۱
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۴
رئیس فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی مطرح کرد:

سایه ورزش های زورخانه ای بر ۸۴ کشور جهان

سایه ورزش های زورخانه ای بر ۸۴ کشور جهان
نهال کوچکی که ۱۲ سال قبل کاشته شد٬ اکنون به درختی تناور تبدیل شده که شاخه های آن تا ۸۴ کشور جهان گسترانیده شده است. ۱۲ سال پیش تقریبا در چنین روزهایی بود که فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با دوراندیشی و دید باز رهبر انقلاب و پیگیری ها و دلسوزی های یکی از مردان خوشنام ورزش ایران یعنی دکتر « محسن مهرعلیزاده » تولد خود را جشن گرفت. آن زمان خیلی ها نسبت به این فدراسیون امیدی نداشتند و چه مقاومت ها و مخالفت هایی که بر سر راه این تشکیلات جهانی پدید آمد. اما نفر اول ورزش کشور و دوستان صدیقش آن قدر در راه اهدافشان پافشاری و شکیبایی کردند که امروز همان مخالفان هم به کارنامه درخشان و پربار فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی رای مثبت می دهند و فعالیت هایشان را می ستایند.
جدیدترین اتفاق و رویدادی که فدراسیون I.z.s.f مجری آن بود و یک بار دیگر این تشکیلات جهانی را به چشم اندازهایش نزدیک کرد٬ دومین دوره مسابقات ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی جهان بود که اخیرا به میزبانی کشور اندونزی و در شهر جاکارتا برگزار شد. این رقابت ها٬ بهترین فرصت بود تا با دکتر مهرعلیزاده همکلام شویم و از وی بخواهیم هم در مورد این رویداد جهانی و هم درباره سایر موضوعات و برنامه های فدراسیون بین المللی پاسخگوی سوالات ما باشد که ماحصل این گفت و شنود اینک پیش روی خوانندگان است؛
* دومین دوره مسابقات جهانی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با کمیت و کیفیت بهتر و متفاوت تر برگزار شد. ابتدا در مورد سطح کمی این رقابت ها بگویید. چرا که به هرحال گسترش کمی این ورزش ملی - مذهبی در سراسر دنیا٬ جزو اهداف بزرگ فدراسیون I.z.s.f است.
- همان طور که گفتید کمیت و کیفیت مسابقات اندونزی تفاوت محسوسی نسبت به دوره های قبلی داشت و البته بهتر و بالاتر بود. از لحاظ کمی٬ بیشترین تعداد کشورها و بالاترین ورزشکاران در اندونزی حضور داشتند. در رقابت های اخیر٬ ۱۴ تیم کامل در بخش زورخانه و ۱۹ تیم در کشتی پهلوانی پای به میدان رقابت گذاشته بودند. البته این نکته را باید متذکر شوم که براساس برنامه ریزی ما که از ۶ ماه قبل انجام شده بود٬ پیش بینی حداقل ۲۰ تیم در بخش ورزش های زورخانه ای را کرده بودیم که به دلیل مشکلات مالی و محدودیت های بودجه ای٬ مجبور به کاهش تعداد تیم ها شدیم. با این حال٬ حضور بیشترین تعداد تیم ها و ورزشکاران را در اندونزی شاهد بودیم و با افتخار اعلام می کنم میزبان نمایندگان ۴۲ کشور از سراسر دنیا چه در بخش ورزش زورخانه ای چه در قسمت کشتی پهلوانی و چه در مجمع عمومی بودیم.
* کیفیت مسابقات هم که قطعا مورد رضایت شما بوده است.
- بله٬ شما ببینید اگرچه تیم جمهوری اسلامی ایران قهرمان شد٬ اما تیم هایی همچون: آذربایجان٬ افغانستان و عراق فاصله خیلی زیادی با تیم کشورمان نداشتند. حتی تیمی مثل کره جنوبی در رده هفتم قرار گرفت. پس این نشان دهنده سطح کیفی خوب مسابقات امسال است.
* این که تیم های دیگر فاصله کمی با تیم ایران دارند٬ هم خوشحال کننده است و هم هشدار دهنده. خوشحال کننده از این جهت که فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در تحقق اهدافش که همان گسترش این ورزش در اقصی نقاط جهان است موفق بوده و هشدار دهنده از این بابت که خدای ناکرده این ورزش های ملی و مذهبی از دست ایران خارج شود.
- به نکته خوبی اشاره کردید. این نتایج از یک سو مایه خوشحالی است که فدراسیون I.z.s.f به اهداف خود و توسعه آن در میان سایر ملت ها دست پیدا کرده و از طرفی در واقع٬ هشدار و زنگ خطر برای تیم ایران است که امیدوارم این مساله باعث ایجاد تحرک و کار بیشتر شود.
* در مسابقات جهانی اخیر در اندونزی٬ تنوع رشته ها و همچنین یک سری تغییرات دیگر مشاهده شدند. در این خصوص هم صحبت کنید.
- در رقابت های جاکارتا٬ تغییراتی هم در رشته ها و هم نحوه انجام آنها داده بودیم. به طور مثال٬ زمان اجرای کارهای گروهی را کم کردیم. شکل سنتی انام ورزش های زورخانه ای٬ ۴۰ دقیقه است که ما آن را به ۱۲ دقیقه کاهش دادیم. این کار هم جذابیت این ورزش را افزایش می دهد و هم تماشاگر پسند می شود. جمیع این مسائل٬ راه ما را برای المپیکی شدن هموار می سازد.
* از ابتدای تاسیس فدراسیون I.z.s.f کم نبودند کسانی که اساسا با بین المللی کردن ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی مخالف بودند و در مقابل این حرکت نو٬ مقاومت می کردند. الان هم برخی از جمله همان مخالفان سنتی و همیشگی شما٬ بابت تغییرات در نحوه اجرا و قوانین انتقاد دارند. به نظر شما این تغییرات چه اندازه به جذابیت و شناساندن این ورزش ها به مردم دنیا کمک می کند؟
- ببینید اساسا مقاومت در تغییر یک اصل در مدیریت است که در تمامی دنیا هم به چشم می خورد. ما نیز در این ۱۲ سال با مقاومت ها و حتی بهانه گیری هایی روبرو بودیم٬ در حالی که هدف ما به رخ کشیدن ای ن ورزش ملی و فرهنگی ما به جهانیان است که الان می بینیم این ورزش ها در بین مردم ۵ قاره جا افتاده اند. در مورد جذابیت ها و تغییراتی که به جذاب شدن این ورزش می انجامد نیز این قضیه وجود دارد. اکنون آقای « محمد خوش جان » در راس کمیته فنی I.z.s.f حضور دارد که گرچه خود از قدیمی ها و پیشکسوتان ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی است٬ اما با این تغییرات و نوآوری ها موافق است. ایشان و همچنین کل مجموعه I.z.s.f به خوبی می دانند که یکی از عوامل مقبولیت و گرایش مردم دنیا به این ورزش ها٬ جذابیت و مواردی همچون زمان اندک اجرای آن است. این رویکرد باعث تماشاگر پسند شدن و جذاب تر شدن ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی می شود. البته ما به این نکته نیز کاملا واقفیم که اصالت این ورزش ها نیز باید حفظ شود.
* فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در ۱۲ سال مدت فعالیتش٬ مسابقات مختلف قاره ای و جهانی در چهارگوشه دنیا برگزار کرده است. آیا در این مدت٬ از مسئولان٬، مربیان و ورزشکاران تیم های خارجی در خصوص کیفیت رقابت ها نظرسنجی کرده اید؟
- بله٬ مسئولان تیم ها و نمایندگان کشورها در خلال برگزاری رقابت ها٬ جلسات فنی با کمیته فنی I.z.s.f برگزار می کنند که طی آن در مورد مسائل مختلف نظرسنجی انجام می شود.
* اتفاق مهمی که در جریان مسابقات جهانی اخیر در جاکارتا اندونزی رخ داد٬ برگزاری هفتمین مجمع عمومی فدراسیون بود که تصمیمات و همچنین تغییراتی را نیز به دنبال داشت‌٬ از جمله انتقال مقر کنفدراسیون آسیا از افغانستان. موارد مطرح شده و تصویب شده دیگر در این مجمع چه بودند؟
- مجمع عمومی هر دو سال یک بار برگزار می شود که امسال نیز در جاکارتا و همزمان با مسابقات قهرمانی جهان برگزار شد. در مجمع عمومی اخیر نیز موضوعاتی همچون: استراتژی های آینده٬ بودجه٬ گزارش هیات رئیسه و همچنین روسای کنفدراسیون های قاره های مختلف مطرح شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین انتخابات هیات رئیسه برگزار شد. ضمن این که کنفدراسیون های آسیا و آفریقا٬ مقرهای خود و روسای جدیدشان را شناختند. مقر کنفدراسیون آسیا از افغانستان به کره جنوبی و مقر کنفدراسیون آفریقا از بنین به اتیوپی منتقل شدند.
* کار بزرگ و آینده نگرانه فدراسیون I.z.s.f و البته شخص شما٬ انتقال مقر کنفدراسیون آسیا از افغانستان به کره جنوبی بود که باعث ترویج ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی در شرق آسیا نیز خواهد شد.
- کاملا درست است. یکی از برنامه های ما این بوده و هست که این ورزش ها را از حوزه کشورهای فارسی زبان به شرق آسیا منتقل کنیم که این مهم با انتقال مقر کنفدراسیون آسیا به کره جنوبی و شهر سئول محقق شد. همان طور که شما نیز می دانید کشورهای شرق آسیا از جمله کره جنوبی٬ از این قبیل فعالیت ها استقبال می کنند و مشوق دیگر کشورها هم هستند. در مسابقات اخیر هم تیم کره جنوبی شرکت داشت و مکان قابل توجهی نیز کسب کرد.
* و موضوع قابل توجه و مهم دیگر حضور تیم های قاره آمریکا در مسابقات اندونزی بود.
- در حال حاض در ۱۸ کشور آمریکای لاتین و ۳ کشور آمریکای شمالی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی انجام می شود که این کشورها عضو I.z.s.f نیز هستند. بر این اساس٬ به احتمال فراوان و تا پایان سال جاری٬ مسابقات قاره آمریکا را در کشور پرو برگزار خواهیم کرد. جالب است بدانید برای همین مسابقات جهانی اندونزی٬ ۶ تیم از قاره آمریکا اعلام آمادگی کرده بودند که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم آنها را شرکت دهیم.
* از تیم های قاره های مختلف صحبت شد. از تیم ایران که عنوان قهرمانی را کسب کرد هم بگویید.
- عملکرد تیم ایران خوب بود و ورزشکاران کشورمان تمامی انرژی و تلاش خود را به خرج دادند. خوشبختانه شاهد حضور افراد توانمند در تیم ایران بودیم.
* و سرپرست فدراسیون ایران که سال ها قبل که شما رئیس سازمان تربیت بدنی وقت بودید٬ ریاست فدراسیون کونگ فو را برعهده داشت. کلا ارتباط فدراسیون ایران با I.z.s.f چگونه است؟
- آنچه در فدراسیون ایران دیده می شود٬ شاخ و برگی است که از درخت تنومندی به نام فدراسیون بین المللی سر برآورده است که به هرحال ریشه این درخت تناور در ایران است. هرچه همکاری ها و تعاملات بیشتر باشد٬ این درخت تنومندتر و میوه های آن شیرین تر خواهد بود. الان هم تعامل و همکاری خیلی خوبی وجود دارد.
* همزمانی دومین دوره مسابقات جهانی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی با رقابت های تافیسا( سازمان جهانی ورزش های همگانی) اتفاق خوب دیگری بود که در جاکارتا رخ داد. ضمن این که حضور رئیس تافیسا در مراسم افتتاحیه رقابت های جهانی زورخانه ای و دیدار و گفتگو با شما نیز حاوی نتایج مهمی برای فدراسیون I.z.s.f خواهد بود.
- خوشبختانه از ابتدای تاسیس فدراسیون I.z.s.f با اولین سازمان جهانی که ارتباط برقرار کردیم٬ تافیسا بود. در اندونزی هم « جور چانگ » رئیس تافیسا در مراسم افتتاحیه شرکت کرد و دیداری نیز با بنده داشت. البته یک حادثه مهم٬ کام مجموعه I.z.s.f و قهرمانی تیم ایران را تلخ کرد.
* چه اتفاقی؟
- بعد از بازگشت به ایران و در حالی که مردم از نتایج کار ما و گسترش این ورزش در سراسر دنیا ابراز رضایت و شادمانی می کردند٬ متاسفانه برخی اظهار نظر کرده بودند که چرا در ایام شهادت امام حسین(ع) و شب تاسوعا مسابقات برگزار شد. در حالی که برگزارکننده مسابقات تافیسا اصلا ما نبودیم. از سوی دیگر٬ برگزاری رقابت های جهانی ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی٬ با حال و هوای معنوی و همراه با عزاداری برگزار شد. زورخانه جاکارتا با پرچم های سیاه مزین شده بود و اشعار مرشدان همگی در رثای شهادت اباعبدالله الحسین بود. مساله مهم این است که هنر ما این بود که در بین ۱۲۰ رشته متقاضی حضور در مسابقات جهانی تافیسا٬ ۱۴ رشته ورزشی انتخاب شدند که ما یکی از آن ۱۴ رشته بودیم. چرا بهانه گیران این دستاوردها را نمی بینند؟ به نظرم این صحبت ناروایی است که بدون دلیل بیان می شود. به هرحال امیدوارم خدا این آدمها را که یا مریض هستند یا ناآگاه به راه راست هدایت فرماید!
* یکی از مشکلات بزرگ فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی٬ مسائل مالی است. وضعیت بودجه I.z.s.f در حال حاضر چگونه است؟
- متاسفم که بگویم از ابتدای سال تا این لحظه٬ از کمک هایی که مجلس محترم شورای اسلامی تصویب کرده٬ ریالی به دست ما نرسیده است. در این میان متاسفانه یک سری افراد غیرکارشناس همین بودجه اندک را هم در دست اندازهای کاغذبازی و پیچ و خم های اداری می اندازند تا بودجه مصوب مجلس به دست فدراسیون بین المللی نرسد. ما به عنوان یک سازمان جهانی که باید نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرهنگ غنی کشورمان را به جهانیان صادر کنیم٬ باید از حمایت ها و بودجه قانونی برخوردار شویم که تاکنون این قضیه اتفاق نیفتاده است.
* به عنوان سوال پایانی٬ برنامه های آتی فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی چیست؟
- تا پایان سال ۲۰۱۶ مسابقات قهرمانی اروپا را در کشور پرتغال برگزار می کنیم. در سال ۲۰۱۷ نیز رقابت های آسیایی هند و مسابقات قاره آمریکا در پرو را پیش رو داریم. همچنین در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی که در باکو آذربایجان برگزار می شود٬ به صورت رسمی حضور خواهیم داشت. در کنار این برنامه ها٬ به فعالیت های آموزشی در ۵ قاره جهان نیز همچنان ادامه خواهیم داد.
گفت و گو : جواد متتخبی
کد مطلب: 62191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *