۱
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۷
احتمال کاندیداتوری ابراهیم رییسی قوت گرفت

اصولگرایان چشم انتظار تصمیم رئیسی

مدتی است که نامش همه جا شنیده می شود. سید ابراهیم رییس السادات معروف به ابراهیم رییسی این روزها همه جا حضور فعال دارد. هم مهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 است و از خدماتش در آستان قدس رضوی در صدا و سیما می گوید، هم در اینستاگرام از «عطر و بوی بهار در حرم امام رضا(ع) » می نویسد و در توییتر کمپین «رییسی-بیا» به راه انداخته است. عکس های او در هنگام بازدید از خانواده محروم مشهد هم بازخوردهای زیادی داشت و نشان می داد که انگار خبری در راه است.
اصولگرایان چشم انتظار تصمیم رئیسی
مدتی است که نامش همه جا شنیده می شود. سید ابراهیم رییس السادات معروف به ابراهیم رییسی این روزها همه جا حضور فعال دارد. هم مهمان برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 است و از خدماتش در آستان قدس رضوی در صدا و سیما می گوید، هم در اینستاگرام از «عطر و بوی بهار در حرم امام رضا(ع) » می نویسد و در توییتر کمپین «رییسی-بیا» به راه انداخته است. عکس های او در هنگام بازدید از خانواده محروم مشهد هم بازخوردهای زیادی داشت و نشان می داد که انگار خبری در راه است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، امروز این خبر قوت بیشتری گرفت و برخی از کانال‌های خبری نزدیک به اصولگرایان خبری مبنی بر استعفای حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از هیئت نظارت بر انتخابات جهت کاندیداتوری ریاست جمهوری دوازدهم منتشر کرده‌اند.
سید ابراهیم رییسی متولد سال 1339 در مشهد است و درس حوزه را در 15 سالگی شروع می کند. پس از انقلاب در حالی که تنها 20 سال سن داشت به عنوان دادستان کرج منصوب شد و مدتی پس از آن با حفظ سمت به عنوان دادستان همدان نیز منصوب شد.
عمده فعالیت های رییسی در پس از انقلاب مربوط به قوه قضاییه است. او در بین سال های 83 تا 93 معاون اول قوه قضاییه بوده است و از سال 1393 تا کنون نیز دادستان کل کشور است. همچنین رییسی از سال 1391 تا کنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت نیز منصوب شد اما بیشتر شهرتش در نزد مردم عامه مسولیتی است که او به عنوان تولیت آستان قدس رضوی پس از فوت آیت الله واعظ طبسی در اسفند سال 94 با حکم رهبر انقلاب به عهده گرفت.
حال با نزدیک شدن به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامش به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی اصولگرایان شنیده می شود اما تا کنون خودش به این شایعات واکنش رسمی نشان نداده است اما به گفته رئیس دفتر تولیت آستان قدس رسوی، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رییسی حضور در آستان قدس رضوی را مهمتر از هر مسولیت و فرصتی گرانقدر برای خدمت به محبین آن آستان مقدس می داند
خوراکیان رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی می گوید: ایشان عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب وخدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند.
وی با اشاره به گفت‌وگویش با تولیت آستان قدس گفت: ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام ، نیازمندان ، زوار و مجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند.
خوراکیان افزود: ایشان ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروههای مختلف از مردم و نخبگان تاکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای ماموریتهای محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است.»
با این حال اصولگرایان او را به عنوان یکی از جدی ترین کاندیداهای خود می شناسند و به همین خاطر هم نام رییسی در لیست چهارده نفره جبهه مردمی انقلاب برای کاندیداهای ریاست جمهوری 96 به چشم می خورد.
با این حال کاندیداتوری ابراهیم رییسی برای ریاست جمهوری با اما و اگرهایی همراه است. رییسی عضو هیئت نظارت بر انتخابات است و برای اعلام کاندیداتوری باید از این سمت استعفا دهد که تا این لحظه خبر موثقی در این رابطه منتشر نشده است. از طرف دیگر مسولیت رییسی در تولیت آستان قدس رضوی است که نام او را با خادم الرضا گره می زند و باعث می شود که حرم مطهر رضوی رنگ و بوی سیاست بگیرد و به نظر می رسد که اگر رییسی قصد کاندیداتوری دارد باید از هر دو سمت هایش استعفا دهد.
اما به نظر می رسد هنوز قسمتی از اصولگرایان با آمدن رییسی موافق نیستند؛ پایداری ها که همچنان بر ساز مخالف می کوبند، به دنبال کاندیداتوری سعید جلیلی هستند.پایداری ها جمنا را به رسمیت نمی شناسند و به دنبال تک روی در انتخابات هستند. قاسم روانبخش و نصرالله پژمانفر، ازکسانی هستند که در چند روز گذشته جبهه پایداری را جدا از مجموعه جمنا دانسته و تأکید کردند که در انتخابات راه خود را خواهند رفت. پژمانفر به «خانه ملت» گفته:«اصولگرایان از کانال جمنا به تنهایی نمی‌توانند به وحدت برسند. طبیعتاً برای رسیدن به یک نفر باید وفاقی واقعی بین خودشان نسبت به یک گزینه داشته باشند اما به نظرم، روند رسیدن به این موضوع جای بحث دارد. آنها تلاش دارند که بگویند ما می‌توانیم محور باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما این یک ادعا بیش نیست و باید اطمینان همه آحاد جلب شود تا اجماع واقعی شکل بگیرد. ما مخالف حرکت جمنا نیستیم ولی نظر من بر این نیست که این ترکیب آنقدر ظرفیت ایجاد کرده باشد که بتواند همه را دور خود جمع کرده باشد. پایداری از اصلح عدول نمی‌کند؛ دیگر اصولگرایان معتقدند چون نمی‌توان با این شرایط به نتیجه رسید، باید از اصلح به صالح تنزل پیدا کنیم. تفاوت جریان پایداری با آنها این است که ما می‌گوییم از اصلح عدول نمی‌کنیم اما آنها می‌گویند اگر شرایطش فراهم شد، عدول می‌کنیم.»
به گزارش خبرآنلاین علاوه بر او قاسم روانبخش هم در نشریه پرتو نوشت «در جبهه اصول گریان نیز مدتی است عده ای در تلاشند تا ائتلافی شبیه برخی ائتلاف های گذشته صورت دهند در باره ائتلاف اصولگریانان و این که تا چه اندازه در عمل میسر می شود نکاتی وجود دارد. نیروهای انقلاب بر فرض که به وحدت نرسیدند، نباید در برابر یکدیگر صف‌آرایی کنند و به تخریب یکدیگر بپردازند. شواهد موجود نشان می‌دهد که احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات چندان دور از واقعیت نیست. بنابراین برای مرحله دوم به وحدت همه نیروها نیازمندیم. صف‌آرایی‌ها و تخریب‌ها ممکن است به وحدت ضروری در مرحله دوم آسیب بزند. اگر وحدت برای خدا و انجام وظیفه است، این تکلیف با سیاسی‌کاری، سیاست‌بازی، همدیگر را دور زدن، دوز و کلک، سر همدیگر کلاه گذاشتن نمی‌سازد. چنین وحدتی، با دست های پشت پرده، یا پستوهای تو در تو، یا آدم‌های در سایه که در پشت صحنه، پخت‌وپز کنند و به اسم وحدت به خورد این و آن دهند، سازگار نیست بنابراین، طرف‌های وحدت باید با هم یک‌رنگ باشند، از نقشه‌کشیدن علیه همدیگر جداً پرهیز کنند، و از توجیه و مصلحت‌اندیشی در این راستا به شدت پرهیز کنند.»
همین سازهای مخالف است که اوضاع در جریان راست را پیچیده کرده است، اعضای جمنا دیگر مانند سابق در تلاش برای جذب پایداری ها نیستند، شاگردان آیت الله مصباح هم بی توجه به خواست رفقای اصولگرایشان تصمیم خود برای انتخابات ریاست جمهوری را گرفته اند. با کاندیداتوری ابراهیم رییسی یک دو قطبی بین اصولگرایان شکل می گیرد و آن ها را مجبور می کند که بین جلیلی و رییسی یک نفر را انتخاب کنند اما مساله اینجاست که جلیلی یکبار امتحان خود را در انتخابات پس داده است و توان پیروزی را ندارد اما از طرف دیگر با آمدن جلیلی رای رییسی فرو می ریزد.
اما این تمام ماجرا نیست و با کاندیداتوری رییسی دو قطبی بزرگتری نیز شکل می گیرد. دو قطبی؛ روحانی، رییسی.
سيد ابراهيم رييسي، همچون «حسن روحاني» روحانی است. اما او یک قدم در عرصه روحانیت از روحاني جلوتر است؛ چرا كه سيد است و سياسيون سيد بودن را با توجه به شيعي بودن ايرانيان، بر افزايش راي و هواداري آنان بی تاثیر نمی دانند. رییسی توانایی جذب رای احزاب اصولگرا را دارد اما احتمالا جوانان روی خوشی به او نشان نمی دهند و شاید به همین خاطر است که کمپین «رییسی-بیا» از تصویر دختران بعضا بد حجاب برای حمایت از رییسی استفاده کرده است اما با این حال باز هم به نظر نمی رسد که این قسمت از جامعه ایران رییسی را به روحانی ترجیح دهند. چرا که روحانی در 4 سال دوره ریاست جمهوری خود علاقه و اعتقاد واقعی خود را به جوانان نشان داده است و بعید است که نامی به غیر از حسن روحانی بر روی برگه رای جوانان نوشته شود و از این دست مسائل باعث می شود که با آمدن سید ابراهیم رییسی یک فضای دو قطبی در کشور شکل بگیرد.
گزارش : هاشم هاشمیان

کد مطلب: 68025
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *