۰
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۳
گزارش خبرنگار اعزامی "مردم‌سالاری آنلاین" به مسکو از انتخابات ۲۰۱۸ روسیه

همه چیز درباره دموکراسی برفی روسیه

ثانیه شماری برای انتخابات روسیه آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، هفتمین دوره انتخابات روسیه ۲۷ اسفند (۱۸مارس) برگزار می‌شود.
همه چیز درباره دموکراسی برفی روسیه
ثانیه شماری برای انتخابات روسیه آغاز شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، هفتمین دوره انتخابات روسیه ۲۷ اسفند (۱۸مارس) برگزار می‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،روند اخذ آرای انتخابات از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده است. انتخابات روسیه را به لحاظ وسعت باید بزرگ‌ترین انتخابات دنیا قلمداد کرد. زمانی که در قسمت دور روسیه یعنی شرق این کشور، مردم زندگی خود را آغاز می‌کنند، حدود ۹ ساعت بعد در مسکو تازه روز آغاز می‌شود.
پهناوری و گستردگی روسیه موضوعی است که پیچیدگی‌های تاریخی در عرصه سیاسی روسیه ایجاد کرده است که تنها و تنها منحصر به همین کشور است. نکته جالب این جاست که روسیه تنها کشوری است که هویت خود را حفظ کرده است.
کسی که می‌خواهد روسیه را بشناسد باید چخوف بخواند، رقص باله ببیند و در نهایت برای قدم زدن در میدان سرخ باید وودکا بنوشد!
در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت روسیه تزاری با روسیه شوروی با جمهوری فدراتیو تفاوتی نکرده و تمام قدرت متعلق به یک فرد است.
ورای همه حرف و حدیث‌ها، هفت کاندیدا پس از طی مسیری پر پیچ و خم برای رقابت با «ولادیمیر پوتین» به میدان آمدند. برخلاف آنچه که گفته می‌شود، هر فردی می‌تواند کاندیدای انتخابات روسیه شود اما شرایط آنچنان سخت است که هرکسی از پس آن برنمی‌‌آید.
 
شروط واجدان و کاندیداها
واجدان شرایط به طور مستقیم رای خود را برای یکی از کاندیداها به صندوق می‌اندازند. هیچ کنترل و یا اثرگذاری بر رای افراد وجود ندارد و تمام کسانی که به سن 18 سال رسیده‌اند در صورتی که با رای دادگاه از این امکان منع نشده باشند می‌توانند به طور آزادانه در رای‌گیری شرکت کنند.
کسی که کاندیدای پست ریاست‌جمهوری در روسیه می‌شود باید چند شرط را داشته باشد: یک شهروند لایق (بدون سوء پیشینه کیفری یا سابقه زندان) روسیه که بالای 35 سال سن داشته باشد، کمتر از 10 سال در روسیه زندگی نکرده باشد، قبل از ارائه درخواست داوطلبی به کمیته مرکزی انتخابات روسیه همه حساب‌های بانکی خود را در خارج از روسیه ببندد و از بکارگیری هرگونه سرمایه یا کمک مالی خارجی طی این روند خودداری کند. علاوه بر این شروط شخصی، کاندیدا باید یکی از سه مسیر زیر را برای ثبت نامش در انتخابات روسیه در پیش بگیرد:
احزاب سیاسی که در دومای روسیه یا مجمع‌های قانون‌گذاری حداقل یک سوم از هشتاد و پنج واحد فدرال روسیه نماینده دارند، می‌توانند یک نامزد برای شرکت در انتخابات معرفی کنند.
احزاب سیاسی که براساس مقرارت ثبت شده‌اند و بیش از یک سال از فعالیت آنها می‌گذرد اما شرط شماره یک را ندارند می‌بایست برای نماینده خود در رویه‌های پیش از انتخابات 100 هزار امضا از شهروندان روسیه تهیه کنند (در هر منطقه و یا خارج از روسیه تعداد امضا کننده‌ها نباید بیش از 2.5 درصد باشد.)
کاندیداهایی که قصد دارند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند (همچون ولادیمیر پوتین در انتخابات 2018) باید 300 هزار امضا از مناطق مختلف برای حمایت از خود جمع آوری و به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه دهد. این افراد همچنین باید از حمایت دست کم 500 نفر از شهروندان مشهور روس برخوردار باشند. طبق قوانین انتخاباتی روسیه تعداد امضاهای جمع‌آوری شده از هر منطقه (جمهوری یا استان) این کشور را محدود کرده است و هر نامزد انتخاباتی حق ندارد بیش از 7500 امضا از هر منطقه جمع کند.
براساس قانون، هر فرد بیش از دو دوره پیاپی (از سال 2012 هر دوره شش ساله است) نمی‌تواند این مسئولیت را برعهده گیرد، ولی پس از آن با یک دوره فاصله می‌تواند در انتخابات شرکت کند.
مطابق مقررات انتخاباتی و قانون اساسی، این رویه توسط کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه (یک تشکیلات حکومتی مستقل) برگزار می‌شود. این کمیسیون در مسکو مستقر است و از طریق کمیسیون‌های محلی در سراسر روسیه بر برگزاری انتخابات نظارت می‌کند. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، متشکل از 15 عضو است که پنج عضو آن از سوی رئیس جمهوری، پنج عضو شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) و پنج عضو دیگر نیز توسط مجلس دومای روسیه برای دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند.
تبلیغات گسترده انتخاباتی از 28 روز مانده به انتخابات تا روز قبل از برگزاری و عملا فردا (شنبه) تبلیغات ممنوع است. محاسبه نتایج در کمتر از 10 روز پس از انتخابات انجام می‌شود. در صورت نیاز به برگزاری دور دوم، سه هفته پس از انتخابات اولیه برگزار می‌شود.
به این ترتیب رویه‌های انتخاباتی روسیه شامل 90 تا 100 روز مانده به برگزاری، زمان مورد نیاز برای شمارش آرا (زیر 10 روز) و در صورت نیاز برگزاری دور دوم می‌شود.
در دور نخست کسی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود که حداکثر قاطع آرا (بالای 50 درصد) را داشته باشد و در دور دوم کسی که رای بیشتری داشته باشد.
براساس قوانین انتخاباتی روسیه، باید برابری نامزدها در انجام تبلیغات انتخاباتی، حمایت و ارائه بودجه دولت برای تبلیغات به ویژه در رسانه‌های جمعی توسط رئیس‌جمهور فعلی تضمین شده باشد.
جالب این جاست که انتخابات ریاست جمهوری 2018 در حدود 97 هزار حوزه (390 حوزه در 141 کشور خارجی هستند) و با حضور ناظران داخلی بسیار اعم از نماینده‌ای از هر کاندیدا در هر حوزه برگزار می‌شود. طبق قوانین ناظران خارجی نیز می‌توانند بر جریان برگزاری انتخابات نظارت داشته باشند و آنها پس از دعوت به این کشور و ثبت در کمیسیون مرکزی انتخابات در حوزه‌های رای‌گیری حاضر شده و پس از پایان رای‌گیری نیز با حضور در جمع خبرنگاران دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های خود را از نحوه برگزاری انتخابات از جمله امکان وقوع تخلفات انتخاباتی بیان و تشریح می‌کنند.
 
کاندیداهای از پیش بازنده
پیروزی «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در این انتخابات تقریبا قطعی است. دیگر کاندیداهای شرکت‌کننده در این انتخابات عبارتند از «ولادیمیر ژیرینوفسکی»، رهبر حزب LDPR، «پاول گرودینین»، تاجر و کاندیدای ریاست جمهوری حزب کمونیست روسیه، «گریگوری یاولینسکی»، کاندیدا و بنیانگذار حزب یابلوکو، «بوریس تیتوف»، رهبر حزب رشد روسیه، «سرگئی بابورین»، رهبر حزب اتحاد خلق روسیه، «کسنیا سوبچاک»، مجری سرشناس تلویزیونی این کشور و کاندیدای حزب ابتکار مدنی و «ماکسیم سورایکین»، رهبر حزب کمونیست‌های روسیه.
 
بلاک چین در دموکراسی برفی
جالب‌ترین اتفاق در انتخابات این است که روس‌ها از فنآوری بلاک چین استفاده خواهند کرد.
بنابر اعلام مرکز سنجش افکار عمومی‌(VTSIOM) روسیه، این کشور برای ثبت اطلاعات رای‌گیری و مراقبت از نتایج انتخابات سال ۲۰۱۸، از بلاک چین استفاده خواهد کرد.
به گفته این مرکز، از بلاک چین تنها برای ذخیره اطلاعات، داده‌ها و نتایج آرا استفاده خواهد شد. برای این منظور، مرکز سنجش افکار عمومی‌روسیه با آژانس TwoChain همکاری خواهد کرد.
آژانس TwoChain در حوزه ارائه راه‌ حل‌های مارکتینگ برای عرضه اولیه سکه ( (ICOها فعالیت می‌کند. هجدهم مارس امسال،  TwoChain  در راستای انتخابات به دولت روسیه مشاوره خواهد داد.
همچنین گفته شده که یک وب سایت خاص برای اعلام نتایج انتخابات طراحی و از ۱۲ مارس باز خواهد شد.
هدف دولت روسیه از این کار، آزمایش فناوری بلاک چین است. اگر بلاک چین از این امتحان سربلند بیرون بیاید، مرکز VTSIOM یک کوین جدید تحت نام «Digital VTSIOM» تولید می‌کند. توسعه دهندگان این پروژه عنوان کردند که طرح اولیه پروژه مذکور از سال ۲۰۱۸ استارت خورده و در ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.
در اکثر جوامع دموکراتیک، رای افراد نزد خودشان محفوظ مانده و افشا نکردن آن به گزینشگرها، حق مسلم افراد بشمار می‌رود. اما، گفته شده که در انتخابات امسال روسیه، انتخاب افراد از آن‌ها پرسیده و ثبت خواهد شد.
 
هوای سفید مسکو
روس‌ها اگرچه عید پایان زمستان را جشن گرفته‌اند اما هوای ۱۰درجه زیر صفر و آسمان برای این کشور می‌گوید که بهار هنوز نیامده است.
نکته جالب این است که در سطح شهر خبری از ریخت و پاش انتخاباتی یا پوسترهای رنگارنگ نیست. در مرکز شهر فقط تبلیغاتی چند دیده می‌شود که گویا الگو برداری از پوسترهای آقای رییس جمهوری است.
همان میزان که یک بستنی خوشمزه  در هوای سرد میدان سرخ می‌چسبید، انتخابات 2018 روسیه برای پوتین دلچسب است .
انتخابات روسیه رقابتی سخت و فشرده نیست؛ رفراندومی‌برای ادامه ریاست جمهوری آقای تزار است .
رسانه‌های غربی می‌گویند اگر «آلکسی ناوالنی» در این انتخابات حضور داشت اوضاع فرق می‌کرد. کاندیدای منتقد کرملین به جرم اختلاس از حضور در انتخابات منع شده اما واقعیت این است که منتقدین شانسی در مقابل تزار روسیه و نقشه‌های ابرقدرتی اتحادیه جماهیر شوروی، هیچ شانسی ندارند. پوتین که انتخابات الکترال ایالات متحده را مهندسی کرد توانسته خاطره تلخ فروپاشی شوروی را برای روس‌ها به باد فراموشی بسپارد و خاطرات میدان سرخ را در شبه جزیره کریمه و سوریه زنده کند.
گزارش : علی ودایع – مسکو
 
کد مطلب: 84035
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *