۰
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵

(تصاویر) دریاچه ارومیه جان گرفت

بارندگی های مطلوب در مهرماه امسال موجب افزایش 15 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه شد.
حمید رعناقد رییس محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هفته گذشته خبرداد بارندگی های مطلوب در سال آبی جاری که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش بسیار چشمگیری داشته، باعث شده تا سطح آب دریاچه ارومیه (تراز) با این افزایش به ۱۲۷۰.۲۹ متر برسد.

به گفته وی با وجود اینکه تراز فعلی آب دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج سانتیمتر کاهش را نشان می دهد، ولی بارندگی های اخیر شادابی و طراوت خاصی به جزایر اطراف این دریاچه بخشیده است.

همچنین با افزایش بارش در جزایر دریاچه ارومیه ظرفیت آب انبارهای ذخیره آب برای گونه های جانوری دریاچه تکمیل شده و رشد علوفه در جزایر دریاچه افزایش یافته است.

بارندگی های مطلوب همچنین موجب احیای تالاب ها و آبگیرهای استان شده و بر شمار پرندگان مهاجر ساکن در این تالاب ها افزوده است.

بارندگی در آذربایجان غربی که به طور متناوب از ابتدای فصل پاییز در این استان آغاز شده، موجب شادی مردم و به ویژه کشاورزان شده و نگرانی مسوولان را از کمبود آب تا حدودی برطرف کرده است.

دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگترین آبگیر فلات ایران است که در دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی ها، بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی، ایجاد سد های مخزنی بر روی رودخانه ها و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب رو برو و نزدیک به دو سوم از وسعت آن به شوره زار تبدیل شده است.

حجم آب دریاچه ارومیه در زمان های پرآبی حدود ۳۷ میلیارد مترمکعب برآورد می شود و تاکنون بیش از ۹۰ درصد وسعت آبی این دریاچه خشک شده است.

بر اساس برآوردهای کارشناسی، برای احیای دریاچه ارومیه و پیشگیری از خشک شدن کامل آن، سالانه به سه میلیارد مترمکعب آب نیاز است که مسوولان سعی دارند این میزان آب را از منابع مختلف تهیه و وارد این دریاچه کنند. عکس های زیر آخرین تصاویری است که سید کاظم یوسفی عکاس ایرنا از ارومیه ارسال کرده است.
کد مطلب: 42456
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *