۱
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷
شائبه تبليغاتي بودن سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد بالا گرفت

اما و اگرهاي سفرهاي رئيس جمهور سابق

معاون سياسي وزير کشور درباره سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد گفته است: «گزارش‌هايي درباره انتخاباتي بودن سفرهاي او داشتيم که مورد بررسي قرار گرفته است. تشخيص نهايي با شوراي نگهبان است.»
اما و اگرهاي سفرهاي رئيس جمهور سابق
معاون سياسي وزير کشور درباره سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد گفته است: «گزارش‌هايي درباره انتخاباتي بودن سفرهاي او داشتيم که مورد بررسي قرار گرفته است. تشخيص نهايي با شوراي نگهبان است.» 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين روزها يکي از دغدغه‌هاي بعضي سياسون و فعالان سياسي سفرهايي است که احمدي‌نژاد به شهرهاي مختلف دارد. سفرهايي که از آن به عنوان تبليغات او براي ورود به انتخابات رياست جمهوري سال 92 برداشت مي‌شود. سوالي که براي بسياري پيش مي‌آيد اين است که چرا يک سال قبل از برگزاري انتخابات، او بايد چنين تبليغاتي داشته باشد؟ آيا شوراي نگهبان بايد حرکتي از خود نشان دهد؟ «مردم‌سالاري» اين مباحث را در گفت‌وگو با فعالان سياسي بررسي کرده است.

شوراي نگهبان بايد نظر دهد

محمدحسن مقيمي، معاون سياسي وزير کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به موضوع تبليغات زودهنگام در انتخابات رياست جمهوري 96، گفته است: «اگر گزارشي درباره ورود زودهنگام تبليغات انتخابات 96 به دستمان رسد، قطعا اعلام خواهيم کرد. تاکنون مواردي از شبهه و شائبه‌هاي تبليغات انتخاباتي وجود داشته است که در نهايت مرجع تشخيص آن شوراي نگهبان است.» مقيمي‌در پاسخ به اين سوال که آيا تاکنون گزارشي مبني بر تخلف انتخاباتي احمدي‌نژاد با توجه به سفرهاي استاني اخير او، مطرح شده يا خير، تصريح کرده است: «احمدي‌نژاد هم يکي از مردم ايران است و ضروريست که قانون را رعايت کند، براي برخي سفرهاي استاني‌اش اين شائبه پيش آمده که اين سفرها به منظور تبليغات انتخاباتي انجام مي‌شود، اما اين امر براي ما هنوز مسجل نشده و تشخيص آن بر عهده شوراي نگهبان است.» او ادامه داده است: «درباره انتخاباتي بودن سخنراني‌هاي احمدي‌نژاد تاکنون گزارش‌هايي داشتيم که در شوراي تامين شهرستان‌ها مورد بررسي قرار گرفته است.»

همه چيز از مشهد شروع شد

فروردين ماه سال گذشته بود که اولين خبر از شروع سفرهاي احمدي‌نژاد منتشر شد. او قرار بود اواخر فروردين ماه به مشهد سفر کند و بر‌اساس اطلاعات منتشر شده احمدي‌نژاد در اين سفر برخي موضوعات مرتبط با انتخابات سال آينده مجلس را دنبال کرده است. همان زمان و قبل از وقوع اين سفر، يکي از نزديکان احمدي‌نژاد اعلام کرده بود: «در اين سفر قرار است رئيس ستاد انتخاباتي طيف نزديک به احمدي‌نژاد در انتخابات سال آينده انتخاب شود. ضمن اينکه مهندس ثمره نيز احتمالا همراه رئيس‌جمهور سابق به مشهد مي‌آيد.» جواد آرين‌منش دبير حزب موتلفه خراسان رضوي گفته بود: «فردي نزديک به احمدي‌نژاد به نقل از وي گفته که براي مجلس برنامه‌اي ندارد اما پاي رياست جمهوري محکم مي‌ايستد.»

شرکت در 180 برنامه مختلف

بر‌اساس گزارش‌هاي منتشر شده، احمدي‌نژاد در يک سال اخير در بيش از 180 برنامه مختلف شرکت کرده است. از چهارمحال وخراسان جنوبي، تا مازندران و جنوب استان کرمان، هرکجا که نگاه کني احمدي‌نژاد در يک سال گذشته برنامه داشته است. بيش از 180 برنامه با بهانه‌هاي مختلف از مجلس ختم و هيات مذهبي تا يادواره شهدا و بازخواني خط نوراني امام (س) گوشه‌اي از برنامه‌هاي اوست. وقتي صحبت‌هاي او را در جمع مسئولان دولت‌هاي نهم و دهم در تيرماه سال گذشته مرور کنيد، متوجه مي‌شويد او به مجلس نگاهي نداشته و هدفش راه اندازي يک خط فکري با ايدئولوژي جديد در ايران است. او ديگر نمي‌خواهد اصولگرا باشد بلکه مي‌خواهد خط فکري جديدي راه‌اندازي کند. اما او در يک سال اخير چه برنامه اي داشته و در حال انجام چه کاري است؟ سال گذشته خبري منتشر شد مبني براينکه‌ او به همراه يارانش به اهواز و مناطق جنگي سفر کرده است. شايد اين سفر از ديد عموم يک برنامه عادي باشد اما او در اين فکر نبوده و در سفر‌هايش به دنبال راه‌اندازي يک شبکه ارتباطي از مديران دولت‌هاي نهم و دهم بود و بعد از آن وي در تير ماه سال گذشته و در ديدار با مديران دولت‌هاي نهم و دهم به راه‌اندازي جرياني با عنوان «بازخواني خط نوراني امام (س)» پرداخت.

مقصد سفرها کجا بوده است؟

احمدي‌نژاد با توجه به سياست‌هاي خودش مقصد سفرهاي خودش را استان‌هايي انتخاب مي‌کند که از درجه محروميت بيشتري برخوردارند. استان‌هايي مانند خراسان جنوبي، همدان، چهار‌محال و بختياري، خوزستان و حال مقصد سفر بعدي وي و يارانش جنوب استان کرمان و شهرستان جيرفت است. شهرستاني در جنوب استان کرمان که به نوعي خط مرزي بين محروميت در جنوب و شمال استان است. يکي از کارهايي که دولت محمود احمدي‌نژاد انجام داد؛ تثبيت فقر و ايجاد تورم در اقتصاد بود و موضوعاتي مانند پرداخت يارانه که در کوتاه مدت شيرين و در دراز مدت غول اقتصادي‌اي بر جان مملکت مي‌شود. در اين مسير مردم مناطق محروم از يارانه‌ها و پرداخت آن به دليل مشکلات اقتصادي استقبال مي‌کردند و اين بهترين برنامه براي عوام‌فريبي در مناطقي است که وضعيت معيشتي خوبي ندارند. به نظر مي‌رسد احمدي‌نژاد به اين دليل به اين مناطق سفر مي‌کند که هوش بسيار خوبي در شناخت مناطق محرومي‌که خود هم نتوانست محروميت را از آن مناطق حدف کند، دارد و حال با توجه به عملکرد دولت حسن روحاني در بخش اقتصاد که چندان راضي کننده نيست از اين مناطق براي عوام‌فريبي و رسيدن به مقاصد سياسي خودش استفاده مي‌کند. به نظر مي‌رسد اين شورايي که محمود احمدي‌نژاد در حال تاسيس آن است در استان کرمان هم تشکيل‌شده و اين سفر در راستاي راه اندازي و ديدار با اعضاي آن شورا است.

اگر اصلاح‌طلبان بودند، شوراي نگهبان تذکر مي‌داد

کمال‌الدين پيرموذن از نماينده‌هاي اصلاح‌طلب مجلس نهم که از رفتن به مجلس نهم بازماند، درباره ماهيت سفرهاي احمدي‌نژاد به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «بي‌ترديد سفرهاي احمدي‌نژاد با مقدمه‌چيني‌ها و برخوردهاي تبليغي احمدي‌نژادي‌ها در شبکه‌هاي اجتماعي و لشکرکشي‌هايي که از شهرهاي ديگر براي تقويب حضور پررنگ آنها در شهرها انجام مي‌شود، جز سفر تبليغاتي ماهيت ديگري ندارد.» او ادامه مي‌دهد: «آقاياني که درآمد افسانه اي نفت را سوزاندند و با محاسبات سرانگشتي و با نام عدالت اجتماعي ايران را ويران کردند، زهر را به کام مردم ريختند و يک قرن ايران را به عقب انداختند، اين سفرها با حيله‌هاي مدنظرشان حتما انتخاباتي است و به لحاظ اينکه زمان تبليغات براي انتخابات از زماني که اسامي ‌اعلام مي‌شود تا يک روز قبل از انتخابات است، اين رفتار احمدي‌نژاد و احمدي‌نژادي‌ها غيرقانوني است.» پيرموذن معتقد است بايد اين رفتار از سوي شوراي نگهبان و همچنين وزارت کشور رصد شود: و در ادامه گفت: آقاياني که ادعاي مديريت جهاني را داشتند و پروژه ايران هراسي را در دنيا کليد زدند و با هدف بدنام کردن ‌حسن روحاني رئيس جمهوري و برجام، به خاطر رسيدن به قدرت مجدد اين کار را انجام مي‌دهند، بايد در مقابل قانون قرار گيرند. آنها هيجان قدرت را دارند و چون برخلاف درخواست‌هاي مردم عمل مي‌کنند و به قانون عمل نمي‌کنند، پس از طرف مردم هم مورد حمايت نيستند.» اين نماينده سابق مجلس معتقد است احمدي‌نژاد در حال خودنمايي در کشور است ولي مورد پذيرش افکار عمومي‌ نيست. او مي‌گويد: «در 24 خرداد سال 92 و هفتم اسفند 94 مردم به خوبي نشان دادند که طرفدار اعتدال هستند و در اين ميان چيزي عايد احمدي‌نژاد و ياران بستر ساز اختلاسهاي ميلياردي‌اش نخواهد شد.» پيرموذن باز تاکيد مي‌کند: «اما هم شوراي نگهبان و هم وزارت کشور بايد رفتارهاي او را رصد کنند تا در بررسي صلاحيتش مورد استفاده قرار دهند. شوراي نگهبان مي‌تواند همانطور که خيل جمعيت اصلاح‌طلبان را در مجلس رد صلاحيت کرد در اين خصوص هم به احمدي‌نژاد تذکر دهد. به نظر من اين رفتار احمدي‌نژاد کليد رد صلاحيت او را خواهد زد.» او ادامه مي‌دهد: «اين برخورد با احمدي‌نژاد جدي نيست. اما گويي ايشان هم مثل روزنامه کيهان مصونيت دارد. اگر اين حرکت از سوي برخي اصلاح‌طلبان صورت مي‌گرفت شوراي نگهبان حتما تذکر مي‌داد. اما درباره احمدي‌نژاد اينطور نيست. از طرفي افرادي مثل او توهين به روحاني را آغاز کرده اند. به نظرم توهين به روحاني باعث محبوبيت بيشتري مي‌شود اما اينگونه حرکتها به سرمايه‌هاي ارزشمند اجتماعي صدمه وارد مي‌کند.»

چون زمان انتخابات نيست، نمي‌شود تذکر داد

اما برخلاف پيرموذن محمود صادقي نماينده مجلس دهم معتقد است چون هنوز ثبت‌نامي ‌شروع نشده براي انتخابات، نمي‌شود احمدي‌نژاد را توبيخ کرد. او در اين باره به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «زماني به نامزدها تذکر داده مي‌شود که ثبت‌نام شروع شده باشد و ثبت‌نام کننده‌ها از قوانين تخطي کرده باشند و در اثناي تبليغات رفتارهاي فراقانوني انجام دهند.» او ادامه مي‌دهد: «بعضي وقتها از طرف شوراي نگهبان اطلاعيه داده مي‌شود که افراد چه کارهايي را انجام دهند و چه کارهايي را انجام ندهند. الان چون چنين مرحله‌اي نيست، پس نمي‌توان گفت که شوراي نگهبان مي‌تواند ورود کند.

آنها فقط مي‌توانند اين موارد را يادداشت کرده و بعد در پرونده فرد لحاظ کنند.» صادقي معتقد است هيچ کدام از مراجع انتخابات در اين زمان در جايگاهي نيستند که به کسي بگويند تو بيا يا تو نيا يا تذکري به او بدهند.» صادقي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا اين رفتار احمدي‌نژاد بعدها باعث رد صلاحيت او مي‌شود يا نه؟ نيز مي‌گويد: «من فکر نمي‌کنم چنين چيزي باشد. تخلف است و در پرونده‌اش ثبت مي‌شود ولي از نظر حقوقي نمي‌توان گفت که باعث رد صلاحيتش مي‌شود.»
کد مطلب: 59910
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *