; ?>; ?> ما ایرانی ها دریای استعدادیم، چینی ها دنیای امکانات - مردم سالاری آنلاين
۱
۴
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
گفت و گوی پایگاه خبری فریادگر با وحید شمسایی بهترین گلزن فوتسال جهان

ما ایرانی ها دریای استعدادیم، چینی ها دنیای امکانات

وحید شمسایی با یک قرارداد نجومی به تیم فوتسال شن زن چین پیوسته است
وحید شمسایی با یک قرارداد نجومی به تیم فوتسال شن زن چین پیوسته است

فوتسال پرافتخار ایران که زمانی قهرمان بلامنازع قاره آسیا بود و حتی در جام جهانی ۲۰۰۸ برزیل نیز عنوان پنجمی دنیا را کسب کرد، مدتی است از آن اقتدار گذشته فاصله گرفته که یکی از دلایل این افت فاحش، غیبت آقای گل فوتسال جهان در ترکیب تیم ملی است که با غرض ورزی برخی مسئولان و البته مربیان، از پوشیدن پیراهن تیم ملی دور مانده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، وحید شمسایی که مدتهاست در ترکیب تیم ملی کشورمان جایی ندارد، از ابتدای سال جاری، ایران را به مقصد چین ترک کرد تا در کشوری به فوتسال خود ادامه دهد که به قول خودش از فوتسال چیزی نمی دانند. با وحید که چند روزی است به تهران آمده، گفتگویی اختصاصی انجام دادیم تا از خودش، تیم جدیدش و سایر مسائل روز فوتسال کشورمان برایمان صحبت کند که ماحصل گفت و گوی پایگاه خبری فریادگر با آقای گل فوتسال جهان چنین شد؛
قبل از هر چیز گویا در چند روزی که به تهران آمده ای، کلی بدبیاری آورده ای. اول تصادف بعد هم سرقت از خانه ات. 
بله، هفته گذشته به همراه برادرم بودم که تصادف کردیم. البته خدا را شکر آسیب جانی ندیدیم. بعد هم که دزد به خانه ام زد.
سارق یا سارقان دستگیر شده اند؟
روز چهارشنبه به اداره آگاهی رفتیم که گویا سرنخ هایی به دست آمده.
خب، به فوتسال برگردیم. زمانی وحید شمسایی می گفت که از تیمهای بزرگ اروپا مثل بارسلونا پیشنهاد دارد. اما آقای گل جهان حالا در لیگ چین بازی می کند. دلیل حضورت در فوتسال چین چه بود؟
راستش را بخواهید فقط به خاطر پول رفتم. البته اهداف دیگری هم دارم، اما انگیزه اصلی ام برای رفتن به چین مسائل مالی بود.
مثل اینکه رقم قراردادت خیلی بالاست. 
بله، فکر می کنم تا سالها بعد هم چنین رقمی در فوتسال آسیا به یک بازیکن ندهند. 
خیلی هم بی سرو صدا رفتی و قرارداد بستی. 
به نظرم این طوری بهتر بود. حدود دو ماه پیش پیشنهادی از تیم شن زن دریافت کردم که با توجه به رقم پیشنهادی به آن پاسخ مثبت دادم. بعد هم روز چهارم فروردین تهران را به مقصد چین ترک کردم. 
پس مبلغ قراردادت خیلی بالاست که این قدر زود به پیشنهاد چینی ها پاسخ مثبت دادی.
گفتم که بله، خوب است بدانید من قراردادم را به صورت اینترنتی امضاء کردم. 
گفتی که به غیر از پول دنبال اهداف دیگری هم هستی که بازی در یک تیم چینی را انتخاب کردی. از بازی در فوتسال چین دیگر دنبال چه چیزهایی هستی؟ 
این مبلغ قرارداد من باعث می شود بازیکنان و حتی یک سری مربیان ایرانی هم به چین بیایند و کلا ارتباطات فوتسالی ایران و چین بهتر شود.
ولی کلا فوتسال و حتی فوتبال چین سطح پایین تری از ایران دارد. 
فوتسال بله، اما فوتبال نه. الان مربی بزرگی مثل مارچلو لیپی در این کشور مربیگری می کند. پس چینی ها حداقل در فوتبال از ما خیلی عقب نیستند. 
در این مدت فوتسال چین را چطور دیدی؟ 
شاید کلمه جالبی نباشد، اما می توانم بگویم افتضاح! فوتسال چین از نظر فنی هیچ چیزی برای من ندارد و همان طور که گفتم فقط به خاطر پول به این کشور آمده ام.
اما تو قبل از رفتنت به چین از وضعیت فوتسال این کشور مطلع بودی. یعنی الان پشیمان هستی؟ 
نه، بالاخره

چینی ها اصلا نمی دانند فوتسال یعنی چه؟! همین الان یک تیم محلی ایران تیم ملی چین را با اختلاف گل بالا شکست می دهد. به نظر من تنها موردی که فوتسال چین را بالاتر از ایران قرار می دهد، امکاناتشان است. ای کاش شما اینجا بودید و می دیدید چقدر به یک بازیکن سرویس می دهند
این هم برای خودش تجربه ای است. اما باور کنید اگر الان به عقب برگردم، به هیچ عنوان پیشنهاد چینی ها را قبول نمی کنم. 
مدت قراردادت با چشم بادامی ها چقدر است؟ 
من با آنها برای بازی در مرحله مقدماتی جام باشگاههای آسیا قرارداد بسته ام. 
پس با توجه به اینکه از سطح فنی فوتسال چین ناراضی هستی، بعد از اتمام مدت قراردادت دیگر در این کشور توپ نخواهی زد. درست است؟ 
ببینید چینی ها خیلی دوست دارند با من یک قرارداد بلند مدت ببندند. اما خودم زیاد به این مساله فکر نمی کنم و همه چیز را به پایان مرحله مقدماتی جام باشگاههای آسیا موکول کرده ام. 
اگر یک مبلغ نجومی پیشنهاد بدهند، چه؟ 
حالا تا آن موقع صبر کنید!
شن زن کلا چگونه تیمی است؟ 
آنها در دو سال گذشته قهرمان لیگ برتر چین شده اند و امسال هم سخت به دنبال این هستند که از مرحله مقدماتی جام باشگاههای آسیا صعود کنند. 
وقتی یک باشگاه که در فوتسال هیچ محلی از اعراب ندارد برای یک بازیکن خارجی این همه هزینه می کند، باید باشگاه متمولی باشد. 
همین طور است. مالک باشگاه شن زن وضعیت مالی بسیار خوبی دارد و صاحب پنج هتل لوکس در چین است و به خاطر همین سرمایه گذاری، موفق شده در دو سال اخیر تیمش را به مقام قهرمانی لیگ چین برساند. البته شرایط بقیه باشگاههای چینی هم بسیار عالی است. کشوری که در فوتسال زیر صفر است، دنیای امکانات است. سالن های مجهز و با امکانات و مدیرانی که برای پیشرفت فوتسال همه کار می کنند. جالب است مسئولان باشگاه شن زن زمانی که به چین رفتم، پیش قراردادم را پرداخت کردند. 
درست است که مقایسه فوتسال ایران و چین به قول معروف قیاس مع الفارق است، اما می خواهیم از زبان بهترین گلزن جهان که هم در لیگ ایران بازی کرده و الان هم در فوتسال چین بازی می کند، تفاوت فوتسال دو کشور را بشنویم.
به خدا ایرانی ها دریای استعداد هستند، اما قدر خودشان را نمی دانند. چینی ها اصلا نمی دانند فوتسال یعنی چه؟! همین الان یک تیم محلی ایران تیم ملی چین را با اختلاف گل بالا شکست می دهد. به نظر من تنها موردی که فوتسال چین را بالاتر از ایران قرار می دهد، امکاناتشان است. ای کاش شما اینجا بودید و می دیدید چقدر به یک بازیکن سرویس می دهند.
خب چرا در ایران در حق بازیکنان بزرگی مثل تو بی مهری می کنند؟ 
باور کنید من غصه خودم را نمی خورم. شاید این گفته من به غرور تعبیر شود، اما من وحید شمسایی هستم و بهترین گلزن فوتسال جهان. ناراحتی من از بی توجهی به بازیکنان بزرگی است که قدر آنها را در کشورمان نمی دانند. شما ببینید فوتسال چین دارد چه کار می کند آن وقت ما که قهرمان آسیا بودیم و در جام جهانی هم پنجم شدیم، داریم چه می کنیم! الان آن تیم ملی رویایی کجاست؟
یعنی ممکن است بعد از تو پای سایر بازیکنان ایرانی هم به فوتسال چین باز شود؟ 
همین الان چند بازیکن ایرانی در باشگاههای این کشور و حتی تیمهای تایلندی و فیلیپینی بازی می کنند. به نظرم اصلا هم بد نیست فوتسالیست های ایرانی بازی در تیمهای خارجی حتی گمنام را تجربه کنند. به ویژه اینکه از لحاظ مالی نیز تامین می شوند. 
با توجه به وضعیت فنی نامناسب
باور کنید من غصه خودم را نمی خورم. شاید این گفته من به غرور تعبیر شود، اما من وحید شمسایی هستم و بهترین گلزن فوتسال جهان. ناراحتی من از بی توجهی به بازیکنان بزرگی است که قدر آنها را در کشورمان نمی دانند. شما ببینید فوتسال چین دارد چه کار می کند آن وقت ما که قهرمان آسیا بودیم و در جام جهانی هم پنجم شدیم، داریم چه می کنیم! الان آن تیم ملی رویایی کجاست؟
تیم شن زن، احتمال دارد به مربی تیم کمک کنی؟

من به عنوان بازیکن با این تیم قرارداد بستم، اما مربی تیم را از قبل می شناختم. به او گفتم اگر در مورد مسائل فنی تیم نظر دادم، ناراحت نشو که او هم با روی باز از کمک کردن من استقبال کرد. 
وحید، تو حدود دو سال بود که از فوتسال دور بودی. الان وضعیت آمادگی ات چطور است؟ 
من هیچ گاه تمرین را رها نکردم. در حال حاضر نیز شرایطم خیلی خوب است. جالب است در چین به جای اینکه باید به فکر خودم باشم می بایست به تیم و بازیکنانش فکر کنم. اینجا ایران نیست که چند بازیکن طراز اول کنارت بازی کنند. اینجا باید تیم را راه بیندازم و تا می توانم کمکشان کنم تا گل بزنند.
کاپیتانی چه؟ دراین مورد با مربی تیم صحبت کرده ای؟ 
آنها چند بار این پیشنهاد را به من دادند، اما قبول نکردم. به هرحال هرچه باشد من یک بازیکن تازه وارد هستم و طبیعتا بازوبند باید به دست بازیکنان قدیمی بسته شود.
ولی کلا خیلی دوست داری در هر تیمی که بازی می کنی کاپیتان باشی! 
بله، الان هم اگر بدانم که بستن بازوبند کاپیتانی به تیمم کمک می کند، آن را می بندم.
قرار است همان پیراهن معروف شماره ۹ را بپوشی؟ 
نه، چون دیرتر از سایر بازیکنان به تیم ملحق شده ام، به احتمال زیاد پیراهن شماره ۲ را برتن می کنم. 
دوست داری در مورد فوتسال ایران به خصوص تیم ملی بیشتر صحبت کنیم؟ 
آقا چه بگویم؟ مگر حرفی هم مانده؟ ببینید تیم قهرمان مطلق آسیا و یکی از مدعیان جام جهانی به چه روزی افتاده که در همان مرحله نخست جام جهانی حذف می شود! 
مشکل کجاست؟ 
خیلی جاها. اما فعلا حرفی نزنم، بهتر است. خدا را شکر مردم فهیمی داریم که خودشان همه چیز را می بینند و قضاوت می کنند. 
ممکن است دوباره به تیم ملی برگردی؟ 
این سوال را از من نپرسید. وحید شمسایی اگر بازیکن کوچکی بود چینی ها این همه کار برایش نمی کردند.خدا را شکر قراردادم با این تیم چینی یک بار دیگر ثابت کرد شمسایی را نمی شود به این راحتی از عرصه بین المللی فوتسال حذف کرد. 
چه کسی یا کسانی دنبال این کار بوده و یا هستند؟ 
حالا بماند...! 
راستی، بابت غذا مشکلی نداری؟ چون خودت هم می دانی مردم کشورهای شرق آسیا از جمله چین غذاهایی را مصرف می کنند که به هیچ عنوان ما ایرانی ها نمی توانیم از آنها استفاده کنیم. 
در قراردادم شرط گذاشتم که یک همراه با خودم بیاورم. به همین جهت یکی از دوستان قدیمی ام را با خودم به چین آوردم تا از لحاظ تهیه غذا خیلی به مشکل برنخورم. با این حال غذای چینی ها اصلا خوب نیست و من فقط مجبورم ماهی و میگو بخورم. اما چاره ای نیست. چون خودم بازی در این کشور را انتخاب کرده ام. 
سوال از بهترین گلزن فوتسال جهان زیاد است، اما فعلا به همین اندازه اکتفا می کنیم. صحبتهای پایانی وحید شمسایی را هم می شنویم.
- من به چین آمدم تا فوتسال کشورم و سطح بالای بازیکنان ایرانی را به چینی ها و حتی کل قاره آسیا نشان دهم و می خواهم هم خودم را اثبات کنم و هم به دیگران بگویم که حیف از ما ایرانی ها که قدر خودمان را نمی دانیم. با این حال خدا را شکر که یک بار دیگر لطفش شامل حال من شده است.

کد مطلب: 30483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


سید علی موسوی
United States
مصاحبه جالبی بود.
اما ای کاش ماهم مثل چینی ها آینده نگر باشیم و امکانات خوبی به سرمایه های ملی خود ارائه دهیم