۲
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۹
سند 2030 یونسکو، از روشنگری رییس جمهور تا سخنان صریح رهبری

سند 2030 از بن بست خارج می شود؟

بلوا و آشوب تنها حمله تروریست ها نیست؛ سردرگمی ملت است. از هر سو آوایی می رسد و هیچ دو آوایی با هم جمع نمی شود. ماجرای سند 2030 نیز از جمله مسایلی است که در مردم و رسانه ها سردرگمی ایجاد کرده است.
سند 2030 از بن بست خارج می شود؟
بلوا و آشوب تنها حمله تروریست ها نیست؛ سردرگمی ملت است. از هر سو آوایی می رسد و هیچ دو آوایی با هم جمع نمی شود. ماجرای سند 2030 نیز از جمله مسایلی است که در مردم و رسانه ها سردرگمی ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بحث های مسئولین بر سر سند 2030 یونسکو همچنان ادامه دارد. این موقعیت غریب که تقابل های آشکاری را به دنبال داشته، نکاتی جدای از محتوای سند را نیز با خود به همراه داشته است. نگرانی های همیشگی برای صحبت کردن از اختلاف نظر میان مسئولین، اگر چه هنوز به قوت خود باقی است، اما لااقل این فضا را در اختیار قرار می دهد که به اعتبار رسانه های رسمی و مجوزدار جمهوری اسلامی ایران، بشود حرف ها را در کنار هم مشاهده کرد و پروا نداشت از برخوردهای سلیقه ای. حالا، سند 2030 نه آن طور که عده ای می خواهند به عنوان فرصتی برای اختلاف افکنی و تفرقه، که برای مشاهده آزادانه بیان اظهارنظرهایی که تقابلشان در مقام اندیشه و عمل چندان مرسوم نیست، نکته جالب و البته شاید گامی بلند در راستای همان مفهوم مردم سالاری است.
رئیس جمهوری منتخب مردم بار دیگر در خصوص دروغ های نسبت داده شده به سند 2030 واکنش نشان داده و با انتشار یک پست مفصل در صفحه اینستاگرام خود، به این مساله پرداخت. حسن روحانی علاوه بر نگارش متنی در خصوص دروغ های نسبت داده شده به سند، 7 تصویر مبنی بر اطلاع داشتن سایر قوا و مخفی نبودن روند طی شده در خصوص این سند و همچنین توضیحاتی که متن کوتاه اینستاگرامی او را کامل کند منتشر کرد و همچنین فیلمی از سخنرانی خود را در سوم خرداد ماه به اشتراک گذاشت که در آن علاوه بر نگذشتن از مخالفین و دروغ هایشان در قبال این موضوع، وعده می دهد که در خصوص این سند فروگذار نخواهد بود و آن را تا آخر دولت دوازدهم پیگیری خواهد کرد. روحانی در اینستاگرام خود در مطلبی با عنوان دروغ های بزرگ درباره سند 2030، با لیست کردن سخنان خلاف واقع گفته شده در این خصوص به توضیحات کوتاه در مورد هر عنوان اشاره کرده است:
«مدعی هستند دولت این سند را امضا کرده و الزامی است: در تصویب «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» یونسکو، از هیچ کشوری درخواست امضا نشده و ایران نیز آن را امضا نکرده است. هرچند این سند توسط ۱۹۳ کشور از شرق و غرب با فرهنگ و عقاید مختلف، به تصویب رسیده ولی جنبه الزامی ندارد. وزیر آموزش و پرورش وقت، «تحفظ رسمی» ایران درخصوص سند ۲۰۳۰ را در اجلاس پاریس (۱۳ آبان ۱۳۹۴) قرائت کرده که در دبیرخانه یونسکو نیز به ثبت رسیده است؛ ترجمه آن به این شرح است: «جمهوری اسلامی ایران خود را به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام برای آموزش ۲۰۳۰» که ممکن است به نوعی در تعارض با قوانین، مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی، تفسیر و تعبیر شوند، متعهد نمی‌داند.»
مدعی هستند دولت این سند را محرمانه تصویب کرده است: مصوبه دولت شماره ۷۶۴۰۳/ت۵۲۹۱۳هـ مورخ ۱۳۹۵/۶/۲۵ که برای تشکیل کارگروه ملی است، در روزنامه رسمی منتشر شده و مانند سایر مصوبات، برای معاونت قوانین مجلس ارسال گردیده که ریاست مجلس طی نامه مورخ ۱۳۹۵/۹/۱۷، عدم مغایرت آن (و تعدادی دیگر از مصوبات دولت) با قوانین را اعلام کرده است.(در این قسمت تصاویری در جهت اثبات این سخنان نیز به اشتراک گذاشته شده است)
مدعی هستند این سند بطور مخفیانه به اجرا گذاشته شده است: کارگروهی به ریاست وزیر آموزش و پروش، این سند را مورد بررسی قرار داده تا با سندهای بالادستی کشور و سایر مواردی که در مصوبه دولت تأکید شده مغایرتی نداشته، و همچنین باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی‌مان در آن رعایت شده باشد. این کارگروه فعلا «ویرایش۲» را تدوین کرده که نسخه نهایی نیست و برای اجرا ابلاغ نشده است. متن فارسی سند ۲۰۳۰ در سایت یونسکو موجود است ولی ویرایش نهایی کارگروه که در کشورمان اجرا خواهد شد هنوز نهایی و منتشر نشده است.
فریبکاران حتی به رهبری هم گزارش دروغ دادند و مدعی هستند دولت مصرانه به دنبال اجرای این سند است.
کلیه اقدامات درخصوص سند ۲۰۳۰ با نظر رهبری و با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های ذی ربط در ۶ اردیبهشت ۹۶، متوقف شده است. یعنی ۱۱ روز پیش از رهنمودهای رهبر انقلاب در سخنرانی ۱۷ اردیبهشت ۹۶. بررسی سند ۲۰۳۰ اکنون در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و چنانچه ملاحظاتی بر روی «ویرایش۲» کارگروه، مصوب گردد، در ویرایش نهایی اعمال خواهد شد.»
همچنین در پایان این نوشتار آمده است: «بررسی این سند پیشتر در اسفند ۹۵ با نظر رئیس جمهور در دستور این شورا قرار گرفته بود که بنا به "دستور"، حذف می‌شود!»
شاید بتوان مهم ترین عنوان این مطلب را در قسمتی دانست که اشاره می کند حتی پیش از رهنمودهای رهبری در خصوص این سند، دولت رأسا جهت بررسی های بیشتر کلیه اقدامات در خصوص آن را متوقف کرده است. البته پانویس پایانی مطلب نیز نکته عجیبی به نظر می رسد که باید دید «دستور» گفته شده چه محتوایی داشته است.
از طرفی، درست یک روز بعد و پس از حملات تروریستی و کورکورانه نیروهای داعش در تهران، مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان علاوه بر سخنرانی در خصوص وقایع رخ داده، در قسمتی از سخنان خود به ماجرای سند 2030 پرداختند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی مسئله «استقلال» را بسیار مهم، و موضوع سند ۲۰۳۰ را در همین چارچوب قابل ارزیابی دانستند و خاطرنشان کردند: «برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آنکه موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال می‌کنند، ما در این موضوع گزارشهای درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.» همچنین در ادامه، رهبری تأکید کردند: «اینجا ایران و جمهوری اسلامی است و این ملت، ملت بزرگی است؛ چرا باید چند نفر در یونسکو یا سازمان ملل نظام آموزشی ما را بنویسند؟»
تلاش رئیس جمهوری منتخب مردم، حسن روحانی برای پیشبرد وعده های انتخاباتی و البته برآورده کردن انتظارات از نقش او به عنوان رئیس قوه مجریه، قطعا اقتضا می کند که گام های حساب شده و دقیقی در این خصوص بردارد. از طرفی روحانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از اعضای حقوقی این شورا، بدون شک آن طور که مخالفانش می گویند راهی برای تخلف ندارد که فرض محال بخواهد در آن قدم بردارد. همچنین موضوعی که رهبری تحت عنوان استقلال بیان کردند به نظر نمی رسد مورد مخالفت رئیس جمهوری یا هیچ فرد دیگری باشد و از این رو، شاید مانند بسیاری از موارد دیگر، همچنان صحنه گردانی و داغ شدن بحث ها به عهده کسانی است که روحانی معتقد است در خصوص سند 2030 توطئه کرده و قصدشان سم پاشی است.
محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 71354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *