸ نفرشان در سالن کنسرت کشته شدند. پیش‌بینی می‌شود این آمار بیشتر نیز بشود.
رئیس‌جمهور فرانسه که از مهلکه انفجار در ورزشگاه با تدابیر شدید امنیتی خارج شده بود، برای نخستین بار در سراسر این کشور اعلام وضعیت اضطراری کرد و مرزهای پاریس را برای جلوگیری از فرار تروریست‌ها، بست. اولاند پس از پایان گروگان‌گیری خود را به محل این حادثه رساند و سفرش به ترکیه برای شرکت در نشست گروه ۲۰ را نیز لغو کرد. او ارتش فرانسه را برای برای مقابله با عملیات تروریستی فراخواند و دستور اعزام ۱۵۰۰ سرباز به پاریس را صادر کرد. ولاند در یک سخنرانی کوتاه در نزدیکی سالن باتاکلان قول داد که از کسانی که دست به چنین اقدام وحشیانه‌ای زده‌اند، انتقام بگیرد. وی گفت: ما خواستیم که اینجا در میان کسانی باشیم که شاهد چنین اقدامات وحشیانه‌ای بودند و بدانید که ما جنگ با تروریسم را ادامه خواهیم داد.
رئیس جمهوری فرانسه افزود: زمانی که تروریست‌ها بتوانند چنین اقدام خشونت آمیزی انجام دهند مطمئن باشند که با یک فرانسه مصمم، یک فرانسه متحد، فرانسه‌ای که مرعوب نمی‌شود، رو به رو خواهند شد؛ اگرچه ما امروز از این حادثه تراژدی غم انگیز بسیار ناراحت هستیم اما به نبرد خود ادامه خواهیم داد.
داعش در این شب چندین بار بر روی صفحه توییتر خود توییت گذاشت: «پاریس در آتش»، «پاریس شهر اشباح» و در نهایت نوشت: «بعد از پاريس نوبت روسيه است. روس‌ها نيز آماده به راه افتادن جوی خون باشند!» برخی از رسانه‌ها می‌گویند: داعش در وب‌سایت خود مسئولیت رسمی حمله به پاریس را بر عهده گرفته و اعلام کرده: «این ۱۱ سپتامبر فرانسه است!»
داعش در صفحه توییتر خود اعلام کرد؛ بعد از فرانسه نوبت روسیه است که باید خود را برای راه افتادن جوی خون در این کشور آماده کند.
این حملات تروریستی توسط ایران نیز محکوم شد. دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به رییس جمهور فرانسه حوادث تروریستی در پاریس را از طرف ملت بزرگ ایران محکوم کرد. متن پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای فرانسوا اولاند
رییس جمهور محترم فرانسه
حوادث تروریستی و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه در پاریس موجب تاثر و اندوه فراوان گردید. اینجانب به نام ملت بزرگ ایران که خود یکی از قربانیان پدیده شوم تروریسم بوده است؛ این جنایات ضد بشری را شدیدا محکوم و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسلیت می گویم. بی تردید مهمترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی تر برای مبارزه همه جانبه علیه گروههای تروریستی است.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن محکوم کردن حوادث وحشیانه تروریستی پاریس و تسلیت به دولت وملت فرانسه با خانواده های قربانیان اعلام همدردی کرده و بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد. دکتر ظریف افزود: حوادث پاریس یک بار دیگر نشان داد که تروریسم و افراط گرایی تهدیدی بین المللی بوده و مبارزه با آن نیازمند همکاری همه جانبه جهانی است. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به صورت جدی فعال خواهد بود.
حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اعلام محکومیت شدید سلسله عملیات‌های تروریستی پاریس که به کشته شدن ده‌ها انسان بی گناه منجر شد با ملت و دولت فرانسه ابراز همدردی کرد و افزود: در این ساعات سخت ایران خود را در کنار خانواده‌های قربانیان این حوادث کور تروریستی می‌داند. وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر بیگانه بودن عاملان این جنایات از روح اسلام و تمامی ادیان آسمانی و اصول اخلاقی و انسانی، یک بار دیگر بر ضرورت شکل‌گیری عزم و اراده واحد بین‌المللی برای مبارزه ریشه‌ای با تروریسم تاکید و اعلام می‌کند ایران به سیاست ثابت و روشن خود در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی ادامه خواهد داد و در این چارچوب آماده همکاری با دیگر کشورهای جهان است.
کد مطلب: 52629
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *